Jump to content
Annons

Tips inför nybygge?


Mr.crumar (oregistrerad)

Recommended Posts

Mr.crumar (oregistrerad)

Hallå!

Med risk för att få svar som "- Läs tidigare inlägg" ber jag ändå om lite handfasta tips och idéer...

Vill förvandla denna yta till kontrollrum & liverum, stort nog för ett trumset. Jag vill ha ett sångbås denna gång, kanske en sluss vid entrén också.

Mycket bra har skrivits men ofta om att akustikförbättra befintliga lokaler och det är ju nog så viktigt, missförstå mig inte.

Om man nu redan från början kan bestämma utformningen av ytorna, finns det då några optimala mått?

Kanske ser ni något som kan ge bra idéer till bygget, det är helt seriöst men visst finns en gräns för vad som är hälsosamt för plånboken!

Akustikplanering, utformning av rum, val av material, ja det finns ju en del att tänka på tyvärr.

Hoppas detta kan bli en byggtråd tillslut som vi kan följa från början till färdig studio...måste vara klar till årets slut dock 🙂

post-21918-1243979295_thumb.jpg

post-21918-1243979342_thumb.jpg

// Mr.Crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mr.crumar (oregistrerad)

Jo, Cruncher får komma hem vilken dag som helst!

Jag tänker mer på få bort pelaren, hur nyttjar jag den sneda väggen, behöver jag dagsljus egentligen osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Cruncher får komma hem vilken dag som helst!

Jag tänker mer på få bort pelaren, hur nyttjar jag den sneda väggen, behöver jag dagsljus egentligen osv...

pelaren är nog inget problem om den är kvar. pelaren lär ju ha en bärande funktion.

den seda väggen är bäst att ha i live rummet.

hur tänker du ljudisolera? hela rummen eller bara en vägg vellan rummen?

är det en betong byggnad(?) så räcker det nog med en vägg mellan rummen. ett alternativ kan ju va en dubbel vägg av murade betongblock(som bilden). ihåliga betongblock där hålen fylls med sand.

sådan här betongblock(mins inte vad som kallas):

http://cdn-viper.demandvideo.com/media/cc7...b803d916_11.jpg

storleken på rummen, ca 5x5m räcker ju för att ett helt rock band ska få plats, sedan rästen till kontrollrumm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Takhöjd? Ligger det i en källare? Behövs "rum-i-rum? Flytande golv och hängande tak alt. flytande golv med hel konstruktion ovanpå? Hur mycket får läcka mellan kontroll och liverum? Egentligen? Befintlig ventilation? Var sitter dörren på väggen (mått saknas)? Vad är budgeten på riktigt? Några frågor så här på en höft... 😛

Optimala mått? Ja, för rektangulära rum, men framför allt finns mått att undvika. Kommer dock inte ihåg var jag hittade det, men någon annan komer snart med en länk. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
Takhöjd? Ligger det i en källare? Behövs "rum-i-rum? Flytande golv och hängande tak alt. flytande golv med hel konstruktion ovanpå? Hur mycket får läcka mellan kontroll och liverum? Egentligen? Befintlig ventilation? Var sitter dörren på väggen (mått saknas)? Vad är budgeten på riktigt? Några frågor så här på en höft... 😛

Optimala mått? Ja, för rektangulära rum, men framför allt finns mått att undvika. Kommer dock inte ihåg var jag hittade det, men någon annan komer snart med en länk. 😆

Takhöjden är 240cm och jag är omgjärdad av betong i golv, tak & väggar!!

Källare=JA Det står "Musikstudio" på hyreskontraktet sedan 10år tillbaka - inga grannar som störs...

Jag har alltså haft en fungerande studio tidigare dock ej så korrekt byggd som det jag vill åstadkomma nu om jag ska vara ärlig 🙂 , för det ska man väl?

Det känns som jag vill ha flytande golv i inspelningsrummet , för trummorna främst, MEN behöver man bygga även väggar & tak på detta? Jag har faktiskt inte haft det tidigare. Trummor på podie och ett inspelningsrum på ca.70m² tidigare gjorde behovet mindre men det lär väl behövas nu??

