Jump to content
Annons

hur ska jag bygga up min "gitarr inspelnings studio?"


sosper

Recommended Posts

jag har Dator, gitarr förstärkare (line 6 spider 3) som kan kopplas in till datorn.. om jag köper ett Ljudkort tillexempel Toneport Ux2 kommer jag att få bättre ljudkvalite o så när jag spelar in då? 🙂 eller borde jag börja med något annat? kanske en PodXt Live men jag har hört att man måste ha ett ljudkort först för att det ska fungera.. stämmer det?

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

En ux2a är bra för nybörjaren. Ljudkvalitén är mycket bättre än det som sitter direkt på moderkortet. Mycket enkelt att använda, men enligt mig låter det inge bra. Funkar utmärkt till demos, och det finns dem som fått till riktigt bra resultat. Men då snackar vi människor som suttit väldigt lång tid och skruvat på varenda ratt i programmen som följer med. Från vad jag har hört, så tycker jag Poden låter bättre(fråga mig inte varför?), men jag har ingen aning om man behöver ett extra ljudkort till den.

Du har säkerligen ett inbyggt ljudkort redan i datorn, som oftast funkar helt okej.

Tänker du endast spela in gitarrförstärkaren via line out/record out, leta upp något ljudkort med endast line in och main/line out. De ljudkorten låter oftast mycket bättre än de som sitter direkt på moderkortet.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också att köpa en Line 6 UX. Som nybörjargrej helt enkelt. Men om du bara ska spela in gitarr så fungerar ju UX1 lika bra. Den har bara 2 ingångar, och det är för gitarr/bas och en mic-ingång.

UX2 har bara flera ingångar, och om jag minns rätt så är det det enda som skiljer UX1 mot UX2. Man får samma mjukvara med. Så om du inte är i behov av fler ingångar så är ju UX1 billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

med ett riktigt ljudkort(för musik) följer det med asiodrivrutiner som gör att du hör det du spelar utan fördröjning (latency) det finns även en gratis variant som ska funka till de flesta ljudkort som heter asio4all, går att ta hem gratis, klicka på länken nedan.

http://www.asio4all.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tjena!

En ux2a är bra för nybörjaren. Ljudkvalitén är mycket bättre än det som sitter direkt på moderkortet. Mycket enkelt att använda, men enligt mig låter det inge bra. Funkar utmärkt till demos, och det finns dem som fått till riktigt bra resultat. Men då snackar vi människor som suttit väldigt lång tid och skruvat på varenda ratt i programmen som följer med. Från vad jag har hört, så tycker jag Poden låter bättre(fråga mig inte varför?), men jag har ingen aning om man behöver ett extra ljudkort till den.

Du har säkerligen ett inbyggt ljudkort redan i datorn, som oftast funkar helt okej.

Tänker du endast spela in gitarrförstärkaren via line out/record out, leta upp något ljudkort med endast line in och main/line out. De ljudkorten låter oftast mycket bättre än de som sitter direkt på moderkortet.

MVH Daniel

ok, men jag har en mick som jag läste tydligen bara fungerade på ux2, och sen kan man koppla in 2 gitarrer 😛, men jag får köpa ett kort för 2500 och jag har inte firewire så det måste vara USB och jag vet ingenting om kort.. jag fick ett tips av DieHard men det var firewire på det kortet.. så jag måste ha ett ljudkort med USB , vad är det bästa ljudkortet man kan få för 2500 ungefär? spelar ingen roll om det är från blocket eller nått... tack så mycket 🙂

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tjena!

En ux2a är bra för nybörjaren. Ljudkvalitén är mycket bättre än det som sitter direkt på moderkortet. Mycket enkelt att använda, men enligt mig låter det inge bra. Funkar utmärkt till demos, och det finns dem som fått till riktigt bra resultat. Men då snackar vi människor som suttit väldigt lång tid och skruvat på varenda ratt i programmen som följer med. Från vad jag har hört, så tycker jag Poden låter bättre(fråga mig inte varför?), men jag har ingen aning om man behöver ett extra ljudkort till den.

