sLk Postat 25 maj 2009 Postat 25 maj 2009 Tjena alla glada! Spelar in pÄ nybörjarnivÄ hÀr hemma och vill ha lite bÀttre ljud i trummorna. FÄr aldrig det dÀr goda trycket i bastrumman och i pukorna. Spelar in med Shure-micar, bra micar. Trummorna Àr Tamas nya Hyperdrive. Nu har jag dock fÄtt en snilleidé om att köpa ett digitalt trumset! TÀnkte köra allt utom cymbalerna med digitalt. Stativ och överhÀng bara, sen andra portar till det digitala nÀr man spelar in. Kan detta va nÄtt som gör att jag fÄr shysst ljud? Om inte , nÄgra andra bra tips? Mvh!
Anders F Postat 25 maj 2009 Postat 25 maj 2009 Hejsan Innan du slĂ€nger ut pengar pĂ„ ett nytt trumset sĂ„ kanske det ligger i spelstil, placering av mickar, mixningstekniken eller annat som problemet ligger. Jag vet ju inte, utan bara spekulerar i om att slĂ€nga ut pengar pĂ„ nya trummor Ă€r lösningen. Kan du inte lĂ€gga upp ett ljudklipp med de separata spĂ„ren pĂ„ dina trummor sĂ„ man kan fĂ„ lyssna lite đ± MVH Anders
sLk Postat 25 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2009 (redigerat) Hejsan Innan du slĂ€nger ut pengar pĂ„ ett nytt trumset sĂ„ kanske det ligger i spelstil, placering av mickar, mixningstekniken eller annat som problemet ligger. Jag vet ju inte, utan bara spekulerar i om att slĂ€nga ut pengar pĂ„ nya trummor Ă€r lösningen. Kan du inte lĂ€gga upp ett ljudklipp med de separata spĂ„ren pĂ„ dina trummor sĂ„ man kan fĂ„ lyssna lite đ± MVH Anders ska slĂ€nga upp ett klipp, tar bort alla effekter , kommer om nĂ„gra minuter đ HĂ€r ja : http://www.speedyshare.com/553765206.html Bör tillĂ€ggas att jag i sĂ„ fall tĂ€nkte sĂ€lja hyperdrivet och behĂ„lla mina cymbaler. Har detta setet i mitt gamla rum , Ă€r alltid strul nĂ€r man ska spela in med att flytta dator osv, digitala Ă€r ganska lĂ€tta att flytta pĂ„ istĂ€llet đ Redigerat 25 maj 2009 av sLk
DrHans Postat 25 maj 2009 Postat 25 maj 2009 Du kan ju alltid trigga. Antigen med triggmickar eller i efterhand med tex drumagog.
sLk Postat 25 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2009 Du kan ju alltid trigga. Antigen med triggmickar eller i efterhand med tex drumagog. Det glömde jag med att skriva, spelar in i Sequel 2 , finns typ inga mix alternativ dĂ€r, eller finns ju det lĂ€ttaste, eq maximiser , gatar och kompressor đ±
Anders F Postat 25 maj 2009 Postat 25 maj 2009 ...eller finns ju det lĂ€ttaste, eq maximiser , gatar och kompressor đ± Det kommer man lĂ„ngt med đ Har ingen koll, men stödjer inte Sequel VST-pluggar? Ja, vi fĂ„r se hur det lĂ„ter nĂ€r du slĂ€nger upp klippet. Sedan fĂ„r du ju tĂ€nka pĂ„ att om ditt ideal Ă€r triggade trummor, sĂ„ mĂ„ste du ju trigga för att nĂ„ dit đ Ibland Ă€r det varken i inspelning, mix eller annat tekniskt problemet ligger, utan i oss sjĂ€lva đ MVH Anders
sLk Postat 25 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2009 Det kommer man lĂ„ngt med đ± Har ingen koll, men stödjer inte Sequel VST-pluggar? Ja, vi fĂ„r se hur det lĂ„ter nĂ€r du slĂ€nger upp klippet. Sedan fĂ„r du ju tĂ€nka pĂ„ att om ditt ideal Ă€r triggade trummor, sĂ„ mĂ„ste du ju trigga för att nĂ„ dit đ Ibland Ă€r det varken i inspelning, mix eller annat tekniskt problemet ligger, utan i oss sjĂ€lva đ MVH Anders Okej đ HĂ€r Ă€r klippet, om det funkar att ladda hem de đ http://www.speedyshare.com/553765206.html Tror inte programmet stödjer nĂ„gra pluggar =(
Anders F Postat 25 maj 2009 Postat 25 maj 2009 Okej đ± HĂ€r Ă€r klippet, om det funkar att ladda hem de đ http://www.speedyshare.com/553765206.html Tror inte programmet stödjer nĂ„gra pluggar =( Lyssnade nu. Det första jag reagerade pĂ„ va att det va sĂ„ mycket fokus pĂ„ cymbalerna. Försök spela mer "mixat" redan pĂ„ trummorna. Kicken lĂ€t inte sĂ„ rolig. Testa att flytta micken och kanske stĂ€mma ner den lite sĂ„ du fĂ„r lite mer fluff Ă€n vad du har nu dĂ„ det va mycket bonk runt 150hz (hĂ€rliga beskrivningar va). Hur har du placerat micken nu för kicken? Virveln tror jag löser sig betydligt om det blir mindre fokus pĂ„ hi hat och resten av cymbalfamiljerna. Jag tror du kan börja dĂ€r iaf som en utgĂ„ngspunkt. MVH Anders
