Jump to content
Annons

Guitar rig NI


afro dwarf

Recommended Posts

Hej alla rockers... 😆

Jag kör demot pÄ Guitar rig med CuBase SX 2.2.

Hur fÄr man ljudet "direkt" nÀr man lirar. Jag antar att det har med fördröjningen pÄ ljudkortet att göra mm. Men finns det nÄgon genvÀg att fÄ till det ?

Jag har lÄg latency i övrigt, men ett gammalt ljudkort (maya 44, v3.60) Verkar inte finnas nÄgra nya drivisar till den lÀngre.

Om man uppgraderar ramminnet, hjÀlper det ?

Om man ska byta ljudkort, vilken funkar bÀst för"direktmonitorering" ?

Trist att lira naket utan att kunna rocka till soundet direeeeeekt....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hur lÄg fördröjning fÄr du pÄ ditt kort dÄ? runtomkring 10 ms bör inte vara hörbart, jag kör pÄ 5 ms (256 i sample buffer size, och 44.1 kHz).. Och det fungerar alldeles utmÀrkt...)

Du borde kunna göra en liknande instÀllning nÄgonstans pÄ ditt kort som du har nu...

Ju lÀgre buffersize, ju mindre latency.. dock oxÄ kraftigt ökande krav pÄ datorprestanda...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som jag brukar sÀga "Det finns inga genvÀgar till det perfekta ljudet" eller direkt ljud pÄ ett Àldre kort.

SjÀlv gör jag som ovanstÄende postare nÀr jag kör NI g-rig. Ska jag bara spela sÄ stÀller jag ner buffersizen sÄ mycket det gÄr. Ska jag spela in och upp samtidigt sÄ fÄr man kanske stÀlla upp buffern för att inte pc ska hacka.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, givetvis...ibland Ă€r man trög. Drog ner buffersizen och nu flyter det perfekt i standalone. Men att öppna den i Cubase pĂ„ ett audiospĂ„r verkar inte funka med direktljud, jag antar att det har med datorkraften att göra. Har 1,8ghz P4 med 512 ram. Verkar i övrigt vara ett bra köp ! Tack för hjĂ€lpen... 😄

För övrigt sÄ kom jag ned pÄ 5 ms i fördröjning.

Redigerat av afro dwarf
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...