Jump to content
Annons

Hjälp mig snälla!


Labbe (oregistrerad)

Recommended Posts

Labbe (oregistrerad)

Hej!!!

Hoppas att det finns någon som orkar läsa och svara på detta...

Är en fattig student som bara måste spela in alla låtar som snurrar runt i skallen... Blir snart galen om jag inte blir av med dem.. 😳

Nu har jag dock lite frågor:

1. ska man köpa en billig porta ex. Zoom PS-04 (vill verkligen ha en digital i så fall) eller ska man satsa på att fixa ihop en "musikdator"?

Har förstått att datorerna har "framtiden för sig" mer än portorna... men så var det ju det där med pengarna.... Dessutom finns ett problem till: Jag (och mina vänner) är helt rökt på datorer och kan inte ett j-a någe förutom Word, Excel och surfa runt lite på Internet. Därav blir fråga nr. 2;

Fråga 2. Frågan lyder: Vad behöver man för att kunna spala in på en dator? Betackar mig gärna från ev. "datanördsförkortningar" m.m... ursäkta uttrycket, hoppas ingen tar illa upp... 😛 Har förstått att ljudkort och ett enklare mixerbord är av nödvändighet men det är också allt jag vet...

Nu kommer fler frågor:

3. Finns det externa ljudkort så att man inte behöver in och skruva och pilla i själva burken? Är de i så fall lika bra för inspelning??

4. Vad krävs av datorn? Antar att det ska snackas Hz, Byte och RAM-minne nu... Har en Compaq Pressario 5-6 år gammal men vet inte så mycket mer om den... Hade gått som arbetsdator för nån ABB-anställd och jag fick köpa den billigt när de bytte burkar där... Det funkar utmärkt att spela ex. Half-life och många andra spel på den men har haft problem med ett bilspel någon gång... (kan ha berott på spelet)

5. Nu när jag kommer att få en massa siffror och dylikt gällande olika datorkapaciteter, (om någon orkar svara) kan jag då i efterhand kolla upp vad min dator har för kapacitet??? Står det på baksidan eller kan jag ta reda på det genom att läsa i datorn?? Har den inte här i stan nu och därför har jag inte kunnat efterforska på egen hand innan jag ställer dessa frågor.... Sammanfattningsvis: Hur tar jag reda på vad min dator har för kapacitet??? Dum fråga jag vet, men jag sa ju att jag är helt rökt på datorer.... 🙂

6. Om vi ponerar att min dator räcker till alternativt att jag skaffar en som räcker till samt skaffar ljudkort och "bord".... Är det då svårt att komma igång sen???

7. Kan man ladda hem "trummaskinsprogram" från nätet??? Hur gör man med basen?? Finns det basprogram?? Har inte råd att köpa en ny bas nu tyvärr Har just sålt den gamla eftersom jag behövde pengar... 🙁

Hoppas att någon orkar svara på alla dessa frågor.... Gärna med enkla förklaringar och förklaringar till de ord som används...

Det vore guld värt för mig och jag skulle vara den personen evigt

tacksam....

Om någon orkar svara så får svaret gärna mailas till mig också: L_D_Forsberg@hotmail.com

Tusen tack i på förhand

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många frågor på en gång. Ska försöka svara så gott det går.

1 Jag skulle nog hellre satsa på en dator, men jag är ju å andra sidan ganska van vid datorer jämfört med portor. Men det är lite som du säger, portorna är på väg ut, datorn tar över mer och mer.

2 För att spela in på en dator behöver du: ljudkort (sitter oftast ett i även om det inte alltid är så lysande) mixer eller en preamp(förförstärkare) om du ska spela in hårdvarusinstrument. Mickar och sånt precis som vanligt.

I mjukvara kommer du behöva audioredigeringsprogram och eller en sequencer som det kallas. Dvs ett musikprogram att göra låtar i. Det finns allt från gratis program som är allt från jättekass till rätt ok, och det finns dyra program som är i spannet dåliga till bra 😠. Budget, förkunskaper, hur man själv gillar upplägget av programmet och musikstil är det som avgör i nästan alla fall. En del musikprogram är väldigt komplexa, andra relativt enkla. I vilket fall som helst får du troligen med en manual som du bör läsa, ett problem kan vara att alla manualer inte finns på svenska.