Anledningen till att UX2, eller 1:an inte låter så bra är ljudkortet i den. Men mjukvaran är ju densamma som i en pod.Men självklart i övrigt behöver man lära sig ratta till för att få ljud som man vill använda sig av. Detsamma gäller ju med en vanlig stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
ok, men jag har en mick som jag läste tydligen bara fungerade på ux2, och sen kan man koppla in 2 gitarrer 😛, men jag får köpa ett kort för 2500 och jag har inte firewire så det måste vara USB och jag vet ingenting om kort.. jag fick ett tips av DieHard men det var firewire på det kortet.. så jag måste ha ett ljudkort med USB , vad är det bästa ljudkortet man kan få för 2500 ungefär? spelar ingen roll om det är från blocket eller nått... tack så mycket 🙂

En skillnad mellan de två olika modellerna är att 2:an kan man köra en kondensatormick på. Om du har redan en mick som inte är det räcker det köpa ettans modell. Det räcker som ljudkort också för att mixa och så. Som sagt var inte världens bästa kort men det är helt okej om man är nybörjare och räcker ett bra tag. Behövs inget annat ljudkort då.

Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad mellan de två olika modellerna är att 2:an kan man köra en kondensatormick på. Om du har redan en mick som inte är det räcker det köpa ettans modell. Det räcker som ljudkort också för att mixa och så. Som sagt var inte världens bästa kort men det är helt okej om man är nybörjare och räcker ett bra tag. Behövs inget annat ljudkort då.

aa det är klart 😛, jag tänkte när jag endå handlar för 2.5 kan jag köpa det bästa jag får tag i , men det kanske inte finns något bättre en ux1/2 i min pris klass 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo men han vill kunna lira in gura också. Men visst, det finns bra ampsims som är gratis också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du har allt du behöver!

Ett annat ljudkort kommmer inte att göra din musik bättre!

jag är ingen expert, men jag kan iaf säga att jag har inte allt jag behöver.. för då hade inte mitt ljud bara pysigt iväg som det gör.. har testat på 3 olika datorer och då måste det vara något jag saknar jag miss tänker att det är ett ljudkort för det sa dom på musik affären att dom trodde .. och det låter ganska lågiskt.. men jag själv är inte så säker.

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ett bättre ljudkort kommer inte göra ljudet så mycket bättre så länge du line:ar din Line6-stärkare. Alltså: det kommer aldrig låta bra även om du köper ett ljudkort för 20 000.

Enda skillnaden är en lite bättre AD-omvandling (analog-digital), vilket gör ljudet en aaaning mer detaljrikt och klarare, men det är nog inte det du är ute efter. Jag menar, det räcker inte för att få så bra ljud du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ett bättre ljudkort kommer inte göra ljudet så mycket bättre så länge du line:ar din Line6-stärkare. Alltså: det kommer aldrig låta bra även om du köper ett ljudkort för 20 000.

Enda skillnaden är en lite bättre AD-omvandling (analog-digital), vilket gör ljudet en aaaning mer detaljrikt och klarare, men det är nog inte det du är ute efter. Jag menar, det räcker inte för att få så bra ljud du vill ha.

kan inte ett ljudkort hjälpa mot det här problemet?, jag menar vad ska det annars vara då tror du? det ska väl inte göra så här när man spelar här är ljudfil så får du höra, lyssna på volymen när jag riffar så försvinner den :S måste vara någonting jag behöver för jag har testat min gitarr o o förstärkare på 3 olika datorer

testljud.mp3

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så behöver du ju inte Lina din förstärkare. Det finns ju förstärkarsimulationer. Ett program i datorn som du rattar fram ditt ljud och spelar in. Ljudet kan komma från datorhögtalarna eller hörlurar...

