Jump to content
Annons

i vilken temperatur ska gitarren förvaras?


sosper

Recommended Posts

jag har en telecaster och den hänger på väggen i mitt rum jag har också en balkong i samma rum.. har alltid balkong dörren öppen .. kommer det vara skadligt för gitarren på något sett under sommaren? skulle bli lite ledsen om gitarren började mögla eller något liknande hur förvarar man gitarren bra i hemmet har inget case eller nått sådant .. eller är det ingen fara om den bara hänger på väggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är ingen expert man hört att bäst att ha den i samma temperatur hela tiden. Vanlig rums men ej skiftande, alltså ska du då inte ha dörren öppen, men är inte säker som sakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en telecaster och den hänger på väggen i mitt rum jag har också en balkong i samma rum.. har alltid balkong dörren öppen .. kommer det vara skadligt för gitarren på något sett under sommaren? skulle bli lite ledsen om gitarren började mögla eller något liknande hur förvarar man gitarren bra i hemmet har inget case eller nått sådant .. eller är det ingen fara om den bara hänger på väggen?

Det finns nog ingen risk att gitarren börjar mögla snarare torka 😐

Det blir lite torrare luft om du har balkongdörren öppen, min luftfuktighet sjunker en del när jag har fönstret öppet. Torr luft kan vara skadligt för gitarren i längden. Mina gitarrer hänger på väggen oftast, men jag använder dem nästan dagligen och när jag är bortrest förvarar jag dem i case. Om gitarrerna hänger på väggen hela tiden ska man se till att dom inte hänger ovanför ett element t.ex eller vid en kall yttervägg osv. Temperaturen är som sagt vanlig rumstemperatur och är den stabil så är det bäst. Jag tror det är likadant med luftfuktigheten och har man väldigt torr luft eller väldigt fuktig som skiftar hela tiden e de nog inte heller bra. En enkel fuktmätare kan man köpa på t.ex Clas Ohlson. Har du mellan 30-60% luftfuktighet så är det OK, under 30% så bör du skaffa luftfuktare. Det sägs att de optimala för gitarrer ligger mellan 45-55% relativ luftfuktighet.

Jag har för övrigt mellan 10-35% luftfuktighet i min lägenhet och ska köpa in en luftfuktare nästa vecka... känner jag behöver det inför kommande akustisk-gitarr köp =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Limpan och Åke har rätt! Praktiserad på Gitarren på Skanstorget i Gbg för många år sedan. Att hålla luftfuktigheten där limpan säger är viktigt för gitarren i längden. Sen mår gitarren bra av så jämn temperatur som möjligt. Aldrig förvara gitarren mot yttervägg då temperaturväxlingarna där blir för stora. Innervägg som inte är nära element, fönster och som inte träffas av direkt solljus är det bästa. Kan man skaffa sig ett gitarrställ där gitarren hänger fritt från halsen är det det bästa. Finns ställ som kan ställas på golv och ställ som kan monteras på vägg. Själv har jag ställ som monteras på vägg och jag har dem högt så att inte vem som helst kan nå gitarrerna. Om gitarren får hänga fritt från hals så mår speciellt halsen bra av det i längden. Luftfuktigheten mycket viktigare än vad folk i allmänhet tror. Är man noga med sina gitarrer och vill undvika tråkiga effekter av för torr luft bör man mäta luftfuktighet och detta under alla fyra årstiderna då detta ändras under ett år. Har man el-element kan man misstänka för torr luft och bör se till att gitarren hamnar långt från dessa. Med luftfuktighetsmätare och en hyfsat stor vattenskål som provas på olika avstånd från gitarren kan man enkelt och billigt skapa en bra miljö för gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Eller skaffa växter.

Växter? Bidrar de till fuktighet eller vad menar du? 😆 Duger inte mina plastblommor som jag aldrig behövt vattna? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har du börjat så får du avsluta också 😮

Okej:

Hade du varit min elev hade jag bett dig ta en plastpåse och sätta över en gren på en växt och snöra åt ordentligt med gummiband. Efter en stund hade det börjat bli droppar på insidan av plasten. Kondens. Och det hade blivit likadant om du gjort det på din egen hand.

Fotosyntesen. Det är vad vi kallar det när växterna omvandlar solljus koldioxid och vatten till kolhydrater och syrgas. Det funkar bara när solen lyser. Så när det är mörkt som på natten måste de göra som vi -människor äter mat för att få energi. De äter en bit av sig själva. Och när man käkar kolhydrater frigörs koldioxid och vatten.

