Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som ni alla vet sÄ försöker jag fÄ till en skön electro bass. Kan en del nu lÀst pÄ tutorials men det Àr en grej som jag inte fixat. Med er hjÀlp hÀr har jag kommit Ànnu lÀngre med tutorials som ni lÀnkat mig.

AssÄ har ett problem med side chain + Reverb

Försöker fÄ fram liknande med side chain och reverb, Men det lÄter inte likadant med reverb. Detta reverb lÄter mer som det kommer som en slÀng efter.

NÀr jag gör Side chain sÄ gör jag pÄ dessa sÀttet.

LĂ€gger en peak pĂ„ kick och sedan trycker pĂ„ bass FX sen lĂ€nkar volymen in i peak. Och sen lĂ€gger pĂ„ reverb pĂ„ basen. Men endĂ„ lĂ„ter det inte tillrĂ€ckligt sjyst med sidecahin reverb 🙂 Har ni nĂ„gra bra tipps eller kan ni hjĂ€lpa mig fram med detta sĂ€ga hur jag ska göra tack pĂ„ för hand mvh johan 🙂

En sak till som jag vill tillĂ€gga Ă€r ungefĂ€r eq lixom. NĂ„gon bra eq tutorial pĂ„ hur man frĂ„ fram rĂ€tt eq. til lsĂ„na hĂ€r basar 🙂

Redigerat av yobare
Annons
Postat

Kika pÄ

Det Àr inte kul att höra, men det enda som hjÀlper dig med eq Àr att öva. Först testar du dig fram tills du fÄr en kÀnsla för vad varje reglage gör, och sedan försöker du tÀnka vad det Àr som saknas. Behövs basen förstÀrkas? Vill du sÀnka mitten lite?

Postat

en sak jag inte riktigt fattar yobare, Àr varför du inte lÀgger tid pÄ att ratta fram en schyst bas sjÀlv istÀllet för att starta trÄd efter trÄd hÀr pÄ forumet... T_T

hade du lagt lika mycket tid pĂ„ att försöka fixa en bas som du har lagt pĂ„ att starta nya trĂ„dar hade du haft basen 😛

Postat

har hĂ„llt pĂ„ försökt fixa basen lolz. Tro mig eller ej har hĂ„llt pĂ„ i 3-4 dagar nu bara rattat. Har den snart det Ă€r nĂ„gra grejer. Tex assĂ„ att den lĂ„ter knastrigt det Ă€r grejen. Är det dist :S

Postat

Bump.

Jag vet vad det Ă€r som jag inte fĂ„r till. Jag fixar allt nĂ€stan. Har gjort en exakt benassi copy nu. Kan dela med flp om ni vill. om ni vill ha en benassi bas. Det som Ă€r problemen Ă€r dock. Jag fĂ„r inte till SLash effekten pĂ„ reverbet. Lixom sĂ„ det lĂ„ter trasigt shhhhhhh lixom slash. Som i global deejays lĂ„tar deras reverb lĂ„ter mer annorlunda. Om ni kunde hjĂ€lpa mig med detta vore toppen 😼 eller mĂ„ste jag försöka nu igen. Har hĂ„llt pĂ„ i 1-2 veckor nu med detta. bara lĂ€st tutorials och sĂ„nt har nĂ€stan löst det hela. ni kan fĂ„ höra ett exempel pĂ„ min benassi bas. om ni vill förstĂ„ss.

Postat
  yobare sa:
Bump.

Jag vet vad det Ă€r som jag inte fĂ„r till. Jag fixar allt nĂ€stan. Har gjort en exakt benassi copy nu. Kan dela med flp om ni vill. om ni vill ha en benassi bas. Det som Ă€r problemen Ă€r dock. Jag fĂ„r inte till SLash effekten pĂ„ reverbet. Lixom sĂ„ det lĂ„ter trasigt shhhhhhh lixom slash. Som i global deejays lĂ„tar deras reverb lĂ„ter mer annorlunda. Om ni kunde hjĂ€lpa mig med detta vore toppen 😏 eller mĂ„ste jag försöka nu igen. Har hĂ„llt pĂ„ i 1-2 veckor nu med detta. bara lĂ€st tutorials och sĂ„nt har nĂ€stan löst det hela. ni kan fĂ„ höra ett exempel pĂ„ min benassi bas. om ni vill förstĂ„ss.