Centralt ventilations system finns men det anpassas efter bygget.

Budget; ja det var en tanke det... Alltså jag har inte tänkt bygga i teak och lägga Kärhs skeppsgolv om 800kr/m² men det ska bli bra. Utrustning för inspelning finns men uppgraderas senare= ej i budgeten i detta skede.

En sådan där länk till att räkna ut optimala rum kanske kan hjälpa 🙂

(det är 2,5m till dörren från sneda väggen)

/ Mr.crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Vill absolut inte vara tråkig, men läs igenom Crunchers byggtråd, läs igenom artiklarna som länkats till där, skapa dig en egen uppfattning hur du skall göra och planera bygget i detalj, starta sedan en byggtråd. Då kan de som verkligen besitter stor kunskap kunna hjälpa dig på allra bästa sätt. Det är det bästa tips jag kan ge, sitter i samma sits som dig och ska dra igång ett byggprojekt, men efter att ha läst crunchers-tråd och de artiklar som finns där har många nya infallsvinklar kommit till och frågeställningar.

Mvh

Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill absolut inte vara tråkig, men läs igenom Crunchers byggtråd, läs igenom artiklarna som länkats till där, skapa dig en egen uppfattning hur du skall göra och planera bygget i detalj, starta sedan en byggtråd. Då kan de som verkligen besitter stor kunskap kunna hjälpa dig på allra bästa sätt. Det är det bästa tips jag kan ge, sitter i samma sits som dig och ska dra igång ett byggprojekt, men efter att ha läst crunchers-tråd och de artiklar som finns där har många nya infallsvinklar kommit till och frågeställningar.

Mvh

Chrille

Det ligger lite i det. I den tråden finns det ett antal bra länkar med. Du kommer lära dig hur man räknar ut problem frekvenser, vad som ska byggas och hur, lite av allt. Sedan drar du en ny tråd om vad du tror är bra, så får du hjälp med det. Det blir enklare och bättre, för i regel orkar ingen skriva eller hjälpa så mycket 😛...........

En grej vore kanske att du satt upp gipsskivor över hela väggen, sedan målade det eller satt på tappeter. På golvet lägg en heltäcknings matta eller nytt billigt klick golv. På taket på med lite trä. Då ser det snyggt ut och fyller en funktion. Sedan sätter du upp absorbenter efter behov och storlek, diffusorer, bas basfällor efter en vissa regler och metoder som finns. Kanske isolera mera mindre, vid trumsetet ett hörn. Du får en mycket bättre grund att utgå ifrån.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
Det ligger lite i det. I den tråden finns det ett antal bra länkar med. Du kommer lära dig hur man räknar ut problem frekvenser, vad som ska byggas och hur, lite av allt. Sedan drar du en ny tråd om vad du tror är bra, så får du hjälp med det. Det blir enklare och bättre, för i regel orkar ingen skriva eller hjälpa så mycket 😱...........

En grej vore kanske att du satt upp gipsskivor över hela väggen, sedan målade det eller satt på tappeter. På golvet lägg en heltäcknings matta eller nytt billigt klick golv. På taket på med lite trä. Då ser det snyggt ut och fyller en funktion. Sedan sätter du upp absorbenter efter behov och storlek, diffusorer, bas basfällor efter en vissa regler och metoder som finns. Kanske isolera mera mindre, vid trumsetet ett hörn. Du får en mycket bättre grund att utgå ifrån.

Jo, ni har ju så rätt...

Ville egentligen bara undvika att bygga onödigt dumt utformat rum för att sedan behöva justera och kompensera akustiken mer än nödvändigt!