Om du har en djup och lummig park i din stad, gå dit nån och känn att det plötsligt blir fuktigare och disigare i luften när du kommer in. Det är träden som andas.

Räckte det, Diehard?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en telecaster och den hänger på väggen i mitt rum jag har också en balkong i samma rum.. har alltid balkong dörren öppen .. kommer det vara skadligt för gitarren på något sett under sommaren? skulle bli lite ledsen om gitarren började mögla eller något liknande hur förvarar man gitarren bra i hemmet har inget case eller nått sådant .. eller är det ingen fara om den bara hänger på väggen?

Helt klart är att gitarren mår bäst av av en jämn temperatur men det här med fukten.

Jag har fått för mig att elgitarr gärna får ha en så låg fukthalt som möjligt, har till och med läst om dem som bakat kroppen i ugnen.

Vad jag vet så jagade bla Clapton och andra efter gamla knarriga strator för soundets skull eller har jag fel?

Det kanske gäller enbart för plankor, en Gibson lär vara redigt igenomarbetad ifrån fabrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
har till och med läst om dem som bakat kroppen i ugnen.

Det är väl det som kallas för att kasta in bullar i ugnen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för övrigt mellan 10-35% luftfuktighet i min lägenhet och ska köpa in en luftfuktare nästa vecka... känner jag behöver det inför kommande akustisk-gitarr köp =)

Fast det där skiftar ju en hel del med årstiderna. På vintern då det är kallt är inneluften torr som bara den eftersom den kalla uteluften inte kan hålla något vatten. På sommaren då det är varmt är all luft fuktigare. Du kan spara inköpet framåt vintern mao.

Mina bekanta ute i New Jersey åkte på semester i några veckor i juli-augusti och lämnade mannen hemma. Snål som han är satte han aldrig på AC:n. När de andra kom hem var det fuktskador på soffor etc. AC fungerar även som avfuktare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där skiftar ju en hel del med årstiderna. På vintern då det är kallt är inneluften torr som bara den eftersom den kalla uteluften inte kan hålla något vatten. På sommaren då det är varmt är all luft fuktigare. Du kan spara inköpet framåt vintern mao.

Mina bekanta ute i New Jersey åkte på semester i några veckor i juli-augusti och lämnade mannen hemma. Snål som han är satte han aldrig på AC:n. När de andra kom hem var det fuktskador på soffor etc. AC fungerar även som avfuktare...

Yepp på vintern är det definitivt torrare inomhus. Då ligger den på under 10% luftfuktighet. Min fuktmätare kan inte visa för den börjar vid 10 😄

Nu under sommaren är det lugnt på nätterna men på dagarna/eftermiddagen blir det väldans varmt och när man haft drag i de andra rummen (försöker låta bli att fönstret öppet i musikrummet) så går luftfuktigheten ner rejält, till och med ner till 11-12%. Det känns inte så bra, så luftfuktaren kommer nog tidvis att gå på även i den varmare delen av årstiden =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trä, speciellt det trä som en akustisk gitarr är byggd av mår väldigt dåligt av snabba förändringar i fråga om luftfuktighet och temperatur. Håller man bara ett jämt klimat tror jag inte man behöver bekymra sig så mycket och framför allt inte springa iväg och köpa dyra luftfuktare. Om man nu inte har ropat in en riktig dyrgrip med riktigt gammalt trä.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta var snudd på poetiskt, 3lax! En annan sak som hedrar Dig: Mer uttömmande kan väl knappast ett svar på detta forum bli?! Tänk om alla trådar kunde utvecklas såhär!

Vad gäller torra strator så kan det säkert vara sant att man letat efter sådana men är inte detta en annan sak? Jag menar man vill ju ha ett trä med en icke alltför hög fukthalt i sig pga en massa orsaker. För att gitarren skall behålla denna fuktighet blir det dock viktigt med fuktigheten på den plats där den förvaras. Har jag fel? Plötsligt förändring av fuktigheten i träet leder väl till förändringar i gitarren som kan leda till att träet rör sig på ett sätt man inte önskar?

Okej:

Hade du varit min elev hade jag bett dig ta en plastpåse och sätta över en gren på en växt och snöra åt ordentligt med gummiband. Efter en stund hade det börjat bli droppar på insidan av plasten. Kondens. Och det hade blivit likadant om du gjort det på din egen hand.

