Jump to content
Annons

Datorn i annat rum, borra hål i väggen


Renoise

Recommended Posts

Jag vill ha en helt tyst dator, typ ganska nära 0 dB. 🥰

Och även om jag kan optimera ett P183 chassi med exempelvis de lite tystare Noctua NF-P12 fläktarna, ev. ljuddämpningsmaterial, SSD-diskar, fläktlöst grafikkort, supertyst GPU, osv så är det ändå inte i närheten av så tyst som jag vill ha det.

Mitt förslag till lösning på det här problemet är helt enkelt att flytta datorn till ett angränsande rum, regla upp väggen i rummet, sedan på med stenull och gips. Sedan tänkte jag borra ett hål i väggen (trävägg) in till det mindre rummet där jag jobbar. Uppskattad kabellängd som dras från datorburken genom väggen och till grejerna på arbetsbordet (2 st 24" skärmar, monitorer, USB midi klaviatur, några hårdvarusynthar, samt mus och tangentbord).

Tror ni att detta skulle kunna fungera? Uppskattad kabellängd som behövs är c:a 2 meter. Jag vet inte om det finns några "förlängare" för t.ex. skärm, tangentbord och mus, men det borde väl finnas att få tag på? Något jag behöver tänka på i övrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vill ha en helt tyst dator, typ ganska nära 0 dB. 🥰

Och även om jag kan optimera ett P183 chassi med exempelvis de lite tystare Noctua NF-P12 fläktarna, ev. ljuddämpningsmaterial, SSD-diskar, fläktlöst grafikkort, supertyst GPU, osv så är det ändå inte i närheten av så tyst som jag vill ha det.

Jo, om du gör det rätt så blir det knäpptyst (eller rättare sagt tystare än vad vi kallar knäpptyst).

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! jag gjorde så. jag tycker gott du kan börja med att bara ha datorn i grannrummet och skippa isoleringen. det räcker ofta. Emil

Jag vill ha en helt tyst dator, typ ganska nära 0 dB. 🥰

Och även om jag kan optimera ett P183 chassi med exempelvis de lite tystare Noctua NF-P12 fläktarna, ev. ljuddämpningsmaterial, SSD-diskar, fläktlöst grafikkort, supertyst GPU, osv så är det ändå inte i närheten av så tyst som jag vill ha det.

Mitt förslag till lösning på det här problemet är helt enkelt att flytta datorn till ett angränsande rum, regla upp väggen i rummet, sedan på med stenull och gips. Sedan tänkte jag borra ett hål i väggen (trävägg) in till det mindre rummet där jag jobbar. Uppskattad kabellängd som dras från datorburken genom väggen och till grejerna på arbetsbordet (2 st 24" skärmar, monitorer, USB midi klaviatur, några hårdvarusynthar, samt mus och tangentbord).

Tror ni att detta skulle kunna fungera? Uppskattad kabellängd som behövs är c:a 2 meter. Jag vet inte om det finns några "förlängare" för t.ex. skärm, tangentbord och mus, men det borde väl finnas att få tag på? Något jag behöver tänka på i övrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke var att slippa tänka på fläktarna och istället blåsa på som fan för att kyla datorn tillbaka till istiden (nåja). Detta uppnår jag förhoppningsvis genom att placera datorn i ett annat rum. Faktum är att jag inte begriper varför jag inte kommit på denna enkla lösning tidigare... 🥰

Jag menar, det finns ju inget egenvärde i att ha burken inom räckhåll. Egentligen. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är så man *SKA* göra. USB är det som är besvärligast. Det är normalt en gräns om 5 meter. (löses med en hub) DVI är 25 meter inget problem. Jag föredrar PWM styrda fläktar före Noctua. Kör hårt med XILENCE. Men det kräver att man har PWM styrning på moderkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
hej! jag gjorde så. jag tycker gott du kan börja med att bara ha datorn i grannrummet och skippa isoleringen. det räcker ofta. Emil

Låter fint det! 🥰

Då antar jag att du inte kör några kabelförlängare eller? Bara rätt igenom väggen?

Redigerat av Renoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är så man *SKA* göra. USB är det som är besvärligast. Det är normalt en gräns om 5 meter. (löses med en hub) DVI är 25 meter inget problem. Jag föredrar PWM styrda fläktar före Noctua. Kör hårt med XILENCE. Men det kräver att man har PWM styrning på moderkortet.

Hmm... vad är det man ska göra menar du? Som enligt mitt förslag? Då är det bara att skrida till verket då med andra ord! 🥰

Redigerat av Renoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på att du behöver lite ventilation till utrymmet, annars kommer det bli varmt som satan efter ett tag. Gör ventilationshålen något större än arean för in/utblås på datorn så borde det räcka gott.

PS Du måste ju också ljuddämpa ventilationen med "ljudfällor"

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på att du behöver lite ventilation till utrymmet, annars kommer det bli varmt som satan efter ett tag. Gör ventilationshålen något större än arean för in/utblås på datorn så borde det räcka gott.

PS Du måste ju också ljuddämpa ventilationen med "ljudfällor"

/Andreas

Låter som ett bra förslag. Men jag förstår inte riktigt vad du menar här... 🙂

Datorchassit flyttas ju endast till ett annat rum (20 kvm). Så det som dras genom väggen är några kablar (till tangentbord, mus, skärmar, osv). Ventilationen finns alltså redan i rummet dit datorn flyttas (och är rentav bättre än det lilla rum där jag sitter framför skärmen och jobbar, där datorn står placerad nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Varför bara inte bygga en ljudisolerande box som du ställer i kontrollrummet.