En fråga i alla fall som ni borde kunna ge lite feedback på;

Skillnaden mellan att ställa väggarna på det flytande golvet alternativt att ha flytande golv som ej är i kontakt med väggar någonstans? Fattar ni vad jag menar nu?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

TOptimala mått? Ja, för rektangulära rum, men framför allt finns mått att undvika. Kommer dock inte ihåg var jag hittade det, men någon annan komer snart med en länk. 😱

Okej då. 😄

Wes Lachot har skrivit en intressant artikel (tyckte jag) om dessa "golden ratios" och vad dessa betyder musikaliskt.

Här finns ett inlägg av Eric Desart om olika ratios (de flesta välkända).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
Okej då. 😄

Wes Lachot har skrivit en intressant artikel (tyckte jag) om dessa "golden ratios" och vad dessa betyder musikaliskt.

Här finns ett inlägg av Eric Desart om olika ratios (de flesta välkända).

Puuh! Mycket grekiska MEN väldigt bra länkar för mig!

jag har bara skummat igenom men kan ändå få ett lite hum om "bra storlekar" på det tilltänkta rummet. Det är ju onödigt att göra totalt fel från början om jag ändå kan undvika liksom... 😱

Ex. 8x10x14 feet är väl ett acceptabelt utgångsläge om jag förstod det hela lite grann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Takhöjden är 240cm och jag är omgjärdad av betong i golv, tak & väggar!!

Källare=JA Det står "Musikstudio" på hyreskontraktet sedan 10år tillbaka - inga grannar som störs...

Jag har alltså haft en fungerande studio tidigare dock ej så korrekt byggd som det jag vill åstadkomma nu om jag ska vara ärlig 🙂 , för det ska man väl?

Det känns som jag vill ha flytande golv i inspelningsrummet , för trummorna främst, MEN behöver man bygga även väggar & tak på detta? Jag har faktiskt inte haft det tidigare. Trummor på podie och ett inspelningsrum på ca.70m² tidigare gjorde behovet mindre men det lär väl behövas nu??

tak och väggar bror väl på om du stör eller blir störd. det är det första du sk kolla innan du bestämmer hur du ska bygga. atså om du inte stör någom eller det kommer in störande ljud utifrån så hänger det på hur mycket som kan läcka ut(omhus) och in igen och det lär (om)inte va mycket. det är onödligt att överarbeta om det inte behövs, räcket det med en vägg(jag kulle nog murat betongblock) mellan rummen så är det onödigt att bygga väggar/tak om maninte är ute äfter en viss form på rummen.

flytande golvet finns det ju många olik sätt att bygga men om det är normala 2,40m takhöjd så gäller det att konstruktions höjden inte blir för hög. själv har jag byggt med cellplast/frigolit och ett "flak" med vanlig golvspånskiva på det och klickgolv överst. tycker det fyller funsktionen men det finns ju mer "avancerade" lösningar tex stålreglar med gummiklossar som inte bygger upp så mycket.

och som sagt är det ju bra att räkna ut vättiga strlekar på rummen så man skipper konstiga resonans problem.

sedan kollar du här(länken) så du få lite inspiration du det ska se ut i en studio. jag tänkte så här med mitt bygge, ävan om det inte är värsta proffs studion skå ska det iaf se ut som det.

http://www.wsdg.com/portfolio.asp?category=av

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
tak och väggar bror väl på om du stör eller blir störd. det är det första du sk kolla innan du bestämmer hur du ska bygga. atså om du inte stör någom eller det kommer in störande ljud utifrån så hänger det på hur mycket som kan läcka ut(omhus) och in igen och det lär (om)inte va mycket. det är onödligt att överarbeta om det inte behövs, räcket det med en vägg(jag kulle nog murat betongblock) mellan rummen så är det onödigt att bygga väggar/tak om maninte är ute äfter en viss form på rummen.

flytande golvet finns det ju många olik sätt att bygga men om det är normala 2,40m takhöjd så gäller det att konstruktions höjden inte blir för hög. själv har jag byggt med cellplast/frigolit och ett "flak" med vanlig golvspånskiva på det och klickgolv överst. tycker det fyller funsktionen men det finns ju mer "avancerade" lösningar tex stålreglar med gummiklossar som inte bygger upp så mycket.

och som sagt är det ju bra att räkna ut vättiga strlekar på rummen så man skipper konstiga resonans problem.

sedan kollar du här(länken) så du få lite inspiration du det ska se ut i en studio. jag tänkte så här med mitt bygge, ävan om det inte är värsta proffs studion skå ska det iaf se ut som det.

http://www.wsdg.com/portfolio.asp?category=av

Länken vill inte funka för mig...

