Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tja!

Letat runt rätt mycket på internet och i lite böcker och så men har fortfarande inte fattat till 100 hur det ligger till med tonarter!

Om vi säger att en tonart innehåller F, G, A, Bess, C, D, E. Betyder det att man kan spela alla dessa toners skalor när som helst under en ackordföljd på vi säger de ackorden? Kanske är helt ute och cyklar men om man inte frågar får man aldrig veta!

Läste någonstans att det finns 24(?) olika tonarter, någon som vet vart man kan hitta dom på internet?

//Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Letat runt rätt mycket på internet och i lite böcker och så men har fortfarande inte fattat till 100 hur det ligger till med tonarter!

Om vi säger att en tonart innehåller F, G, A, Bess, C, D, E. Betyder det att man kan spela alla dessa toners skalor när som helst under en ackordföljd på vi säger de ackorden? Kanske är helt ute och cyklar men om man inte frågar får man aldrig veta!

Läste någonstans att det finns 24(?) olika tonarter, någon som vet vart man kan hitta dom på internet?

//Tom

Det finns 12 toner att bygga skalor på. Sen kan skalan vara dur, naturlig moll, harmonisk moll, melodisk moll, dorisk, mixolydisk, mollpenta,durpenta,blues,b3 "durpenta",......

Alla toner "går" att spela men vissa låter konsonant mot det underliggande ackordet andra mer dissonant.

Lyssna och öva.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger att en tonart innehåller F, G, A, Bess, C, D, E. Betyder det att man kan spela alla dessa toners skalor när som helst under en

Du KAN spela vad tusan du vill.

Skalor är att beskriva vad man gör - inte att säga vad man ska göra. Så tycker jag iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Visst är det så att man ska spela det som låter bäst, oavsett om det ingår i skalan eller inte. Skalor är dock en hjälp när det gäller val av toner.

Om vi tar ditt exempel: F, G, A, Bb, C, D, E, (F) så har vi en ren F-durskala. De ackord som finns naturligt i F-dur innehåller dessa toner:

Fmaj7 - F-A-C-E

Gm7 - G-Bb-D-F

Am7 - A-C-E-G

Bbmaj7 - Bb-D-F-A

C7 - C-E-G-Bb

Dm7 - D-F-A-C

Em7(b5) - E-G-Bb-D

Dessa kallas tonala ackord eftersom alla toner dom innehåller finns i en vanlig F-durskala. Om du har en ackordföljd som är t.ex. Gm7-C7-Fmaj7 (II-V-I) kan du utan vidare spela ren F-dur hela tiden utan att det låter konstigt. Sen kan man alltid göra det lite mer spännande genom att byta ut toner som inte ingår i ackordet, t.ex kan du prova att spela ett B (a.k.a. H) istället för Bb på F-durackordet. Då får du en skala som heter F-lydisk och kan vara jättesnygg i rätt sammanhang.

Men precis som alla andra har sagt är det egentligen bara ditt gehör, tycke och smak (och i viss mån teknisk färdighet på ditt instrument) som avgör vad man "kan" spela och inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)
Du KAN spela vad tusan du vill.

Skalor är att beskriva vad man gör - inte att säga vad man ska göra. Så tycker jag iallafall.

Det var banne mig det bästa jag hört på länge!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är att du hittar ackordstonerna till de underliggande ackorden, gärna på lite fler ställen på halsen. Sen kan du prova att ta lite toner kring dessa och se om du gillar effekten. Eller för den delen hitta ackordstonerna i skalan så du vet vilka toner av skalan som låter bäst på motsvarande ackord. Men som alla säger så finns det inga regler i detta. Jag brukar försöka hitta någon melodi eller ett tema i mina solon att utgå ifrån, jag vill gärna ha det, sen är det lättare att bygga vidare från detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör fast med hur du ska fortsätta, så kan du ha hjälp av kvintcirkeln eller annan musikteori.

Teori är som sagt användbart för att beskriva vad man har hittat på - men kan också vara en hjälp för att snabbare hitta rätt i snårskogen om man känner sig lite vilsen ibland.

Själv har jag inte särskilt bra koll på teorin, så jag klinkar fram allting på gehör - och det brukar lyckas bra, tycker jag i alla fall... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...