Jump to content
Annons

beg. Schwechten piano från 1880


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Jag ska precis åka och titta på ett sånt där "gratisomduhämtarsjälv-Piano". Blocketannons.

Jag kan egentligen inte mycket (som vi Jantar säger) om pianon förutom att jag vid ett tillfälle gjort ett misslyckat tvåårsförsök att helreneovera ett.. Men lite grundinfo besitter jag (kolla naglar, sprickor i trät, metallharpa osv). Jag skannade några gamla trådar här oxå, sign Fredrika hade en del vettigt att säga (tack för det!).

Så, min fråga ställs ganska öppet: Någon som har en susning kring Schwechten pianon? Det ser (mycket) vackert ut på bild, men lär ha stått som orörd salongsmöbel i kanske tio år. Det flaggas för att det är ostämt och en tangent är "död". Det lär vara ca 130 år gammalt.

Jag har oxå hittat ett par (olika) sidor på nätet, där det faktiskt hävdas att Schwechten tillverkar (typ) världens bästa instrument. Detta bredvid kommentarer om Bechstein och Steinway. Kommentar till detta?

Annars får jag väl återkomma om några timmar, när jag tittat på instrumentet:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej å hå.

Min gissning/känsla/fromma förhoppning efter titt o pekfingervalsande, är att det kommer att gå rätt bra att stämma upp och få tingesten välljudande. En tangent/klubba slår inte som den ska (typ inte alls), men det ska jag kunna fixa till själv. Annars känns mekanik o anslag fullt friskt.

Strängarnas "dämpkuddar" sitter ovanför klubborna. Är det vanligt? Jag har nog inte sett det förut (som sagt, pianoexpert ska jag inte titulera mig).

Det blir att hämta hem härket på söndag. Är det nån i linköping (eller i närheten) som är överdrivet sugen att knäcka rygg, så är ni hjärtligt välkomna att hjälpa till!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

X antal mil därifrån och ett gammalt diskbråck gör att jag avstår.

Men spännande att höra mer härom senare!

Själv vill jag ha ett antikt fullt fungerande piano i masurbjörk. De är så läckra.

Får bli att ringa en flyttfirma i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog hjälpa till att bära, om du plockar upp mig i ryd 🙂

Som det ser ut nu, så tackar jag gärna JA till den hjälpen mr F:) . Jag har raggat två snubbar med muskler, å själv är jag ju otippat stark. Med dig så blir vi 4, känns vettigt. Jag tänker mig ungefär kl. 10. Pianot skall från Vidingsjö till Vasastan.

PMar dig mitt tfnnummer (om du inte hittat det på hitta.se redan).

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Fidden för god bärhjälp:)

Roligare än att flytta pianon kan man ju inte ha en söndag!

***

Övriga nyfikna kan jag meddela att pjäsen hamnat i lägenheten jag snart flyttar till, så jag kommer inte pilla mycket på det förrän kanske om tre-fyra veckor.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju snyggt om inte annat.

låter det inte bra kan du ju riva ut innehållet och göra ett barskåp av det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det ser ut nu, så tackar jag gärna JA till den hjälpen mr F:) . Jag har raggat två snubbar med muskler, å själv är jag ju otippat stark. Med dig så blir vi 4, känns vettigt. Jag tänker mig ungefär kl. 10. Pianot skall från Vidingsjö till Vasastan.

PMar dig mitt tfnnummer (om du inte hittat det på hitta.se redan).

tjing

Bengan

Glöm inte bärselar/remmar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till pianot! Vill minnas att jag läst att det finns dom som åker runt o köper såna pjäser billigt och kränger med fet profit utomlands. Hörsägen dock...

Lägenhet förresten, hur skall det gå med grannar kontra ditt musicerande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bärselar/remmar!!!

Redan flyttat o klart ju! Men du har rätt, bärremmar o sele är av godo. Vi klarade oss visserligen utan sele denna gång, även om vi hade såna med som backup. Inget trappsteg alls där vi hämtade, och fem trappsteg dit pianot flyttades, så det gick hyfsat smärtfritt. Riktigt bra rentav.

Hellpig: Tja, jag har "alltid" bott i lägenhet, så även nu innan flytt till "nästa". Men det har förstås sina sidor, framförallt kan det kännas pinsamt/hämmande att ha folk vägg i vägg just när man sjunger/vrålar. Klagomål har dock uteblivit hittills, de kanske blir rädda att ringa på och gnöla när de hör min röst kötta sig igenom gipsväggen...

sixties: Jag har faktiskt tänkt så på riktigt. Om inte eländet funkar alls/blir utdömt av pianostämmare så är det faktiskt rätt snyggt som salongsmöbel. Och det kan va värt en hundring bara det:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
shamani (oregistrerad)

Vilket vackert piano! Själv har jag ett från 1854. =) Hoppas ditt piano går att stämma. Mitt piano ligger lägre än det ska efter att ha stått i ett museum i många år, men det låter vackert ändå. =)

Vet du vad det är för trä i pianot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Heyy! Det ser ju ut som pianot hemma hos mina föräldrar. Dock verkar ditt vara i lite bättre skick. Men så är vi ju oxå 7 syskon som ganska flitigt slitit på det under våra uppväxtår. Men det har en riktigt schysst klang. Klar och välljudande ton. Har alltid föredragit den tonen framför andra pianon jag spelat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...