Har skissat lite på en ide. Kontrollrummets utformning får avgöra hur resten blir egentligen.

Måtten jag jobbat med är efter ratio 1:1,4:1,9 vilket gör 244x342x464 ungefär.

Jag kommer "tyvärr" få en något längre lokal, runt 510cm som det ser ut.

Hur mycket påverkar detta egentligen? Det ska ju akustikbehandlas efteråt i vilket fall...

Kanske är detta överkurs men jag har ju möjligheten att påverka bygget nu innan!

Inspelningsrum blir hur som helst ett klassiskt "rum i rummet" med flytande golv som bygger ca 10cm.

Med sänkt tak så får jag ändå 218cm takhöjd om man mäter noga och det funkar tror jag.

/ Mr.crumar

Obs! skisser-inte konstruktionsritningar...

post-21918-1244608832_thumb.jpg

post-21918-1244609704_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)

Tillägg: Jag kommer alltså inte ha fönstret placerat vid mix/arbetsplatsen.

Det är placerat till höger om mig så att säga...

/ Mr.crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

Måtten jag jobbat med är efter ratio 1:1,4:1,9 vilket gör 244x342x464 ungefär.

Jag kommer "tyvärr" få en något längre lokal, runt 510cm som det ser ut.

244x342x510 är nästan 1:1.4:2.1 och det är ju en bra ratio enligt Louden.

Hur mycket påverkar detta egentligen? Det ska ju akustikbehandlas efteråt i vilket fall...

Kanske är detta överkurs men jag har ju möjligheten att påverka bygget nu innan!

Det verkar som de akustiker som svarar på nätet samt att man i flera böcker lägger relativt stor vikt vid detta, om man nu kan välja, så jag tror du gör rätt som försöker läsa in dig på det.

Inspelningsrum blir hur som helst ett klassiskt "rum i rummet" med flytande golv som bygger ca 10cm.

Med sänkt tak så får jag ändå 218cm takhöjd om man mäter noga och det funkar tror jag.

Om du med sänkt tak menar innertak som inte är ett tätt och tungt tak typ med gips så spelar den höjden ingen roll för ration.

mvh,

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
244x342x510 är nästan 1:1.4:2.1 och det är ju en bra ratio enligt Louden.

Det verkar som de akustiker som svarar på nätet samt att man i flera böcker lägger relativt stor vikt vid detta, om man nu kan välja, så jag tror du gör rätt som försöker läsa in dig på det.

Om du med sänkt tak menar innertak som inte är ett tätt och tungt tak typ med gips så spelar den höjden ingen roll för ration.

mvh,

Christian

Jag svarade på flera frågor i förra inlägget...

Innertakets höjd som alltså blir ca.218cm är i inspelningsrummet. Efter att det är gipsat två gånger samt isolerat.

Där räknar jag inte med någon "Golden Ratio" eftersom jag vill ha det ganska stumt och torrt. Smak och tycke kanske...

Där jag lägger krutet i form av rätt proportion på rum är i kontrollrummet. Det är ju där det är intressant att ha bästa ljudförutsättningarna!

/ Mr.crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade på flera frågor i förra inlägget...

Sorry, läste lite slarvigt upptäckte jag. 😲

edit: och skriver lite slarvigt också uppenbarligen .....

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade på flera frågor i förra inlägget...

Innertakets höjd som alltså blir ca.218cm är i inspelningsrummet. Efter att det är gipsat två gånger samt isolerat.

Där räknar jag inte med någon "Golden Ratio" eftersom jag vill ha det ganska stumt och torrt. Smak och tycke kanske...

