Jump to content
Annons

5400 rpm eller 7200 rpm till bärbar?


B4mse

Recommended Posts

Funderar på en Macbook pro ev. Har läst att det i någor test att om hårddisken i ens bärbara är 7200 rpm, så är den ca 30 % snabbare. Varmare och mer ström tror jag också att den komemr att dra. Någon som har erfarenhet av detta eller bara tips? Behövs en 7200 rpm?

Och är det någon som kör Cubase på en bärbar mac, hur funkar det?

//MVH Seemusic.se

Redigerat av B4mse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag valde en 7200 Rpm disk i min MBP 17" och har inte ångrat det det minsta.. den är knäpptyst och det går att köra rätt hårddiskkrävande pluggar på den. Pluggar som Ivory, Omnisphere och Superior 2.0 funkar perfekt utan minsta problem! Nu är det ett par år sen jag körde med 5400 rpm i en macbook men ändå.. en del tillverkare rekommenderar ju 7200 rpm!

Link to comment
Dela på andra sajter

kör själv med 7200 rpm i min macbook pro 2007 års modell. har kört den i två år nu.

den blir lite varmare men hastigheten på programmen samt uppstart av datorn är rena drömmen.

funderar nu på att köpa en SSD disk istället typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=425735

behöver kanske inte mer då jag oftast sitter med datorn i hemmet så kan man alltid koppla in en

extern disk.

givetvis köper jag till en USB/firevirechassi och stoppar in den nuvarande disken i den.

ta en funderare på SSD dom kommer sjunka i pris.

Redigerat av kakelugn
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Tror det beror på lite vad du vill använda den till. Själv har jag 5400rpm i laptopen och det funkar kalasbra. Jag kör jag i princip bara audio-inspelning, d.v.s. inga instrumentpluggar eller liknande, men en hel del effektpluggar (EQ, kompressor, reverb, delay o.s.v.). Som mest har jag spelat in 17 kanaler simultant (44.1 kHz i 24 bitar) i strax under 2,5 timmar i sträck (lång livekonsert 😄 ) och det var som sagt inga problem.

Som du säger drar en 7200rpm:are mer ström och blir varmare (vilket gör att fläkten/fläktarna går på högre varv och låter lite mer) samt att grejorna antagligen slits mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst att det i någor test att om hårddisken i ens bärbara är 7200 rpm, så är den ca 30 % snabbare. Varmare och mer ström tror jag också att den komemr att dra.

Det finns 7200-varvare som är långsammare än 5400-varvare (samma fysiska storlek) så det beror helt på vilka modeller som man jämför. En modern snabb 5400-varvare räcker väldigt långt och är betydligt snällare mot plånboken. Generellt drar de mindre ström, är tystare och blir inte lika varma som 7200 RPM men som sagt, beror helt och hållet på vilka modeller som jämförs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört 16 kanaler inspelning på 5400 rpm utan problem. Så du klarar dig bra på 5400 rpm.

Men - visst är jag sugen på att byta ut disken i min MBP till en större disk och samtidigt växla till 7200rpm... Bara för att...

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD är ju trevligt. Lägre strömförbrukning och värmealstring men lite dyrare.

5400 känns hedenhös men kanske är good enough. 7200 kommer ju ge lite bättre prestanda vid skrivning av sekventiell data vilket lund inspelning brukar vara men om du märker nån reell skillnad är svårt att säga. Kör 7200 om det inte är en stor prisskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikern25 (oregistrerad)

Hej!

Detta är kanske off topic men:

Jag kommer snart få hem en Macbook Pro 13 tum 2,53 GHz plus 4 Gb ram. Den har en 250 gb hårddisk på 5400 varv.

Har tre frågor;

1. Räcker denna till för att köra tunga ljudbibliotek som Omnisphere och Eastwest pianos?

2. Bör jag byta ut hd:n till en 7200 varvare?

3. Går det att köra med en extern hd istället? Typ som denna http://store.apple.com/se/product/TW001ZM/...;mco=NzA5NzQyMw

Tacksam för hjälp!

/Mvh Leo

Redigerat av Musikern25
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Räcker denna till för att köra tunga ljudbibliotek som Omnisphere och Eastwest pianos?
Mjaa, det kan gå men räkna absolut inte med att spela audiospår också.
2. Bör jag byta ut hd:n till en 7200 varvare?
Gör inte jättestor skillnad. Ditt problem är mer accesstiden för att söka rätt på alla tusentals små samplingar som utgör instrumenten.
3. Går det att köra med en extern hd istället?
Absolut! Det är ditt bästa alternativ. Kör den inbyggda disken till OS och musikprogram. Lägg ljudbibliotek och inspelningar på extern disk.

Men jag skulle varmt rekommendera Western Digital My Book Studio Edition II istället.

Den har också två RAID:ade diskar, Firewire400/Firewire800/eSATA/USB och fungerar strålande. Glömde jag säga att WD är ett mer pålitligt hårddiskmärke och även kostar en tusenlapp mindre?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikern25 (oregistrerad)
Mjaa, det kan gå men räkna absolut inte med att spela audiospår också.

Gör inte jättestor skillnad. Ditt problem är mer accesstiden för att söka rätt på alla tusentals små samplingar som utgör instrumenten.

Absolut! Det är ditt bästa alternativ. Kör den inbyggda disken till OS och musikprogram. Lägg ljudbibliotek och inspelningar på extern disk.

Men jag skulle varmt rekommendera Western Digital My Book Studio Edition II istället.

Den har också två RAID:ade diskar, Firewire400/Firewire800/eSATA/USB och fungerar strålande. Glömde jag säga att WD är ett mer pålitligt hårddiskmärke och även kostar en tusenlapp mindre?

Okej, det låter bra. Tack så mycket för hjälpen!

/Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...