Fotosyntesen. Det är vad vi kallar det när växterna omvandlar solljus koldioxid och vatten till kolhydrater och syrgas. Det funkar bara när solen lyser. Så när det är mörkt som på natten måste de göra som vi -människor äter mat för att få energi. De äter en bit av sig själva. Och när man käkar kolhydrater frigörs koldioxid och vatten.

Om du har en djup och lummig park i din stad, gå dit nån och känn att det plötsligt blir fuktigare och disigare i luften när du kommer in. Det är träden som andas.

Räckte det, Diehard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepp på vintern är det definitivt torrare inomhus. Då ligger den på under 10% luftfuktighet. Min fuktmätare kan inte visa för den börjar vid 10 🙂

Nu under sommaren är det lugnt på nätterna men på dagarna/eftermiddagen blir det väldans varmt och när man haft drag i de andra rummen (försöker låta bli att fönstret öppet i musikrummet) så går luftfuktigheten ner rejält, till och med ner till 11-12%. Det känns inte så bra, så luftfuktaren kommer nog tidvis att gå på även i den varmare delen av årstiden =)

Jag har svårt att tro att du får 11-12% relativ luftfuktighet inomhus på sommaren. Genomsnittligt (utomhus) över året har vi i Sverige ca 83%RH. Mellan 40 och 60 är det normala utomhus på sommaren. (Men totala fukten i luften är då betydligt högre eftersom varm luft bär mer än kall.) Eftersom utetemperaturen är ungefär samma som inomhus på sommaren borde du ha ungefär de värdena inomhus. Man kan nog fundera på tillförlitligheten hos hygrometern. De för "hemmabruk" är inte så bra i allmänhet.

Luftfuktare kan kanske vara bra. Har dock hört varningar för att det finns de som kan vara mögelspridare ifall man inte sköter dem ordentligt. Själv skulle jag nog satsa på den gammeldags modellen, alltså en liten behållare som hängs på elemeneten! Enkelt, billigt och säkert!

När man lägger flytande trägolv måste man ha sväll-mån för att golvet ska kunna röra sig i takt med årstiderna. Annars är risken stor att golvet tar i väggarna på sommaren och det blir bucklor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att du får 11-12% relativ luftfuktighet inomhus på sommaren. Genomsnittligt (utomhus) över året har vi i Sverige ca 83%RH. Mellan 40 och 60 är det normala utomhus på sommaren. (Men totala fukten i luften är då betydligt högre eftersom varm luft bär mer än kall.) Eftersom utetemperaturen är ungefär samma som inomhus på sommaren borde du ha ungefär de värdena inomhus. Man kan nog fundera på tillförlitligheten hos hygrometern. De för "hemmabruk" är inte så bra i allmänhet.

Luftfuktare kan kanske vara bra. Har dock hört varningar för att det finns de som kan vara mögelspridare ifall man inte sköter dem ordentligt. Själv skulle jag nog satsa på den gammeldags modellen, alltså en liten behållare som hängs på elemeneten! Enkelt, billigt och säkert!

När man lägger flytande trägolv måste man ha sväll-mån för att golvet ska kunna röra sig i takt med årstiderna. Annars är risken stor att golvet tar i väggarna på sommaren och det blir bucklor.

Nej det kan va så att hygrometern inte stämmer så bra, frågan är vart man ska köpa en som man kan lita på. Den visade dock 49% relativ luftfuktighet inatt, å det låter ju ganska troligt. Nu var det nån vecka sen som det var nere i så lågt som 11-12%, just nu t.ex visar den 26% RH och 27grader varmt.

Hoppas bara min furch-gitarr mår bra när den kommer hem till mitt torra hem 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan va så att hygrometern inte stämmer så bra, frågan är vart man ska köpa en som man kan lita på. Den visade dock 49% relativ luftfuktighet inatt, å det låter ju ganska troligt. Nu var det nån vecka sen som det var nere i så lågt som 11-12%, just nu t.ex visar den 26% RH och 27grader varmt.

Hoppas bara min furch-gitarr mår bra när den kommer hem till mitt torra hem 😄

Citerar mig själv haha...

Skulle bara säga att jag köpte en ny hygrometer, den har hållt sig kring ca 40% luftfuktighet både idag å igår. Hoppas denna stämmer, det verkar ju helt klart bättre med tanke på att den andra pendlade mellan 10-30% 😄

EDIT: Och furch-gitarren hänger här så fin =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...