JarĂ„, slĂ€ng upp den sĂ„ vi fĂ„r höra 🙂

Postat

Fast vet ionte om det lÄter skit. Har försökt har en del till annorlunda eqade och effecten man ska lÀgga pÄ för att fÄ det lite coolare e multibands compressor tydligen verkar dte som. Men fÄr det endÄ inte helt perfect vill ha det mer annorluna benassi lÄter mer fetare vet ni vad trixet Àr med reverb och sÄ för att fÄ den fetare ocksÄ. E det multibands compressor som gör det dÀr mer förstörda sköna dirty ljudet som han gör?

tycker iffursej denna basen e riktigt fet det Àr typ den jag e ute efter har dock inte hittat midi yet sÄ jag kan trixa fram ljudet elller lixom kan ocksÄ va bra att ha nÄgot coolt att gÄ efter se hur andra gjort och sÄnt :

http://www.youtube.com/watch?v=WDP0cRZSejo

e dock tacksam för all hjĂ€lp man kan fĂ„. Vet att man inte Ă€r bĂ€st pĂ„ det hĂ€r. Ni andra Ă€r sĂ€kert skit skillade as grymma. SĂ„ tror ni kanske kan svaret och sĂ„ lixom hur man gör och sĂ„.... Vore jĂ€tte tacksam 🙂

Om ni vill ha den hĂ€r basen sĂ„ slĂ€nger jag gĂ€rna upp en flp till er som e intreserade 🙂

Benassi_tutorial_serious_sounds38.mp3Fetching info...

Postat (redigerat)
  yobare sa:
Fast vet ionte om det lÄter skit. Har försökt har en del till annorlunda eqade och effecten man ska lÀgga pÄ för att fÄ det lite coolare e multibands compressor tydligen verkar dte som. Men fÄr det endÄ inte helt perfect vill ha det mer annorluna benassi lÄter mer fetare vet ni vad trixet Àr med reverb och sÄ för att fÄ den fetare ocksÄ. E det multibands compressor som gör det dÀr mer förstörda sköna dirty ljudet som han gör?

tycker iffursej denna basen e riktigt fet det Àr typ den jag e ute efter har dock inte hittat midi yet sÄ jag kan trixa fram ljudet elller lixom kan ocksÄ va bra att ha nÄgot coolt att gÄ efter se hur andra gjort och sÄnt :

http://www.youtube.com/watch?v=WDP0cRZSejo

e dock tacksam för all hjÀlp man kan fÄ. Vet att man inte Àr bÀst pÄ det hÀr. Ni andra Àr sÀkert skit skillade as grymma. SÄ tror ni kanske kan svaret och sÄ lixom hur man gör och sÄ.... Vore jÀtte tacksam :rolleyes:

Om ni vill ha den hĂ€r basen sĂ„ slĂ€nger jag gĂ€rna upp en flp till er som e intreserade 😆

jag tycker inte det var nÄgra större fel pÄ basen, reverbet skulle kunna fixas ytterliggare.

Men jag tycker inte du ska lÀgga sÄ mycket tid pÄ just basen.

Försök göra lÄtar istÀllet, komma pÄ egna melodier.. slutför.

I lÀngden vinner man enligt mig inte mycket pÄ att kopiera frÄn andra.

under hela den tiden jag varit medlem pÄ studio sÄ har jag sett dina trÄdar dÀr du ber om hjÀlp hur man kopierar en viss bas ^^

Redigerat av Noswas
Postat (redigerat)

Du har rĂ€tt mannen hĂ„ller pĂ„ för mycket i andras skit lixom. Men man vill ju kunna lixom du vet 😛 men tycker ni pĂ„ forumet e as sjyst som stĂ€ller upp för en i alla fall nu försöker jag göra en egen vst synth men behöver lite hjĂ€lp dĂ€r 😛

vet du nÄgra bra tipps för att fÄ till reverbet bra?

Redigerat av yobare
  • 3 veckor senare...
Postat
  yobare sa:
Du har rĂ€tt mannen hĂ„ller pĂ„ för mycket i andras skit lixom. Men man vill ju kunna lixom du vet 😑 men tycker ni pĂ„ forumet e as sjyst som stĂ€ller upp för en i alla fall nu försöker jag göra en egen vst synth men behöver lite hjĂ€lp dĂ€r 😉

vet du nÄgra bra tipps för att fÄ till reverbet bra?

Leker du Med Fruity SynthMaker? har funderat pÄ att lÀra mig den men aldrig haft orken ^^

Enligt mig sÄ kan andra inte hjÀlpa dig att fÄ till bra Reverb, inte utan att vara vid din dator och sjÀlv ratta, men dÄ lÀr du dig ingenting.

Jag tror du tĂ€nker för mycket pĂ„ enskilda objekt Ă€n musiken som helhet 😼 Jag har inget speciellt sĂ€tt jag lĂ€gger pĂ„ reverben pĂ„.

man hör bara att det kĂ€nns lite tomt, ja det behövs nog lite Reverb. sĂ„ lĂ€gger man pĂ„ och rattar lite fram och tillbaka tills det lĂ„ter bra och sen gĂ„r man vidare 🙂

Det Àr det man utvecklas genom, inte att sitta i timtals och försöka ratta fram ett speciellt reverb-ljud.

Detta Ă€r dock bara enligt mig och det finns sĂ€kert vĂ€ldigt mĂ„nga andra som har helt andra Ă„sikter men det Ă€r sĂ„ jag tycker 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.