Jump to content
Annons

Kompressor fråga


base10

Recommended Posts

Satt och bläddrade i någon tidning här om dagen. Den hade tema kompressor.

De visade några exempel på hur man kan komprimera saker och ting, då kom chocken.

På exemplet akustisk gitarr så var det tydligen korrekt att ha ett lågt threshold värde (-23 db om jag minns rätt)

och en låg ratio (1.8 något).

Har jag fått kompressorn om bakfoten om jag har en hög ratio på ca 4.5 och ett högre threshold omkring -12 db?

Påverkas dynamiken på ett negativt sätt om man komprimerar som jag? Alla komprimerar väll olika, men är jag helt ute och cycklar? 🙂

/Jesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Satt och bläddrade i någon tidning här om dagen. Den hade tema kompressor.

De visade några exempel på hur man kan komprimera saker och ting, då kom chocken.

På exemplet akustisk gitarr så var det tydligen korrekt att ha ett lågt threshold värde (-23 db om jag minns rätt)

och en låg ratio (1.8 något).

Har jag fått kompressorn om bakfoten om jag har en hög ratio på ca 4.5 och ett högre threshold omkring -12 db?

Påverkas dynamiken på ett negativt sätt om man komprimerar som jag? Alla komprimerar väll olika, men är jag helt ute och cycklar? 🙂

/Jesse

Det är olika. Finns inget rätt och fel. Allting beror på hur det låter innan ibland behövs det inte komprimeras

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det som låter bra i dina öron är nog ok för just din mix.

Finns inget facit.

Det beror på vad man vill uppnå och hur ursprungsinspelningen låter...

Jag har igen aning om hur jag ställer in min kompressor på gura eftersom det alltid är olika saker man vill uppnå i sina mixar.

Tröskelvärdet beror på hur högt inspelad din gitarr är. Den kanske inte ens peakar på -12 db....

Tröskeln bestämmer när kompressorn skall börja jobba.

Ration är också beroende på hur det är inspelat och hur du vill att det skall låta.

Mycket ratio kombinerat med rätt inställningar på attack och release kan ge mer attack på gitarren eller så minskar du attack med annorlunda inställningar.

Vad vill du uppnå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som låter bra i dina öron är nog ok för just din mix.

Finns inget facit.

Det beror på vad man vill uppnå och hur ursprungsinspelningen låter...

Jag har igen aning om hur jag ställer in min kompressor på gura eftersom det alltid är olika saker man vill uppnå i sina mixar.

Tröskelvärdet beror på hur högt inspelad din gitarr är. Den kanske inte ens peakar på -12 db....

Tröskeln bestämmer när kompressorn skall börja jobba.

Ration är också beroende på hur det är inspelat och hur du vill att det skall låta.

Mycket ratio kombinerat med rätt inställningar på attack och release kan ge mer attack på gitarren eller så minskar du attack med annorlunda inställningar.

Vad vill du uppnå?

Ett "punch", mindre attack alltså.

Tack för informationen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag fått kompressorn om bakfoten om jag har en hög ratio på ca 4.5 och ett högre threshold omkring -12 db?

Påverkas dynamiken på ett negativt sätt om man komprimerar som jag? Alla komprimerar väll olika, men är jag helt ute och cycklar? 🙂

/Jesse

jag skulle vilja påstå att det enda som är ute å cyklar är isf artikelförfattaren - om denne påstår att man kan utgå från ett fast threshold-värde (likaså fast ratio)

threshold är ju den nivå där kompressorn börjar arbeta - alltså helt å hållet avhängigt volymen på det som ska komprimeras

dynamiken påverkas givetvis negativt av kompression om man med negativt menar att den minskar - det är inte detsamma som ett negativt resultat

en vettig arbetsgång är:

* lyssna på ditt material

* fundera på vad du vill åtgärda/ändra/uppnå

* ställ kompressorns ratio på 2-4:1 nånstans

* dra ner thresholden tills kompressorn börjar arbeta - har du en gain reduction visare så ser du hur mycket den jobbar (jag brukar oftast stanna nånstans mellan 3 å 9dB)

* lyssna - hur påverkas ditt ljud?

* öka eller minska ratio - ökad ratio trycker ihop den bit av ljudet som slår över kraftigare, du får ett kraftigare stopp på enstaka ljudnivåer som sticker iväg (tex peakar)

* minska ratio å sänk tröskelvärdet - du får en mjukare kompression som påverkar en större del av materialet (ger ofta mer ton å mindre anslag på tex gitarr)

* lyssna dig fram till vad som ger det ljud du är ute efter

alltså: utgå från det ljud du har - och sikta mot det du vill ha

sen har du också attack å release tider att ta hänsyn till - alltså hur snabbt kompressorn ska börja arbeta å hur länge den ska ligga kvar i arbete efter att ljudnivån gått under tröskelvärdet

förstår du vad som händer vid tröskelvärdet å vad ration gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

får man inte utgå ifrån att ljudfilen peakar strax under noll, om man skriver en artikel där man ger ett tips om ett thresholdvärde....det känns som det mest logiska....

i övrigt kan jag hålla med om att det inte finns några regler alls....men tips på utgånspunkter till nybörjare behöver inte vara fel. det bör nog tolkas som just tips......inte som en regel......fast jag har ju inte läst artikeln. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tips på utgånspunkter till nybörjare behöver inte vara fel.

nej bara om dom är fel

att utgå från peak strax under nollan är i 24bits verkligheten ganska fel

vad är förresten "strax" under?

-1, -3, -6? -10?

ganska noga om threshold ska vara just -23 😆

dumheter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...