3 Svar ja. Ska du spela in saker rekommenderas att du om du har råd köper ett annat än det du har i din dator just nu, eftersom det troligen är ett gammalt skruttigt soundblaster kort. (De är rätt brusiga) Sedan om du ska ha ett nytt ljudkort som sitter i datorn (PCI-kort) eller ett externt beror lite på hur du vill jobba. Men de tar definitivt inte bort arbetet i datorn.

4 En 5-6 år gammal compaq kan fungera om du inte gör allt för avancerad musik. Men jag skulle inte alls rekommendera det. Du borde kunna hitta en dator med över 2 GHz, 512 (gärna mer) MB ram och en hårddisk på över 80 gb för en tämligen liten peng.

Ska du spela in mycket instrument som gitarrer och trummor och sånt och sånt är det bra med mycket hårddiskutrymme. Filerna kommer nämligen bli rätt stora.

5 Det kan nog variera med vilken version av windows du har om du vill göra det den enkla vägen. Mycket information kan man dock få när man startar datorn, om det nu inte bara står compaq där... I bios kan man också hitta info.

6 Det beror på vilka program du vill köra och hur mycket tid du vill lägga ner på att lära dig dem. Och en bra regel är att det aldrig funkar första gången. Kör man efter det blir man inte besviken då inget fungerar när man tror att allt är fixat. Men som sagt, hur svårt det är avgörs i huvudsak vilket program du väljer.

7 Finns gott om gratisinstrument att ladda hem. Många är dock inte så bra och det kan vara svårt att sålla fram något som låter riktigt bra, är gratis och som inte drar ner datorn på knäna. Det finns dock bra exempel. Är det akustiska ljud du eftersträvar så är det lämligast med mjukvarusamplers och samplingar för t.ex trummor. Det finns väl även pluggar (plugins, dvs instrument och effekter, går även under namn som VST, dx och liknande) som ska låta som basar, men kan inte svara för hur de låter. En god regel är dock (men långt ifrån alltid) kostar det mycket så låter det bra. En gratis trummaskin kanske inte låter så bra (eller äter datorkraft) en billig kanske låter ok, medan en dyr låter bra (men drar sannolikt rätt mycket datorkraft)

Tja... tror det summerar det hela lite. Finns säkert bättre och utförligare svar.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Labbe (oregistrerad)

Hej!!!

Tack för svaret!!! Nu vet jag lite mer i alla fall....

Såg också att jag skrivit under "fel" tråd men det var första gången jag var på hemsidan och hade därför lite trassel med navigeringen... Hoppas det är lugnt....

Tack igen

/Labbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko har fått med det mesta, så jag tänkte enbart komplettera med lite Kåmpack-uppgifter. I allmänhet har Kåmpackmaskinerna dålig BIOS. Möjligheten att fördela IRQ brukar vara obefintlig. Maskinen lägger gärna allt på på samma resurs. De brukar heller inte vara rustade med mycket minne, och att uppgradera kostar plenty då minnen till Kåmpacker är väldigt dyra. Å andra sidan så kan man hitta begnagat. Nekos råd om en nyare maskin är nog det bästa du kan få.

Men vill du testa med Kåmpacken så bistår jag gärna med mina trimtips för att få den att prestera så mycket som möjligt. Var bara beredd på att lådan kommer att kosta dig tid, svett, pengar och tårar 😏 .

Själv rör jag inte en Kåmpack längre i musiksammanhang...

Link to comment
Dela på andra sajter

apro på "kåmpak" o andra "märkesdatorer" brukar det inte vara så lätt att stoppa in egna kort osv.. tipset är ju om du har råd köpa dig en dator anpassad för musik (tx frost) eller bygga din egen burk. Sj så hatar jag allt som heter märkesdatorer, men det e ju min åsikt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...