GĂ€st Postat 25 maj 2009 Postat 25 maj 2009 Om du ska köpa nytt digital skulle jag heller se över om det inte Ă€r roliga att köpa triggers till ditt nuvarande trumset. Jag har sjĂ€lv haft ett tama hyperdrive och det lĂ€t jĂ€vligt bra i studion med inte allt för bra mickar đ±......Det som Ă€r felet hos dig Ă€r förmodligen för liten erfarenhet. Det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ ett bra ljud, krĂ€vs timmar av övning , övning och mera övning. Men om du inte vill eller orkar sĂ„ Ă€r ju digitala trummor enklare. Men triggers fyller exakt samma funktion fast tusen ggr roligare att spela pĂ„ ett akustiskt trumset. Sedan kan du köpa sk.a mesh heads som Ă€r som ett tunt spĂ€nt tyg pĂ„ pukorna istĂ€llet för skin. Det blir dĂ„ tyst!....
sLk Postat 27 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 maj 2009 Om du ska köpa nytt digital skulle jag heller se över om det inte Ă€r roliga att köpa triggers till ditt nuvarande trumset. Jag har sjĂ€lv haft ett tama hyperdrive och det lĂ€t jĂ€vligt bra i studion med inte allt för bra mickar đ......Det som Ă€r felet hos dig Ă€r förmodligen för liten erfarenhet. Det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ ett bra ljud, krĂ€vs timmar av övning , övning och mera övning. Men om du inte vill eller orkar sĂ„ Ă€r ju digitala trummor enklare. Men triggers fyller exakt samma funktion fast tusen ggr roligare att spela pĂ„ ett akustiskt trumset. Sedan kan du köpa sk.a mesh heads som Ă€r som ett tunt spĂ€nt tyg pĂ„ pukorna istĂ€llet för skin. Det blir dĂ„ tyst!.... Okej đ Hur mycket kostar det att trigga ett trumset ungefĂ€r? NĂ„gon som har en aning hur ljudet blir om du spelar in digitala trummor med akustiska cymbaler? Mvh
ThirusLiljedahl Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 (redigerat) Det lĂ„ter helt klart som att du borde ge dina trummor ett försök att stĂ€mma dem ordentligt först och dĂ€refter mixa dem riktigt. Nu Ă€r det mycket cymbaler/overheadmickar. Denna lĂ„t: http://www.myspace.com/thirus har jag spelat in med ett gammalt 80-tals Rogerstrumset (kopior, made in Korea), inte sĂ€rskilt stĂ€mda men dock med en bra virvel och bra cymbaler. I övrigt inga konstigheter...billiga skitmickar (iallafall enligt mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet misstĂ€nker jag đ ), med undantag för virveln som fick en MD-421. Snabbt och slarvigt mixad, men resultatet blev nĂ€ra det jag ville uppnĂ„ och jag vet inte om det Ă€r jag som Ă€r konstig, men jag tycker trumljudet blev mer Ă€n ok med tanke pĂ„ prylarna... Kort sagt, kan jag fĂ„ till det med mina "skitgrejer" sĂ„ kan nog du fĂ„ till det med dina prylar som uppenbarligen Ă€r lite bĂ€ttre. Det Ă€r mer en frĂ„ga om stĂ€mning/mixning hĂ€r. LĂ€gg inga onödiga pengar pĂ„ trigg/digitala trummor. Kolla isĂ„fall hellre upp triggning i efterhand med t.ex. Drumagog. Min lĂ„t Ă€r dock helt otriggad. Lycka till. Redigerat 27 maj 2009 av ThirusLiljedahl
ThirusLiljedahl Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 TillÀgg: Det finns en video med Morgan à gren pÄ youtube dÀr han spelar "Chicken"...jag har för mig att han körde triggade trummor och riktiga cymbaler, men minns inte riktigt. Sök pÄ den och kika. Dock tror jag absolut att idén med att mixa riktiga cymbaler med triggade trummor Àr genomförbar. TvÄ frÄgor kommer dock upp i mitt huvud som trummis: Hur blir egentligen kÀnslan av att spela med en sÄdan uppsÀttning? Och Àr det nödvÀndigt i ditt fall? Mixningen Àr det mest kritiska i den lösningen, hursomhelst...
