Jump to content
Annons

Känslan i Fatars vägda tangenter?


berghs.kedjan

Recommended Posts

Har under ganska lång tid försökt komma åt att provspela fatars klaviatur, typ vmk-188 eller 990-XP eller så men har ännu inte lyckats komma till något ställe där de har det hemma... Nu undrar jag vilken typ av känsla det är i dem? Jag har lyckats provspela både UF-8, KX-8 och diverse digitalpianon som ex. p-140, CP-300, FP-7, FP-4, m.m. Nu undrar jag alltså om det finns någon annan klaviatur som känns väldigt lik vmk-188 (eller kanske till och med är "samma" klaviatur)?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle köpa elpiano/masterklav för en massa år sen och åkte då runt och testade det mesta.. hittade inget som kändes som en flygel eller ens ett skolpiano. Tyckte allt kändes plastigt. Tills jag testade Fatar SL-880. Tråkigt att den är ful och saknar egna ljud och så men det fick bli den. Har inte ångrat mig alls. Känslan kan jag beskriva som lite typ yamaha-flygel. Hyffsat lätta tangenter men ändå med en väldigt distinkt känsla och mekanik i dem. inget vanligt elpiano hade liksom det.

idag är det dock Roland 700GX med "ivory feel" som regerar. Testa inte en sån, du kommer inte vilja ha någon annan klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle köpa elpiano/masterklav för en massa år sen och åkte då runt och testade det mesta.. hittade inget som kändes som en flygel eller ens ett skolpiano. Tyckte allt kändes plastigt. Tills jag testade Fatar SL-880. Tråkigt att den är ful och saknar egna ljud och så men det fick bli den. Har inte ångrat mig alls. Känslan kan jag beskriva som lite typ yamaha-flygel. Hyffsat lätta tangenter men ändå med en väldigt distinkt känsla och mekanik i dem. inget vanligt elpiano hade liksom det.

idag är det dock Roland 700GX med "ivory feel" som regerar. Testa inte en sån, du kommer inte vilja ha någon annan klaviatur.

Tack iGnu för svar! Jag vet inte om jag har spelat på just Roland 700GX med "ivory feel", jag har dock testat någon RD700, men om det är samma tangent i alla vet jag inte... Fatars SL-880 går ju inte köpa ny idag och jag vet inte om det är samma tangent i de man kan köpa idag?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Synltar lite på tråden. Jag är sugen på VMK-88 som extra klaviatur.

SL990 har jag i alla fall sätt på 4sound (gamla estrad) De är OK, men inte i klass med yamaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Yamaha P140 så det är inte aktuellt att köpa ett nytt klaviatur.

Men jag testade vmk-161 på 4Sound för ett tag sen. Jag skulle definitivt välja vmk-188 som masterklaviatur om jag inte redan hade ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland har, så vitt jag vet, tre modeller: RD300GX, RD700SX och RD700GX. 700SX och 300GX-varianten har framförallt "sämre" klaviatur då de saknar vad roland kallar "ivory feel". Har inte spelat på de särskilt många gånger men skulle kunna jämföra de rätt likt med känslan i FATAR-klaviaturet. Möljigtvis är det något bättre mekanik-känsla i Rolandklaviaturen.

Sen när det gäller vad du ska köpa lär det ju vara budgeten som styr. jag hade hellre valt 700SX/300SX framför fatar, dels för att de har ljud i sig osv.. men det är också en annan prisbild. En sån som jag har, SL-880 lär gå för 2500-3500kr beggagnad och det är ett bra pris för klaviaturen man får.

RD700GX är det bästa jag testat, och jag har testat en del.

RD700GX kostar 23.200kr hos thomann

RD300GX (budgetvariant) kostar 14351 hos thomann

RD700SX kanske har utgått..?

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Roland har, så vitt jag vet, tre modeller: RD300GX, RD700SX och RD700GX. 700SX och 300GX-varianten har framförallt "sämre" klaviatur då de saknar vad roland kallar "ivory feel". Har inte spelat på de särskilt många gånger men skulle kunna jämföra de rätt likt med känslan i FATAR-klaviaturet. Möljigtvis är det något bättre mekanik-känsla i Rolandklaviaturen.

Sen när det gäller vad du ska köpa lär det ju vara budgeten som styr. jag hade hellre valt 700SX/300SX framför fatar, dels för att de har ljud i sig osv.. men det är också en annan prisbild. En sån som jag har, SL-880 lär gå för 2500-3500kr beggagnad och det är ett bra pris för klaviaturen man får.

RD700GX är det bästa jag testat, och jag har testat en del.

RD700GX kostar 23.200kr hos thomann

RD300GX (budgetvariant) kostar 14351 hos thomann

RD700SX kanske har utgått..?

Om jag förstår dig rätt så är känslan i Fatarklaviaturen liknande RD300GX? Är det SL-880 eller är det VMK-188 som du då skriver som Fatar klaviatur? Men det är ju klart att en vettig, vägd 88-klaviatur i bra skick för 2,5 vore ju trevligt...

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag letat som en tok på youtube! För ett tag sedan såg jag en video där en del pianister/musiker fick testa just VMK modellerna, tror det va 61an och 88an. Och responsen blev fullpott, de flesta tyckte att känslan var nästintill som ett äkta piano.

