Jump to content
Annons

Elektronica, tips och tricks med The Knife i bakhuvvet!

Recommended Posts

bobbish (oregistrerad)
Postat

Yoyoyo!

Är ute efter att försöka fĂ„ fram vĂ€rda ljud i Reason 4 som fĂ„r en att tĂ€nka pĂ„ the knife.

Om nÄgon kan/vill fÄr ni gÀrna komma med tips pÄ hur man mer eller mindre copycatar en the knife lÄt.

Vill göra musik Ät det hÄllet, i alla fall nÀr jag hÄller pÄ med reason eller digital proddning allmÀnt.

I och med att the knife Àr kung pÄ musik sÄ skulle jag tÀnka mig att försöka göra en lÄt som dom redan gjort,

för att lĂ€ra mig hur de jobbat, och den vĂ€gen kunna göra egen elektronica lĂ€ttare 🙂

Hoppas jag lyckats göra mig förstÄdd, kom med förslag/Faqs/guide eller synpunkter!

peace

Annons
bobbish (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tack för erbjudandet!

FörstÄr att det tar bÄde tid och arbete att kopiera en hel the knife lÄt rakt av.

Men sjÀlv Àr jag pank, men om nÄgon har ett lÀgre bjud kan det vara intressant, men musiker emellan sÄ vore tips eller

ett pekande finger i rĂ€tt riktning ocksĂ„ av högt vĂ€rde, och tips Ă€r vĂ€l alltid gratis? 🙂

tack tack

Redigerat av bobbish
bobbish (oregistrerad)
Postat

SjÀlvklart!

Undrar Àven om det gÄr att lÀgga in mp3 eller wavfiler i reason för övrigt?

Typ lÀgga in en lÄt och lÀgga pÄ trummor eller vad som!

Postat
SjÀlvklart!

Undrar Àven om det gÄr att lÀgga in mp3 eller wavfiler i reason för övrigt?

Typ lÀgga in en lÄt och lÀgga pÄ trummor eller vad som!

mp3=nej, wav=ja 😛

ryssen (oregistrerad)
Postat
mp3=nej, wav=ja 😛

Kan man inte lÀgga in mp3? DÄ kan man ju inte lÀgga in nÄn modern musik, ju!

Postat
Kan man inte lÀgga in mp3? DÄ kan man ju inte lÀgga in nÄn modern musik, ju!

Finns program som konverterar till wav 😎

Undra om Record fÄr stöd för mp3 i framtiden...

ryssen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

EDIT: UrsÀkta, bortse frÄn denna post. Tröttfulade bara.

Redigerat av ryssen
bobbish (oregistrerad)
Postat

Är det ngn som vet om ngt hyfsat gratis mp3->wav program? har bara vice versa.

Sen undrar jag om man vill lÀgga pÄ sin egen röst i reason, om det Àr möjligt, och i sÄ fall hur direkt in i reason. Eller mÄste

jag spela in röst i ableton live lite 7 som jag ocksÄ har och sen spara det (i vilket filformat?) och sen lÀgga in den filen i reason.

Kanske nybörjarfrÄgor, men hittade ingen FAQ pÄ det pÄ direkten sÄ tÀnkte jag frÄgar hÀr istÀllet.

Ganska sunkigt förövrigt att wav men inte mp3 funkar, speciellt i de nyare programvarorna 😎

tack för hjÀlp!

Postat

Jag spela in all min sÄng i Cubase sen export som wav in i samplern i Reason. Kan ju Àven köra som .Rex ocksÄ men det Àr ju meckigt Ä det orkar iaf inte jag.

Postat
[...]

Sen undrar jag om man vill lÀgga pÄ sin egen röst i reason, om det Àr möjligt, och i sÄ fall hur direkt in i reason. Eller mÄste

jag spela in röst i ableton live lite 7 som jag ocksÄ har och sen spara det (i vilket filformat?) och sen lÀgga in den filen i reason.

Kanske nybörjarfrÄgor, men hittade ingen FAQ pÄ det pÄ direkten sÄ tÀnkte jag frÄgar hÀr istÀllet.

Ganska sunkigt förövrigt att wav men inte mp3 funkar, speciellt i de nyare programvarorna đŸ€Ș

tack för hjÀlp!

Jo, du kan lÀgga in röst/sÄng/andra ljud i Reason men inte direkt. Man mÄste spela in det i nÄgot annat inspelningsprogram (i princip vilket som helst).. Det bÀsta sen Àr om man kan öppna ljudfilen (wav?) i Recycle (eller nÄgot annat) och choppa/slajsa upp den. Det blir mycket behÀndigare nÀr man ska lyssna och stega i sequensern i Reason nÀmligen. Annars, om filen inte Àr slajsad, sÄ mÄste man börja lÄten frÄn början varenda gÄng för annars hör man inte sÄngen. Slajsningen gör att du kan börja pÄ ett stÀlle dÀr en ny slice Àr inlagd (i NN-XT t ex i Reason alltsÄ).

Sen nĂ€r sĂ„ngen vĂ€l Ă€r inlagd sĂ„ kan man applicera alla möjliga effekter pĂ„ den, pĂ„ hela sĂ„ngen eller bara valda delar. 😛

bobbish (oregistrerad)
Postat

Okej, dÄsÄ det Àr ju inget större problem:)

Tack för hjÀlp, ngn som vet ngt om mp3->wav converter?

Postat
Okej, dÄsÄ det Àr ju inget större problem:)

Tack för hjÀlp, ngn som vet ngt om mp3->wav converter?

