Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett gäng ljud-filer, från en live-spelning, dock så är ljudet inte sådär prima precis.

Det är lite dovt, burkigt och fjärran... Har testat flertalet olika sound edit program men inte hittat något ljudfilter som gör under. Någon som kan tipsa om ett ljud redigerings program som har flera equalizers?

Så man ställa in ljudet mer specifikt.

Och inte bara klippa och klistra in funktioner ?

Sen vill man ju gärna spara filerna i detta nya skick, så en sådan funktion är ju också att hurra för.

Tack på förhand

Annons
Postat
Jag har ett gäng ljud-filer, från en live-spelning, dock så är ljudet inte sådär prima precis.

Det är lite dovt, burkigt och fjärran... Har testat flertalet olika sound edit program men inte hittat något ljudfilter som gör under. Någon som kan tipsa om ett ljud redigerings program som har flera equalizers?

Så man ställa in ljudet mer specifikt.

Och inte bara klippa och klistra in funktioner ?

Sen vill man ju gärna spara filerna i detta nya skick, så en sådan funktion är ju också att hurra för.

Tack på förhand

Några program jag kommer att tänka på såhär på rak arm är:

Cubase

Protools

Wavelab

Logic

Något som är gratis vet jag dock inte, men om jag känner studioforumet rätt så kommer nog någon och fyller i det.

Något som också är värt att tänka på är ju att t ex komprimera ljudet lite om det behövs och limitera det, det kan hjälpa till att rädda det hela lite.

Postat

Själv använder jag Wavelab och externa pluggar men det kostar inte under 15 000:- med pluggar i alla fall...

Mitt förslag är att du tar och laddar hem Audacity samt VST Enabler så är du på banan programmässigt i alla fall..

Låter som om ditt ljudmaterial kan behöva städas upp ordentligt (Om det ens är möjligt att göra). Det finns ett par program från http://www.izotope.com/ som borde kunna hjälpa dig. RX för att restaurera dina filer samt Ozone för att mastra och ge punch och brilians.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.