Ska försöka hitta videon och posta en länk. Jag snubblade över den eftersom jag själv är lite sugen på att skaffa ett 88 tangenters hammer action keyboard.

Tycker det är mycket trevligare när man vill lira lite på fri hand och leka idéer än att sitta vid ett vanligt plastigt Keystation 49e som jag har nu. Men till dess får det duga 😉

ps. Jag såg att du provspelat både KX8 och UF8, hur var dom och vilken var skönast? Jag har sneglat främst på KX8'an.ds

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår dig rätt så är känslan i Fatarklaviaturen liknande RD300GX? Är det SL-880 eller är det VMK-188 som du då skriver som Fatar klaviatur? Men det är ju klart att en vettig, vägd 88-klaviatur i bra skick för 2,5 vore ju trevligt...

MVH

det är SL-880 jag menar då, och jag gissar på att det är samma klav som i 990-modellen.

Men RD300 är nog har nog lite mer trög mekanik men det är väl rätt minimalt.

tips: det finns ett par Fatar på vendolin!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Vad är det, enligt din mening, som skiljer Yamahas klaviaturer från S990?

Tycker att det är något med svaret på anslaget. Yamaha ger mer motstånd vid snabbare slag vilket ger någon slags trevlighets upplevelse som jag gillar. Det jag däremot inte gillar är att de svarta tangenterna är för breda. Där är Roland och Fatar bättre.

Fast jag har bara synth klaviatur från Roland och Fatar så jag har inte spelat så mycket på deras hammer action klaviaturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter med en Fatar Studio 900 som jag tycker funkar fint. Den har väl pyttelite trögare anslag/mekanik än andra midiklaviatur jag testat men inte jättemärkbart. Satt innan med en liten midikeyboard me plastiga tangenter så det var ett stort lyft till 88 vägda tangenter. =) Men har inte testat många andra så har därför inte så mycket att referera till.

Lycka till me köpet.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är något med svaret på anslaget. Yamaha ger mer motstånd vid snabbare slag vilket ger någon slags trevlighets upplevelse som jag gillar. Det jag däremot inte gillar är att de svarta tangenterna är för breda. Där är Roland och Fatar bättre.

Fast jag har bara synth klaviatur från Roland och Fatar så jag har inte spelat så mycket på deras hammer action klaviaturer.

OK, Tack för intressant svar!

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt SL880 för 1500 begagnat (även power-problems fixat). Hans annons hade legat ute fyra fem månader utan napp trots att han inte bodde långt från Stockholm central, börjar tro det är pga kinkighet av folk att kunna hämta 20+ kilo masterklavitur som kanske driver ned priset. Har fingrat Kurzweil PC3X nere i staden (Västerås), som en sida vid sida jämförelse känns det som att Fatar har kört samma patenterade klavitur sedan SL880 eran.

Satt tidigare med CME M-Key plastbitar, är numera nöjd.

(Säljaren jag nämnde kanske har en 61 tangents version, SL610? till salu med. Ska jag kolla med honom?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt SL880 för 1500 begagnat (även power-problems fixat). Hans annons hade legat ute fyra fem månader utan napp trots att han inte bodde långt från Stockholm central, börjar tro det är pga kinkighet av folk att kunna hämta 20+ kilo masterklavitur som kanske driver ned priset. Har fingrat Kurzweil PC3X nere i staden (Västerås), som en sida vid sida jämförelse känns det som att Fatar har kört samma patenterade klavitur sedan SL880 eran.

Satt tidigare med CME M-Key plastbitar, är numera nöjd.

(Säljaren jag nämnde kanske har en 61 tangents version, SL610? till salu med. Ska jag kolla med honom?)

Tack MrLonghair! Intressant med priset! Är annars enbart intresserad av 88 vägda.... men tack ändå!

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga om Fatarkeyboarden.

Går det att använda en sustainpedal med "halfpedal" funktion. Dvs. skickar den vidare midivärdet som det är eller ändrar den till enbart av och på?

Tycker nämligen det är viktigt att kunna använda sustainpedalen på ett mer konstruktivt sätt än enbart av och på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualerna finns online.

Jo, jag vet. Jag har läst dem några gånger (dock inte lusläst från början till slut, men en hel hög) och antingen så står det inte eller så kan jag inte läsa tillräckligt bra (de står ju trots allt på engelska)...

Men Tack i all fall för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jo, jag vet. Jag har läst dem några gånger (dock inte lusläst från början till slut, men en hel hög) och antingen så står det inte eller så kan jag inte läsa tillräckligt bra (de står ju trots allt på engelska)...

Men Tack i all fall för tipset!

Om du inte hittar den sökta featuren i manualen så finns det nog inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga om Fatarkeyboarden.

Går det att använda en sustainpedal med "halfpedal" funktion. Dvs. skickar den vidare midivärdet som det är eller ändrar den till enbart av och på?

Tycker nämligen det är viktigt att kunna använda sustainpedalen på ett mer konstruktivt sätt än enbart av och på...

Sustainpedaler skickar av/på. Däremot finns expressionpedaler som skickar kontinuerliga mididata. De jag sett iaf. Du får kolla om det finns expressioningång.

Sen beror det ju på vilken sampler du använder och vilka data den kan tolka.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...