DanceMannen Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 En kanske lite lustig fråga, men jag är osäker här. Fick mina nya studiomonitorer igår, ett par Yamaha HS50M. Låter fantasiskt bra... men I manualen så rekommenderas att man ska: Fine-tuning for Stereo ●The speaker LEVEL controls should be set to the same level. A setting of about 12 o’clock corresponds to a nominal input level of about +4 dB. Om jag följer detta råd att ställa volymratten till 12 så väcker jag hela kvarteret, det blir så förbaskat högt. Ska det bli så himla högt på ett "mitt i" läge? Jag får dra ner volymen (på monitorerna) till ca kl 7-8. Ljudet är ändå klistallklart. Jag spelar upp en låt från Reason. Jag fattar att utgången från ljudkortet kan spela roll, men den håller en normal nivå efter vad jag förstår. Har ett E-MU 1616m cardbus med breakoutbox. Är det normalt att ställa volymratten så lågt på monitorerna? Förslag? Svar?
Zyan Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 (redigerat) En kanske lite lustig fråga, men jag är osäker här. Fick mina nya studiomonitorer igår, ett par Yamaha HS50M. Låter fantasiskt bra... men I manualen så rekommenderas att man ska: Fine-tuning for Stereo ●The speaker LEVEL controls should be set to the same level. A setting of about 12 o’clock corresponds to a nominal input level of about +4 dB. Om jag följer detta råd att ställa volymratten till 12 så väcker jag hela kvarteret, det blir så förbaskat högt. Ska det bli så himla högt på ett "mitt i" läge? Jag får dra ner volymen (på monitorerna) till ca kl 7-8. Ljudet är ändå klistallklart. Jag spelar upp en låt från Reason. Jag fattar att utgången från ljudkortet kan spela roll, men den håller en normal nivå efter vad jag förstår. Har ett E-MU 1616m cardbus med breakoutbox. Är det normalt att ställa volymratten så lågt på monitorerna? Förslag? Svar? Skaffa en separat volymkontroll och ställ monitorerna i mittläget. Edit: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm Redigerat 18 juni 2009 av Zyan
Gilbert Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Trim-potarna på monitorerna brukar man i normala fall ställa på max (ingen dämpning) för då vet man att de spelar lika starkt ( förutsatt att det inte är en riktigt billig högtalare...). Om man inte gör så kan det ibland vara svårt att veta om det är balans (mellan höger och vänster) högtalare.
DanceMannen Postat 18 juni 2009 Trådstartare Postat 18 juni 2009 Hej och tack för ditt svar. Behöver jag verkligen skaffa en extra låda för detta? Det är ju ett par bra professionella monitorer och ett bra ljudkort. Verar konstigt att man ska behöva en extra låda för att ställa in nivåerna på ett vettigt sätt? Skaffa en separat volymkontroll och ställ monitorerna i mittläget. Edit: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Zyan Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Hej och tack för ditt svar. Behöver jag verkligen skaffa en extra låda för detta? Det är ju ett par bra professionella monitorer och ett bra ljudkort. Verar konstigt att man ska behöva en extra låda för att ställa in nivåerna på ett vettigt sätt? Jag har HS80 och ska skaffa en sådan låda. Min enda volymkontroll för tillfället är mjukvara, och den kan ställas om sig själv ibland när man startar om datorn. Skönt att ha ett universalreglage på vägen till monitorerna sen sätta allt annat på 0.