De fungerar inte alls lika bra. Du måste fortfarande bli av med värmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så har jag också gjort det! Totalt knäpptyst inne i lyssningsrummet.

Finns billiga förlängingskablar till skärm och tangentbord/mus (om du kör PS2) på tex Claes Ohlson. USB dras ju lämpligen bara med en kabel in till rummet, och förlängs sedan därifrån med en USB-hubb (som skrev tidigare).

Varför bara inte bygga en ljudisolerande box som du ställer i kontrollrummet.

Varför det? När han har möjligheten att flytta datorn till ett annat rum så ju det en bättre lösning på alla sätt.

Redigerat av SvartSaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett bra förslag. Men jag förstår inte riktigt vad du menar här... 😛

Datorchassit flyttas ju endast till ett annat rum (20 kvm). Så det som dras genom väggen är några kablar (till tangentbord, mus, skärmar, osv). Ventilationen finns alltså redan i rummet dit datorn flyttas (och är rentav bättre än det lilla rum där jag sitter framför skärmen och jobbar, där datorn står placerad nu).

Jag fattade fel, läste lite snabbt och trodde du skulle isolera hela rummet datorn ska stå i (tänkte en liten skrubb eller så) . Nu såg jag att du bara skall isolera väggen som gränsar mellan rummen, då är det inte så blodigt med ventilationen...

Ställ datorn på andra sidan och se hur mycket det låter igenom innan du börjar isolera och greja, så du inte lägger ner en massa jobb i onödan. Väggen kanske duger som den är?

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kunde kanske vara bra med en liten lucka som du kunde öppna om du vill installera nåt..., alltså för att komma åt din CD-tray, kan ju bli rätt drygt att kuta fram och tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja det kan bli drygt om du vill mata in en cd-skiva i datorn, och måste springa runt hela väggen för att kunna göra detta. Men för att slippa det så skaffar du dig en extern CD-R/RW läsare/brännare (eller kanske DVD). Jag har faktiskt en till salu, fast det är bara en extern CD-rom läsare/brännare (R, RW).

PM'a mig om du är intresserad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag att även dra den externa DVD-brännarens USB-sladd genom väggen. Det är en sån där lite detalj som man lätt missar... Men jag måste nog erkänna att det är extremt sällan jag lägger i skivor av typen CD-R/DVD, har stora externa hårddiskar för all lagring istället. (Det är i stort sett bara när jag köpt något nytt program och måste installera det som behovet uppstår. Eller när jag ska bränna en demo-CD, alt. referens-CD för att lyssna hur mixen låter på olika anläggningar.)

Tänkte även flytta över mina två andra burkar (en "speldator" och en "surf, DTP, office och diverse" dator) i samma veva till det angränsande rummet. Det lär ju synas på elräkningen när alla tre burkarna står på och surrar, men det får jag ta. Nu börjar jag fundera lite i nya tankebanor, t.ex. kanske jag kunde göra mig av med de dubbla uppsättningarna av tangentbord, möss och bildskärmar? Borde det inte finnas någon sorts "switch" som låter mig i realtid (dvs utan att stänga av och på datorerna) bara växla mellan dem och använda samma tangentbord, mus och skärm(ar) för samtliga tre datorer?

Känner på mig att det här kommer bli skitbra! Vilket lyft! Om det är något som oroar mig nu så är det snarare om jag kommer stå ut med tystnaden efter 10+ år med fläktsurr. Ärligt talat. Jag vet inte om det rentav påverkar min produktivitet negativt, att jag s.a.s. är så pass "präglad" av surret att det blivit en viktig komponent i den kreativa stämningen. Någon som kan relatera till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner på mig att det här kommer bli skitbra! Vilket lyft! Om det är något som oroar mig nu så är det snarare om jag kommer stå ut med tystnaden efter 10+ år med fläktsurr. Ärligt talat. Jag vet inte om det rentav påverkar min produktivitet negativt, att jag s.a.s. är så pass "präglad" av surret att det blivit en viktig komponent i den kreativa stämningen. Någon som kan relatera till detta?

Tilläggskommentar: Men om det skulle visa sig vara så, kan man ju alltid sampla datorsurret och lägga det på en mp3-spelare kopplad till en billig högtalare... haha, jag ser det framför mig. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggskommentar: Men om det skulle visa sig vara så, kan man ju alltid sampla datorsurret och lägga det på en mp3-spelare kopplad till en billig högtalare... haha, jag ser det framför mig. ☺️

Jag tycker definitivt att du ska sampla det. Gärna flera samplingar med olika varvtal på fläkten. Sen säljer du det och gör succé bland vintage-folket! Ett och annat beep-ljud från systemet bör även finnas med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag tycker definitivt att du ska sampla det. Gärna flera samplingar med olika varvtal på fläkten. Sen säljer du det och gör succé bland vintage-folket! Ett och annat beep-ljud från systemet bör även finnas med 😉

Hehe. Kanske nästa hypersamlade ReFill från Propellerhead software? ☺️

Redigerat av Renoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog gå i god för att du inte kommer sakna surret! 🙂 Det är en ren befrielse att få bort sånt brus.

Angående monitorswitch kallas det "KVM", finns hos de flesta större datorförsäljare, t.ex. Dustin, Komplett mm. Aten och Belkin har jag testat (för några år sen), båda var helt okej. Finns även med lite trevliga finesser som switchbar USB-hubb och liknande, som kan vara jäkligt praktiskt ibland.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...