Jump to content
Annons

In ear vs headphones vid inspelning?


Boff

Recommended Posts

Jag är ganska ny när det kommer till att spela in sång med hörlurar, har alltid kört med feta högtalare och en ganska dålig mikrofon, så det har funkar. Nu kommer jag behöva använda hörlurar, och jag undrar då varför alla alltid använder headphones när de spelar in (sång och annat) och inte in ear? De borde ju t ex läcka mindre? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

In ears har ju oftast en sladd på runt metern, inte så behändigt när man spelar in... Sen är det ganska olika med läckaget mellan olika modeller. De headphones man använder vid inspelning är slutna, just för att få ett så minimalt läckage som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

In Ear lurar återger inte direkt samma kvalité som större lurar gör. Plus att det blir lättare att höra detaljer med lurar. Vill man lyssna högt är det också betydligt mer skadligt med In Ear.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast egentligen är ju inear perfekta för sångpålägg. Hyggligt bra dämplning för nästan inga pengar alls.

Man egentligen borde köra på inear, det känns som om man alltid rekommenderar samma sak jämt, köp den här gamla klassikern...

Nu har jag inte provat själv, men skall för sakens skull dra på mig inear nu när jag llägger lite sångpålägg ikväll.

Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om snäckor hade varigt bättre än "riktiga" slutna lurar så skulle folk använda det istället men det är det ingen (mig veterligt) som gör...

Det är klart. Men man kan ju alltid prova eller hur?

Som budgetlösning kanske det är lysande.

Vad vet jag innan jag provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

In Ear lurar återger inte direkt samma kvalité som större lurar gör. Plus att det blir lättare att höra detaljer med lurar. Vill man lyssna högt är det också betydligt mer skadligt med In Ear.

Kvalitén kvittar väl för sångpålägg, så länge du hör musiken. Huvudsaken är att de inte läcker bara, men för resten av jobbet med mixning och lyssna efter rätt mik.positioner osv så är det ju desto viktigare att ha en bra återgivning.

Är väl in ear-modellerna med gummiköret som man kör in i hörselgången som gäller för övrigt, snäckor känns lite ostadigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt både och. Vanliga lurar är att fördra i normala fall. Att lära sig sjunga rent och vänja sig vid huvudklangen som man får vi in-ear tar lite tid. När jag spelade mycket ute och använde in-ear hela tiden så var det enkelt att använda det i studion också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...