Där jag lägger krutet i form av rätt proportion på rum är i kontrollrummet. Det är ju där det är intressant att ha bästa ljudförutsättningarna!

/ Mr.crumar

tänk på att ett absorberande innertak behöver dubbla absorbntskivorna tjoklek, altså om du väljer 50mm skivor så blir konstruktions höjden 100mm, 100 skivor 200 osv. fördelen mot att ha skivor direkt mot taket är det absorberar bättre + att man kan sätta belysning direkt i skivorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
?

Måste mena att det bör vara en luftspalt lika tjock som innetaket(isoleringens tjocklek) som jag kommer att bygga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste mena att det bör vara en luftspalt lika tjock som innetaket(isoleringens tjocklek) som jag kommer att bygga??

jag menar sånnt här tak, altså absorberande. trodde du mena att ljudisolera och sätta in sådant?

post-19551-1244678044_thumb.jpg

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
jag menar sånnt här tak, altså absorberande. trodde du mena att ljudisolera och sätta in sådant?

post-19551-1244678044_thumb.jpg

Jag förstår vad du menar... Ser snyggt ut dessutom!

Det är ju inte omöjligt att det kommer sitta ett liknande innertak i kontrollrummet tillslut, ser dock mer kostsamt ut än att exempelvis punkt-dämpa med egenhändigt byggda absorbenter...

Hur som helst tror jag att utgångsläget för kontrollrummet är ok.

Jag lär behöva hjälp med att kolla upp hur jag ska akustikbehandla rummet när väggarna är uppe.

Men först kommer bygget av inspelnignsrummet att göras av praktiska själ. Håller som bäst på att räkna ut material åtgången nu samt planera för el & ljudkabel dragningen.

Kul men tidsödande jobb 😳

/ Mr.crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar... Ser snyggt ut dessutom!

Det är ju inte omöjligt att det kommer sitta ett liknande innertak i kontrollrummet tillslut, ser dock mer kostsamt ut än att exempelvis punkt-dämpa med egenhändigt byggda absorbenter...

så jäkla dyrt är det inte, runt 2500kr för mina ca 25m2, absorbenter och upphägnings skenor. ecophon modus(glasfiber absorbenter) och connect upphägning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
så jäkla dyrt är det inte, runt 2500kr för mina ca 25m2, absorbenter och upphägnings skenor. ecophon modus(glasfiber absorbenter) och connect upphägning.

Okej! Låter ju som ett pris jag kan acceptera med tanke på hur nice resultatet blir 😄

Vart köpte du det? Beställningsvara hos den lokale bygghandeln antar jag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Låter ju som ett pris jag kan acceptera med tanke på hur nice resultatet blir 😄

Vart köpte du det? Beställningsvara hos den lokale bygghandeln antar jag??

det var brorsan som fixade det så jag vet inte. jag antar att du kan beställa hos den lokale bygghandeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)
det var brorsan som fixade det så jag vet inte. jag antar att du kan beställa hos den lokale bygghandeln.

En liten fundering kring golvets konstruktion igen...

Vad är att föredra i inspelningsrummets flytande golv, platonmatta+regelstomme med gullfiber+golvspån alternativt fuktspärr+cellplast+golvspån??

Självklart kommer det ett ytskickt på över spånskivorna av typ klick-golvs typ.

Golvet byggs för att motverka resonanserna att fortplanta sig vidare samt att bära upp de väggar som ställs på flyt-golvet.

/ Mr.crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)

Det har frågats en del kring budget för bygget inledningsvis...

Professor Kalkyl har räknat & kliat en del i geniknölarna och under 20kkr blir svårt. 😕

Detta innebär att rent realistiskt så sätts max. budget till 25000kr.

Alltså om det byggs som planen ligger nu, budget innefattar enbart material att skapa lokalerna.

Utrustning vågar jag inte börja drömma om än på ett bra tag, det gamla får alltså köras ett tag till!

Min fråga står kvar sedan tidigare inlägg, angående golvet! Någon som vågar svara??

/ Mr.crumar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...