Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej mina vänner! 😛

Jag försöker så gott jag kan orientera mig fram i ljudkortsdjungeln. Jag ska nu under de närmsta veckorna bestämma mig för ett ljudkort. Eftersom jag bara har USB 2.0 på min PC-laptop så är det ett USB ljudkort som jag siktar på. Jag har läst och pratat med människor om Motu ljudkort och att de rent generellt håller en hög klass. Om jag har förstått det rätt så har Motu bara ett kort det äldre MK2 som har USB 2.0 alla andra har Firewire. Jag har även fått uppfattningen att Motu korten är till för Mac-användare?

Nu till min fråga?

Kan jag som PC-användare köpa ett t e x motu 828MK2 och använda det förhållandevis friktionsfritt, eller ska jag sikta på ett ljudkort typ M-Audio Fast track Ultra 8 eller liknande, bara för att få ett ljudkort som är mer "Pc-vänligt"? Trots att det kanske inte alls går att jämföra dem i kvalitet?

Tacksam om Motu-ljudkorts användare svarar, men är tacksam för all form av hjälp till en nybörjare!

Tack för ordet,

LOAC

Annons
Postat
Kör dell laptop + motu 828mkII med usb 2.0 och det funkar bra.

Hej laxlaxlax och tack för ditt svar!

Det låter ju toppen! Jag väntar svar från min lokala butik om pris och liknande.

Postat

För länge sedan var MOTU i princip anti-PC och till 98% Mac-fokuserade. PC-användarna fick typ vara glada om det kom drivrutiner öht. Detta var dock flera år sedan och det har förändrats rejält sedan dess, men lever tyvärr säkert kvar på många håll som envisa rykten. 🙂

MOTU gör bra prylar och uppdaterar drivrutiner även till PC - så i dag är det inte större problem än med andra tillverkare. 🙂

RME, som Gilbert nämnde, är lite i en klass för sig själva. Ibland verkar det som om de själva hittar eventuella problem med drivrutinerana och kommer ut med nya versioner innan någon normal användare har upptäckt några problem alls. De slog dessutom alla andra tillverkare med omkring ett halvår, när det gällde stabila drivrutiner till Vista.

Postat
För länge sedan var MOTU i princip anti-PC och till 98% Mac-fokuserade. PC-användarna fick typ vara glada om det kom drivrutiner öht. Detta var dock flera år sedan och det har förändrats rejält sedan dess, men lever tyvärr säkert kvar på många håll som envisa rykten. 😛

MOTU gör bra prylar och uppdaterar drivrutiner även till PC - så i dag är det inte större problem än med andra tillverkare. 😄

RME, som Gilbert nämnde, är lite i en klass för sig själva. Ibland verkar det som om de själva hittar eventuella problem med drivrutinerana och kommer ut med nya versioner innan någon normal användare har upptäckt några problem alls. De slog dessutom alla andra tillverkare med omkring ett halvår, när det gällde stabila drivrutiner till Vista.

Hej Claes och tack för ditt svar!

Jag tror att du har helt rätt i din analys! Säljaren som jag pratade med har använt macbaserade produkter i många många år och är givetvis färgad ( precis som en PC användare skulle vara) av detta. Ja, RME kortet verkar ju vara ganska fantastiskt, vad jag har förstått så kommer det nu senare i sommar, enligt min säljare som faktiskt rekommenderade det! Jag har XP och trivs med det. Jag har inte riktigt förstått fördelarna med Vista, men det är inte vad den här handlar om så jag ska inte gå Off-topic : )

Jag har varit och kollat på en ny dator med Firewire ( Pc) så jag kan tänka mig att köpa en med Firewire, men behöver se över min ekonomi noga eftersom det är mycket pengar isåfall att båda köpa ny dator och Ljudkort! : )

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kolla beg marknaden.

Kanske du får lite mer för pengarna.

GIGAN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.