Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej pÄ er!

Jag vet inte om detta Àr rÀtt trÄd att frÄga i, men i alla fall...

Jag Àr en kille pÄ 15 Är, som alltid varit begÄvad inom pianospelet. Jag har hÄllit pÄ i cirka 8 Är.

Men nu pÄ senare Är har jag förstÄtt att jag inte vill hÄlla mig till endast det instrumentet, utan variera lite.

Jag köpte en Akustisk gitarr i vintras, och jag uppskattar det instrumentet vÀldigt mycket. Jag funderar Àven pÄ att köpa en elgitarr nu till sommaren.

Jag skriver vÀldigt mycket musik, och jag har funderat mycket, och fÄtt idén att börja spela in den. Musiken jag skriver Àr ofta lÄng, varierande. Jag hÄller mig oftast inte alls till standarduppsÀttningen pÄ en lÄt (intro,vers,brygga,refr,vers,stick,refr,outro, ni fattar) utan skriver hellre en lÄng lÄt, vÀldigt insprirerad av den klassiska musik jag spelar pÄ piano. SÄ mina planer Àr att skaffa en elgitarr+effekter, trummor, en ny dator som jag kan mixa musiken i+program , mikrofonanlÀggning och mer.

Jag har funderat mycket hur jag vill göra. Mina första tankar var att spela alla instrument sjÀlv och mixa ihop (som ett one-man band) jag vet att det skulle bli mycket jobb. Men jag har Àven av och till funderat pÄ att skaffa ett par killar att köra med. DÄ tÀnkte jag mest pÄ en slagverkare/trummis och en bassist. Jag har dock inte sÄ mÄnga "musikaliska" vÀnner, endast en trummis som jag inte kÀnner sÄ vÀl nu för tiden.

Jag skulle gÀrna vilja att ni delade med er av era kunskaper till mig.

Mina frÄgor Àr :

1. NÀr jag ska spela in gitarr, hur ska jag göra dÄ? Jag har hört massa olika förslag, men inte förstÄtt dem. Kan man spela in gitarren (elgitarr) medans man har effektpedaler igÄng?

2. Akustisk gitarr? vad Àr bÀst? Spela in den miccad med en vanlig sÄngmic ovanför resonanslÄdan eller köra med endast pickups?

3. Hur mycket kostar det oftast att lÀgga in pickups i en akustisk?

4. Vad rekommenderar ni för trumset? Vad blir bÀst och helst billigast i lÀngden? Ett miccat akustiskt eller ett elektriskt? Hur "fÄr man in" ljudet frÄn det elektriska in i det man mixar med?

5. hur ska jag göra med sÄngen? jag vill gÀrna ha lite lÀtt distad sÄng ibland och kanske delay och liknande, hur fixar jag det?

6. Jag hade tÀnkt att pröva programmet Cubase. Àr det bra?

7. Jag hade tÀnkt att bestÀlla en specialbyggd gitarr frÄn en butik i England som heter "Mansons". Den har en inbyggd effektpedal som kallas "Fuzz Factory"

http://mansons.co.uk/shopping/categories/p...lectric-guitar/

Har nÄgon nÄgon erfarenhet av antingen affÀren eller gitarren i sig?

Om jag vill be dem att installera en Fernandes SUstainer, Àr det nÄgot att rekommendera? Hur mycket batteri brukar sÄna saker dra?

8. Hur mixar jag bĂ€st? jag kommer förmodligen att spela in ett instrument i taget Ă€ven om jag har band, eftersom att jag Ă€r ute efter ett lite insjunket och sammanfogat ljud, om ni fattar 🙂 Jag vill inte ha det dĂ€r rĂ„a som jag har hört att man fĂ„r om man spelar live.

Om jag spelar in ett instrument i taget , hur ska jag göra med ljudfilerna jag fÄr sen? Ta in dem en och en i Cubase eller vad jag anvÀnder, och mixa med nÄgon slags EQ instÀllningar, och sen lÀgga ihop filerna?

Vad anvÀnder man egentligen ett mixerbord till, och nÀr?

9. Kan ni ge nÄgot ytterligare tips till mig angÄende vad ni lÀst?

Jag vill bara be om ursĂ€kt för att jag skrivit vĂ€ldigt konstigt formulerade frĂ„gor 😛 Jag har inte vaknat riktigt Ă€n 😄

Svara helst sĂ„ snabbt ni kan. 😄

Tack pÄ förhand / petkarlsson.

EDIT: felstavning, awwww...

Redigerat av petkarlsson
Annons
Postat

Hej och vÀlkommen!

MÄnga frÄgor blev det och de flesta har avhandlats i andra trÄdar.

Jag skulle hellre köpa en bra kondensatormik för din akustiska gitarr. Den kan du Àven anvÀnda till sÄng. En pre-amp (mikrofonförstÀrkare) och ett ljudkort dedikerat till musik. Finns mÄnga bundles dÀr programvara medföljer. ex nedan:

http://www.thomann.de/se/studio_paket.html

Postat

1.) SjÀlvklart kan du spela in elgitarren med effektpedaler igÄng. Vad mÄnga dÀremot brukar göra Àr att de inte spelar in med delay eller reverb, utan att detta istÀllet lÀggs pÄ i efterhand för mer kontroll (man Ängrar delaytiden, Àndrar reverbkaraktÀr etc...). Det beror helt pÄ vad man spelar in...spelar man ett lÄt gitarrdelar likt "Pride" (U2) sÄ kanske det inte blir riktigt samma feeling om du inte spelar in med effekterna pÄ en gÄng.