Det är ju ett alternativ ist för att använda dig av förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.thomann.de/se/vox_jamvox.htm

Denna hade jag köpt om jag var du. Finns förstärkare effekter och allt. Du kan spela till dina favorit låtar och sakta ner låtarna utan att tonerna ändras. Vet ej om det går att koppla till ett inspelnings program dock.

den ser riktigt intressant ut! vad är det för något? ett ljudkort eller förstärkare man kopplar till datan?:rolleyes:)

det ändras inte när jag spelar vanligt, bara när jag ska spela in på datan då ändras det ^^

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

öhh! det fungerade o spela in utan att ljudet försvann med guitar rig 3! men det kostar ju pengar, om jag köper toneport ux1 då får jag väl med ett typ liknande program? 😛 eller finns det några gratis sådanna program? har testat reaper, guitar track pro o då fungerar inte ljudet så bra.. utan det försvinner när jag spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Brukar vara någon Live lite version som följer med. Men det har inget med något DAW att göra om ljudet inte funkar så bra. Det är inte där problemet sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

öhh! det fungerade o spela in utan att ljudet försvann med guitar rig 3! men det kostar ju pengar, om jag köper toneport ux1 då får jag väl med ett typ liknande program? 🙂 eller finns det några gratis sådanna program? har testat reaper, guitar track pro o då fungerar inte ljudet så bra.. utan det försvinner när jag spelar.

Med UX1 får man POD Farm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidospår kanske men varför inte kolla på en Line 6 Pod XT eller X3? XT kan du förmodligen få billigt begagnad nu... fungerar perfekt för inspelning av gitarr och bas men även som ett ljudkort med helt OK (läs: ej märkbar) latency. Dessutom har XT:n bättre hörlursförstärkning än något av de ljudkort jag har testat. Köper du X3 så får du dels bassim' i boxen (krävs extrapack för det i XT) och därtill möjlighet att spela in sång (om du har en mikrofon förstås). Jag hade sneglat på X3:an om jag varit i ditt läge. Nackdelen är det inte finns utgångar för monitorer och att det krävas en del pillande för att få bra ljud. Och jag skall inte påstå att varken XT eller X3 inte dras med några problem, så jag försöker inte göra reklam för Line 6's produkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sidospår kanske men varför inte kolla på en Line 6 Pod XT eller X3? XT kan du förmodligen få billigt begagnad nu... fungerar perfekt för inspelning av gitarr och bas men även som ett ljudkort med helt OK (läs: ej märkbar) latency. Dessutom har XT:n bättre hörlursförstärkning än något av de ljudkort jag har testat. Köper du X3 så får du dels bassim' i boxen (krävs extrapack för det i XT) och därtill möjlighet att spela in sång (om du har en mikrofon förstås). Jag hade sneglat på X3:an om jag varit i ditt läge. Nackdelen är det inte finns utgångar för monitorer och att det krävas en del pillande för att få bra ljud. Och jag skall inte påstå att varken XT eller X3 inte dras med några problem, så jag försöker inte göra reklam för Line 6's produkter...

med guitar rig fick jag ljud som jag var väldigt nöjd med! lyssna, känns som att jag vill köpa guitar rig 3, och spela in med det programmet, är det smart? eller borde jag köpa ett ljudkort ist? 🙂

test.mp3

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

med guitar rig fick jag ljud som jag var väldigt nöjd med! lyssna, känns som att jag vill köpa guitar rig 3, och spela in med det programmet, är det smart? eller borde jag köpa ett ljudkort ist? 🙂

Ähh kör på...det där låter bra! Bruset hör till med den där raggardisten så det lär ändå inte hjälpa med ett bättre ljudkort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag kan säga dirrekt vad mitt fel var.. det är ju första gången jag försöker spela in så jag skämms inte så mycket men men.. när man kör reaper o sådanna program.. då har man inga gitarr effekter så jag körde "Chrunch" på min förstärkare.. men guitar rig 3 den har ju olika förstärkare o så, det innebär att man kör Clean på förstärkaren när man spelar in med guitar rig.. och då försvinner inte ljudet... förstärkaren måste vara clean när man har kopplat förstärkaren till datorn kan det stämma?😄

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

förstärkaren måste vara clean när man har kopplat förstärkaren till datorn kan det stämma?😄

Det är väl enklast så iaf. Sedan kan man senare mecka med att kombinera stärkarens effekter och de som finns i guitar rig, lite överkurs i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...