Claes Holmerup Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 (redigerat) Jag har HS80 och ska skaffa en sådan låda. Min enda volymkontroll för tillfället är mjukvara, och den kan ställas om sig själv ibland när man startar om datorn. Skönt att ha ett universalreglage på vägen till monitorerna sen sätta allt annat på 0. Precis! Ställer man nivån med mjukvara, så får man ut lägre bitdjup. 6dB sänkning motsvarar en bit av de max 24 (eller 16...) du har att labba med. Det är då bättre att köra fullt ös ut från datorn och reglera ner det med en analog, passiv attenuator. Det är mer praktiskt att ha en separat box för det - för om man ska ändra volym så behöver man ju annars skruva på volymratten på båda monitorerna samtidigt och se till att det verkligen blir samma nivå på dem. Många monitorer har dessutom inte volymkontroll på fronten, utan bara Gain-pot o dyl på baksidan - och då är det förstås ännu mer praktiskt med en separat attenuator. 😳 Redigerat 18 juni 2009 av Claes
DanceMannen Postat 18 juni 2009 Trådstartare Postat 18 juni 2009 Hmm tänk vad man inte visste att man behövde veta;) Kanske får bli en liten sån däringa box då... Inga andra förslag? Precis!Ställer man nivån med mjukvara, så får man ut lägre bitdjup. 6dB sänkning motsvarar en bit av de max 24 (eller 16...) du har att labba med. Det är då bättre att köra fullt ös ut från datorn och reglera ner det med en analog, passiv attenuator. Det är mer praktiskt att ha en separat box för det - för om man ska ändra volym så behöver man ju annars skruva på volymratten på båda monitorerna samtidigt och se till att det verkligen blir samma nivå på dem. Många monitorer har dessutom inte volymkontroll på fronten, utan bara Gain-pot o dyl på baksidan - och då är det förstås ännu mer praktiskt med en separat attenuator. 😳
oioioi Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Jag får dra ner volymen (på monitorerna) till ca kl 7-8. Ljudet är ändå klistallklart. Är det normalt att ställa volymratten så lågt på monitorerna? Förslag? Svar? Och om det fungerar bra så för dig, varför då ändra? Att det låter bra och lagom mycket är ju det intressanta. (Du får ju kanske finjustera lite för att få till rätt balans, men sådant kan ju ändå behöva göras pga rummets form, monitorernas placering etc.)
DanceMannen Postat 18 juni 2009 Trådstartare Postat 18 juni 2009 Jo i o f s. Är ändå inne på Claes tanke om att njudnivåerna kan ändra sig i mjukvaran... Hmm slut på Thomann.. Och om det fungerar bra så för dig, varför då ändra? Att det låter bra och lagom mycket är ju det intressanta. (Du får ju kanske finjustera lite för att få till rätt balans, men sådant kan ju ändå behöva göras pga rummets form, monitorernas placering etc.)
Claes Holmerup Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 (redigerat) Jo i o f s. Är ändå inne på Claes tanke om att njudnivåerna kan ändra sig i mjukvaran... Hmm slut på Thomann.. Finns på lager hos vissa svenska handlare... 🥰 Eftersom den svenske distributören har en kampanj på dem just nu så ligger de på 595:-, så det blir nog inte så vansinnigt mycket dyrare här hemma än i Tyskland (det svenska listpriset på 780:- är däremot alldeles för högt, tycker jag...). Redigerat 18 juni 2009 av Claes
Demonproducenten Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Inga andra förslag? innan såna som claes frälste världen med att inga mixrar längre fyller nån funktion så hade man just den funktionen smidigt å självklart implementerad i sin utrustning i form av en volymratt till sin monitorlyssning nu måste man uppfinna hjulet igen med en... attenuator 🥰
Claes Holmerup Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 innan såna som claes frälste världen med att inga mixrar längre fyller nån funktion så hade man just den funktionen smidigt å självklart implementerad i sin utrustning i form av en volymratt till sin monitorlyssningnu måste man uppfinna hjulet igen med en... attenuator 🥰 Så j-t kan det vara... 🙂 Det finns annars många externa ljudkort som har analoga volymkontroller inbyggda - och då kan man förstås använda den volymen i stället för en extern... Vissa ljudkort har däremot reglering på den digitala sidan - och då är det ändå bättre att köra fullt blås ut och reglera ner med en attenuator mellan ljudkortet och monitorerna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.