2.) Det finns inget rĂ€tt eller fel vad gĂ€ller inspelning, men det finns en hel del vĂ€l beprövade knep för att fĂ„ till ett bra grundljud. Jag hade testat med en kondensatormick riktat snett in mot 12:e bandet. Vinkla med fördel in mer mot ljudhĂ„let för mer "kropp" och bas. Personligen har jag aldrig gillat ljudet av en akustisk gitarr med inbyggd mick, och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ hört en del dyra gitarr/pickupkonfigurationer. Återigen - testa dig fram. I vissa lĂ„tar kanske det passar jĂ€ttebra med det dĂ€r inbyggda micksoundet. Och testa Ă€ven att blanda de tvĂ„ signalerna (uppmickat och via inbyggda micken)...

3.) Det finns en mÀngd olika mickar för akustisk gitarr. MÄnga krÀver att den byggs in i gitarren vilket inte bara orsakar extra jobb, du modifierar ju faktiskt ditt instrument ocksÄ. En del modeller fÀster du bara i ljudhÄlet utan att behöva borra i gitarren. Hör med din musikaffÀr och prova.

4.) Trummor Àr ju en vÀrld för sig. Jag spelar sjÀlv in med ett billigt gammalt Rogers (det Àr kopior tillverkade i Taiwan). Jag har dock en riktigt bra virvel och bra cymbaler till det. Jag tycker det lÄter kanon, bÄde för sig eller om man vill blanda in lite triggat. Vad har du för budget? Mitt rÄd Àr att inte lÀgga ut allt för mycket pengar pÄ ett trumset. Köp hellre ett mellanklass, men lÀgg istÀllet lite extra pengar pÄ virvel och cymbaler. Jag har hört vÀldigt dyra trumset som folk inte kunnat spela in och som dÀrför lÄter jÀtteilla...och jag har samtidigt hört motsatsen, dÀr folk som vet vad de gör stÀmt trummorna rÀtt och sedan mixat det snyggt. Jag hade dock kollat upp ett begagnat Yamahatrumset i prisklassen 5000-7000:- om jag letade trummor idag. Yamaha gör fantastisk hardware, och det kommer man uppskatta efter ett tag. Skippa digitala trummor...i mina öron lÄter de för platt och sterilt och att spela pÄ dem tar bort allt vad kÀnsla heter, och det Àr inte vad trummor Àr för mig. Testa hellre att trigga i efterhand i datorn med t.ex. Drumagog. Bra mycket roligare enligt mig.

5.) SÄngen slipar du vÀl till i datorn, förutsatt att du har en bra signal in i ditt ljudkort. En preamp Àr en vÀldigt bra investering. Kör sjÀlv med en Focusrite Voicemaster och kÀnner att pÄ den hÀr nivÄn passar den perfekt...den har massor med instÀllningsmöjligheter i EQ, rörmodellering, kompressor, limiter etc...resten fixas i ditt inspelningsprogram med div. pluggar. De som du nÀmner (dist och delay) följer i princip alltid med som standard och kan vara bra att börja med.

6.) "Alla" musikprogram kan göra samma saker om man ska hÄrddra det. Det finns inget som Cubase klarar som Sonar eller Logic inte klarar, Ätminstone om vi pratar basfunktionerna. Sen Àr det olika grÀnssnitt och det blir ju förstÄs en smaksak...bara för att "alla kör Logic" eller "alla kör Pro Tools" sÄ betyder inte det att det programmet Àr bÀst för dig. Surfa runt lite pÄ tillverkarnas hemsidor, prova demoversioner och avgör sen.

7.) Nej. Har dÄliga erfarenheter av sÄnt som Àr "inbyggt"...jag förstÄr konceptet, men tror inte pÄ det ett dugg.

8.) Det finns fantastiskt mycket material pĂ„ nĂ€tet att lĂ€sa sig till, och en uppsjö av böcker. Gör lite research sĂ„ kommer du hitta det du söker. Och glöm inte bort detta forum, det finns jĂ€ttemycket material och kunskap hĂ€r ocksĂ„. Gör en sökning först innan du startar en ny trĂ„d bara 🙂

9.) VÄga göra det du vill och lyssna inte pÄ folk som sÀger "sÄdÀr kan man inte göra" eller "det dÀr gÄr inte". Det Àr oftast pryltokiga "experter" som aldrig blev rockstjÀrnor som köpt massa dyra studioprylar i kompensation för sitt misslyckande och sitter pÄ utrustning för flera hundratusen kronor och inte kan varken spela in, mixa eller skriva lÄtar. En dum generalisering, jag vet, men den Àr sjÀlvupplevd och det rÀcker för mig. Och med det vill jag sÀga: Det sitter aldrig i vilken inspelnings/musikutrustning du köper! LÀr dig dina egna prylar och gör det bÀsta utav det, för man kan göra mer Àn man tror med vÀldigt enkla medel.

KÖR HÅRT!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.