CDex - googla pÄ det. Bra program.

Postat (redigerat)
CDex - googla pÄ det. Bra program.

Yupp.. CDex Àr bra, och freewaregratis ocksÄ kanske man ska tillÀgga!

Annars har jag för mig att allt som WinAmp kan spela upp kan det Àven konvertera om till wavfiler?

Redigerat av d00rkey
Postat

Vi har kommit ifrÄn Àmnet va? Jag drar tillbaka pÄ rÀtt spÄr. Jag slÀnger upp en liten exempelfilmed nÄgon jag kokade ihop hÀr pÄ bara en liten stund sÄ förvÀnta dig inga stordÄd. Men nÀr jag var nybörjare hade ett sÄnt hÀr tips hjÀlpt mig massor. Kolla lite hur jag anvÀnder disten, unison och reverbet. PÄ det kommer den bra bit.

http://www.yousendit.com/download/Y1RxcmxlZ2o5bEIzZUE9PQ

Ladda hem hÀr.

Alla ni som kommit en bit lĂ€ngre Ă€n mig fĂ„r Ă€ven lĂ€mna tips pĂ„ hur jag kan bli bĂ€ttre. Men som sagt har jag hastat ihop detta sĂ„ smĂ„grejer Ă€r jag medveten om. 😛

bobbish (oregistrerad)
Postat

Ska kolla in det du lagt upp, tack sĂ„ mycket! 😛

bobbish (oregistrerad)
Postat

Tack för hjÀlpen! det var en push i rÀtt riktning, det Àr jobbigt innan man fÄr ny input att komma vidare ibland.

Som tur var fick jag en annan input, det underlĂ€ttade för kreativiteten 😼

Postat
MP3filer Àr djÀvulens pÄfund. De enda som tycker om dem Àr halvdöva

omusikaliska mÀnniskor.

SÄ du vill ha 75 MB stora wav filer pÄ din iPod? Skulle inte tro det.

Jag sĂ€ger bara 256-320, dĂ„ đŸ€Ș

bobbish (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag Àr ljudfascist och tycker inte det Àr ngn vÀsentlig skillnad alls egentligen mellan mp3 och wav.

Minimal!

Har en ny request, skulle vilja ha hjÀlp med att jobba fram ljudet frÄn denna lÄt:

Är mest intresserad av introt och den tunga "synthen" i guess, som börjar typ 0.28 in i lĂ„ten 😄

AnvÀnder reason 4!

Redigerat av bobbish
Postat
Jag Àr ljudfascist och tycker inte det Àr ngn vÀsentlig skillnad alls egentligen mellan mp3 och wav.

Minimal!

om du konverterat en cd till mp3 320 kbit/s sÄ lÄter det vÀldigt bra

men om hör samma cd fast i wav 11,025 Hz 8 bit sÄ lÄter det inte sÄ bra

och om du har en mp3 32 kbit/s och konvertera den till en wav i 24 bit 48kHz sÄ lÄter bÄda lika illa

ja ja

• 2 veckor senare...
Postat
Vi har kommit ifrÄn Àmnet va? Jag drar tillbaka pÄ rÀtt spÄr. Jag slÀnger upp en liten exempelfilmed nÄgon jag kokade ihop hÀr pÄ bara en liten stund sÄ förvÀnta dig inga stordÄd. Men nÀr jag var nybörjare hade ett sÄnt hÀr tips hjÀlpt mig massor. Kolla lite hur jag anvÀnder disten, unison och reverbet. PÄ det kommer den bra bit.

Ladda hem hÀr.

Alla ni som kommit en bit lĂ€ngre Ă€n mig fĂ„r Ă€ven lĂ€mna tips pĂ„ hur jag kan bli bĂ€ttre. Men som sagt har jag hastat ihop detta sĂ„ smĂ„grejer Ă€r jag medveten om. 😛

Nu har jag ingen aning om vad det var du uploadade, men jag Ă€r intresserad av allt som har med Reason att göra - skulle du kunna lĂ€gga upp lĂ€nken igen? 😛

Postat

Ladda hem hÀr.

Alla ni som kommit en bit lĂ€ngre Ă€n mig fĂ„r Ă€ven lĂ€mna tips pĂ„ hur jag kan bli bĂ€ttre. Men som sagt har jag hastat ihop detta sĂ„ smĂ„grejer Ă€r jag medveten om. 🙂

Tycker ud kan ladda upp den igen 🙂 Blev sugen pĂ„ kika!

Postat

Minimal!

Har en ny request, skulle vilja ha hjÀlp med att jobba fram ljudet frÄn denna lÄt:

Är mest intresserad av introt och den tunga "synthen" i guess, som börjar typ 0.28 in i lĂ„ten 🙂

AnvÀnder reason 4!

Yes. Äntligen nĂ„gon som diggar Rusko 🙂 Har du hört Day N Nite remixen?

Postat

Minimal!

Undrar om du inte Àr mer ljudfolkpartist.

bobbish (oregistrerad)
Postat
Yes. Äntligen nĂ„gon som diggar Rusko đŸ€Ș Har du hört Day N Nite remixen?

Ah han Àr fet, och den lÄten Àr bra!

Ingen som vet hur man mixar fram en sÄn dÀr synth? Har kommit lite nÀrmare, jobbar lite med attack och releasen men hinner alltid tappa fokus nÀr jag nÀrmat mig efter lÄng tid =(

Och sadam, kalla inte mig folkpartist igen! Usch!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.