Jump to content
Annons

Forummedlem Sommar pratar i Radio


sixties

Recommended Posts

Håkan Nilsson blev utvald till Lyssnarnas Sommarpratare i år bland ca 200 sökande.

här på forumet är han mest känd som Guitar Nilsson.

programet sänds den 15 juli kl.13 och även ca 22.00. i P1

sedan finns det väl även möjlighet att höra det på Sveriges radios hemsida sr.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fanns ju massor att fråga om förutom grillsår.

Vem var din pappa som på ett eller annat sätt förde dig runt i sverige. Var han också en musiker? Eller blev du en för att han aldrig hade en chans?

Låt nu inte detta låta som ett korsförhör men jag skriver verkligen under på att en naturlig röst är det som iallafall får min klocka att ticka.

Ozzy har en naturlig röst även om det inte är naturilgt för du och jag. Harry Brandelius i den låten som du valde är det mest konstlade jag kan tänka mig.

Growlande ideer om hur man ska vara amerikansk på den tidens sätt. Julia Cesar united states of amerikat eller min gamla somarhusgranne Britta Borg med Fats mammy Brown gick alla i den tidens fällor.

Om jag får välja idag var Ozzy bäst.

Om jag skulle välja nu är det detta en sketen live inspelning. Studio är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns ju massor att fråga om förutom grillsår.

Vem var din pappa som på ett eller annat sätt förde dig runt i sverige. Var han också en musiker? Eller blev du en för att han aldrig hade en chans?

Låt nu inte detta låta som ett korsförhör men jag skriver verkligen under på att en naturlig röst är det som iallafall får min klocka att ticka.

Ozzy har en naturlig röst även om det inte är naturilgt för du och jag. Harry Brandelius i den låten som du valde är det mest konstlade jag kan tänka mig.

Growlande ideer om hur man ska vara amerikansk på den tidens sätt. Julia Cesar united states of amerikat eller min gamla somarhusgranne Britta Borg med Fats mammy Brown gick alla i den tidens fällor.

Om jag får välja idag var Ozzy bäst.

Om jag skulle välja nu är det detta en sketen live inspelning. Studio är bättre.

Vem var pappa? Tja, vad svarar man på det? Han gjorde karriär inom sågverksindustrin. Någon musiker var han inte, sånt fanns väl knappast på 20 och 30-talet, inte i den lilla byn Norrböle i Ångermanland där han kom ifrån i alla fall. Där fick man nog hugga i skogen eller svälta. Han var en trevlig farsa i alla fall, glad för jämnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde att säga plojty plojty.

Japp det glömde du 🙂 ! Jag visste inte att programmet skulle vara 1 1/2 timme....men det löste sig så jag hann ändå höra allt. Du valde himla fina låtar och jag gillade låten du körde mot slutet...visst framförde du den live???

Härmed bjuder jag in dig till gig i min by om du vill/kan nån gång....

// The Slejmover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som missade, lyssna på webradion för sjutton, det var skitbra. Håkan, du förgyllde min dag kan jag säga, jag lyssnade på dig medan jag satte ihop en IKEA-möbel modell svår ("Cyril") åt morsan. Utan dig hade det blivit betydligt mer gråt och tandagnisslan, nu gick det som en dans 🙂.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det glömde du 🙂 ! Jag visste inte att programmet skulle vara 1 1/2 timme....men det löste sig så jag hann ändå höra allt. Du valde himla fina låtar och jag gillade låten du körde mot slutet...visst framförde du den live???

Härmed bjuder jag in dig till gig i min by om du vill/kan nån gång....

// The Slejmover

Jag spelade min egen "When the Rain Is Falling" live i segelbåtens kajuta där vi spelade in allt. (inte Beatles förstås) Även de kortare gitarrsnuttarna, med fotstamp på ruffgolvet. Allt spelades in med en mick, en ganska spinkig Audio Technica med batteri inbyggt. Producenten Ola Hemström kom upp från Växjö med tåg och vi gjorde allt i båten. Jag blev förvånad hur bra gitarrljudet blev. Jag spelade och sjöng låten bara en gång, missade lite på krångelackord.

Producenten är jäkligt skicklig, han är både musiker, tekniker och journalistutbildad, så han var kalas att jobba med. Jag gjorde programmet nästan helt utan manus, det var ganska svårt, men det blev precis som jag ville ha det. Brorsan och alla andra sa att det lät exakt lika som när jag pratar direkt till dem, när man bara är två stycken utan mickar o bandare.

Behöver jag säga att vi spelade in på min Revox? Jag vägrade digitalplojtyn. Så allt är inspelat på en kanal på Revoxen! Tyckte ni ljudet var bra vet ni nu varför.

Jag tackar så enormt för alla vänliga kommentarer... Här har min dotter skrivit om radion, andra stycket uppifrån, man kan även se hur vi såg ut för ca 19 år sen:

http://enoughisenough.blogg.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillade johnny Steam låten, riktigt bra. hade gärna hört dig prata mer om inspelning och hade varit kul om du spelat upp lita av det du spelat in på sistone (jazz bandet live och rock n roll bandet).

bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allahopana. Jag skämtade förstås det där med att vi spelade in snacket på min Revox. 🙂 Var det nån som gick på det? Producenten hade med en ganska stor digitalbandare av nån för mig helt okänd sort. Micken var en Audio Technica småmembranare.

Det hade knappast funkat att prata inspelningsteknik i sommarprogrammet. Nu lyckades jag tydligen få alla åldrar att gilla både snack och musik, från tioåringar till 90 åringar! Det är jag rätt så så stolt över.

Lotterdale Effect från Söderhamn har spelat in den av deras låtar som var med helt själva.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade lite flyt,höll på att missa ditt program..Strulade med allt annat när jag plötsligt började fundera på vad det var för datum..drog på radion i bilen och rattade in p1,och - heruka!

Precis när jag hittade kanalen drog det igång en gammal röjare med Hound dog Taylor,tror inte jag missade så mycket i början..Eller hoppas jag i vart fall..

Bra utfört Håkan,du förgyllde min dag också och mycke bra musik.

Thanx man.

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej alla och i synnerhet "Guitar Nilsson".

Jag brukar sitta och ta en öl eller en sofistikerad Martini (ala bonnläpp) och lyssna på sommarpratare.

Björn Ulvaeus var härlig förra sommaren och smågillade Kristian Luuk denna sommar.

Men jag njöt av att höra dig när jag satt med familjen på en liten badplats och hade grillad kyckling med potatissallad i knäet.

Gillade att du klämde in gitarren emellan berättelserna och att det var tätt mellan musik och prat.

Roliga, gripande och förträffliga "storys" dessutom.

Stor eloge från mig med familj!

"Det är musikens makt!"

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nedtankad som podradioavsnitt i Nokian. Nu skall den lyssnas på. ser fram emot en trevlig kväll. Enda trista med Podradio är att man bara får 30 sekunder på låtarna.

/bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...