Jump to content
Annons

Vilken bas?


Cabron

Recommended Posts

Hej

En kompis som tidigare har spelat gitarr skall konvertera bas. Vad sjutton skall man tänka på då?

När man väljer gitarr vet man ju ungefär vilka mickar man skall ha, vilket stall, träslag, tjocklek på hals osv. Vad sjutton skall man tänka på när man köper bas? 🙂

Han kommer att spela mestadels rock, liknande RHCP, U2, GnR, Green day, Muse osv. Har någon ett tips på en bra klassiker som dessutom skulle fungera på andrahandsmarknaden om han vill kränga den?

/Cabron

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
RMX (oregistrerad)

Jag har spelat bas i många år och vid ett gig i Linköping för kanske 10 år sen föddes en idé i logen.... Basisten i bandet vi spelade med va grymt sugen på att låna min Fender Jazz '74 under giget för att testa. Han hade en Music Man Stingray. Så vi gjorde så och vi blev så nöjda så efter gigget bytte vi helt enkelt basar med varann. Bytt bytt kommer aldrig tillbaka. Jag är otroligt nöjd med Stingray och kommer aldrig att byta bort den igen. Gillar dess distinkta sound, jämfört med Jazzen som är rundare, mjukare och bumligare. Men det är en smaksak och fråga om spelteknik tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det bästa är att gå och testa i butik. Finns ju inget som säger att den och den basen ska det vara och de mickarna. Man köper den man gillar bäst. Är man osäker kan man ta på öppet köpa och testa några veckor. Är det någon vettig snubbe i butiken kan han ju tipsa nåt som de har inne och som är schysst. Sen beror ju allt även på vilken prisklass man har råd med. Som vanligt får man för det allra mesta det man betalar. Men håll koll på beggmarknaden. Kan ju spara en eller annan tusing där.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjligt att säga, det är så personligt och mycket en smaksak. Testa lite olika varianter och se vilken du gillar bäst. T.ex. Music Man, Fender, Warwick, Gibson osv.

Jag kör på en fyrsträngad passiv Warwick Corvette std som jag sannolikt kommer behålla tills jag dör. Samtidigt som jag köpte den testade jag en likadan i swamp ash (min är i bubinga), den gillade jag inte alls, den lät pappigt och dåligt. Det gäller att testa tills man hittar något som känns rätt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som gitarrist tycker att shortscale-basar är jävligt trevliga, så det kan vara värt att slänga ett öga på. Det minskar skillnaden i mensuren en hel del, och gör övergången bra mycket mer smärtfri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag haft pengarna hade min blick dragits åt antingen...

gallery_Rickenbacker_4001_3D_04.jpg

Rickenbacker 4001. Dels för att den är riktigt snygg enligt min åsikt o dels för att den (återigen enligt min åsikt) har ett underbart karaktäristiskt ljud.

eller...

Jazz%20Deluxe(Ash).jpg

Fender Jazz/Precision Deluxe. Om jag inte minns fel så kan man på Deluxemodellerna ställa den till humbucker eller singlecoil, vilket borde göra den grymt flexibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju som sagt mycket på känsla och personlig uppfattning, men jag förespråkar absolut Fender jazz, utan större tvekan. Tycker allt är perfekt, känsla, ljud, tyngd m.m. Min är bandlös, vilket jag tycker är ännu härligare att spela på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kollegor i Hellvalla Burn flippar nog över nu när jag avslöjar att alla förekommande basar på de demos de får skickat till sig är inspelade med en:

post-67-1246726939.jpg

En "dansbandspinne", alltså 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skäms!

He he... Jo, jag vet! Men faktum är att när man maxar hela skiten, allt på 10, inklusive den aktiva micen, så får den ett så skönt "punch-igt" sound. Och så är den jävligt liten och nätt också, den får liksom plats i en byrålåda.

EDIT: Och så är jag gitarrist — jag lägger inte ner särskilt mycket kärlek på basar! 😄

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

He he... Jo, jag vet! Men faktum är att när man maxar hela skiten, allt på 10, inklusive den aktiva micen, så får den ett så skönt "punch-igt" sound. Och så är den jävligt liten och nätt också, den får liksom plats i en byrålåda.

EDIT: Och så är jag gitarrist — jag lägger inte ner särskilt mycket kärlek på basar! 😄

Såna där har jag två stycken av när jag äter sushi...... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En "dansbandspinne", alltså 😉

Jo vi vet att du hellre skulle kallat oss "hellvallaz" med umpabas. 😛

Å andra sidan så användes en sån där i åtminstone

när det begav sig.

puss o kram!

***

ON topic. Med viss reservation för att jag inte är egentlig bassist själv: Jag köpte en Ibanez GSR200 begagnad häromåret. Jag upplever den på alla sätt svinbra, (nästan oförskämt) lättspelad, och larvigt billig för prestandan. Finns många beggade, värt att kolla upp.

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mina kollegor i Hellvalla Burn flippar nog över nu när jag avslöjar att alla förekommande basar på de demos de får skickat till sig är inspelade med en:

post-67-1246726939.jpg

En "dansbandspinne", alltså 😛

😉 Ja tappade ni lite kultstatus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

En sådan där dansbandspinne får han inte köpa! Där lägger jag in mitt veto. Det var bland det fulaste jag har sett 😛

Får skicka iväg honom och provspela lite olika på MB. Bra att veta att det inte är några jätteskillnader på ljud. (Typ som att komma med en Strata med vintage single coil-pups till ett metalcoreband, eller en kawa 125 till ett HD-gäng)

Jag har sett att Fender Jazz är otroligt vanliga. Men skulle man bara gå efter utseende så borde han ju skaffa en Gibson Thunderbird. De ser ju helt grymma ut. Bättre än de allra flesta gitarrer! 😄

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte en Gibson Grabber/Ripper kanske?

Om GAS:en skulle få ta överhanden helt och pengarna inte var någon faktor skulle jag omgående köpa minst en variant av varje nedanstående:

Warwick Thumb

Fender Jazz

Gibson Grabber

Musicman Stingray

Gibson Thunderbird

Burns Bison (inte reissue)

Rickenbacker 400X

Men det är bara habegäret som talar då, vet inte om jag skulle vilja ha dom rent spelmässigt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kollegor i Hellvalla Burn flippar nog över nu när jag avslöjar att alla förekommande basar på de demos de får skickat till sig är inspelade med en:

En "dansbandspinne", alltså 😛

Ha ha!!!

Fast ha i åtanke att RKL:s alldeles utmärkt skicklige bassist körde med en sådan bas i många år. (Och han överlevde bandet till skillnad från de flesta andra...)

Edit: Video där dansbandspinnen används:

(Halvtaskig kvalitet dock. För en bättre video med RKL kolla in
, där dock en konventionell bas används.) Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...