sLk Postat 27 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 maj 2009 TillĂ€gg: Det finns en video med Morgan Ă gren pĂ„ youtube dĂ€r han spelar "Chicken"...jag har för mig att han körde triggade trummor och riktiga cymbaler, men minns inte riktigt. Sök pĂ„ den och kika. Dock tror jag absolut att idĂ©n med att mixa riktiga cymbaler med triggade trummor Ă€r genomförbar. TvĂ„ frĂ„gor kommer dock upp i mitt huvud som trummis: Hur blir egentligen kĂ€nslan av att spela med en sĂ„dan uppsĂ€ttning? Och Ă€r det nödvĂ€ndigt i ditt fall? Mixningen Ă€r det mest kritiska i den lösningen, hursomhelst... Okej, kĂ€nslan av att spela pĂ„ plast-trummor Ă€r ingen vidare, jag tycker inte det Ă€r kul alls đł Ska försöka stĂ€mma trummorna bra och micka om dom igen och slĂ€nga pĂ„ lite mix đ Bra lĂ„t btw!
Demonproducenten Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 Okej đ± HĂ€r Ă€r klippet, om det funkar att ladda hem de đ http://www.speedyshare.com/553765206.html Tror inte programmet stödjer nĂ„gra pluggar =( precis som gizmosis undrar man ju hur du mickat det hĂ€r? det lĂ„ter som endast överhĂ€ng sĂ„ en utförlig beskrivning hur du gjort tack tufft lirat
sLk Postat 27 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 maj 2009 precis som gizmosis undrar man ju hur du mickat det hĂ€r?det lĂ„ter som endast överhĂ€ng sĂ„ en utförlig beskrivning hur du gjort tack tufft lirat Som det stod i beskrivningen i micklĂ„dan, dock blire Ă€ndĂ„ klent, har pĂ„ grĂ€nsen till att det ska slĂ„ över. Laddar upp en liten mix med trummor i , tycker dom lĂ„ter helt okej hĂ€r iaf, men behöver gĂ€rna kritik och hjĂ€lp đ± http://www.speedyshare.com/489186955.html
GĂ€st Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 Ja det tror jag med, att en stĂ€mmning behövs. Jag fick ett grymt skönt ljud ur mina hyperdrive. Och kaggen pĂ„ 22-20 var helt underbar, allt framför flyttade pĂ„ sig đ! Men som sakt, att spela pĂ„ digital trummor suger om man jĂ€mnför med akustiskt trumsett. Tycker jag! SĂ„ triggers Ă€r det ultimata fallet för dig, dĂ„ kan du Ă€ven om nĂ„gra Ă„r, nĂ€r du har blivit bĂ€ttre pĂ„ mixning, stĂ€mma och allt vad det krĂ€ver spela in via mickar sedan đ!!! Du fĂ„r det bĂ€sta av tvĂ„ vĂ€rldar. Triggers Ă€r ganska dyrt, om du köper paket frĂ„n ddrum fĂ„r du virval, kagge och till tre pukor för 2900kr, bĂ€ttre kvalitĂ© att tillĂ€ga. Se bara till att ha bra overhead mickar sedan đ.
sLk Postat 27 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 maj 2009 Ja det tror jag med, att en stĂ€mmning behövs. Jag fick ett grymt skönt ljud ur mina hyperdrive. Och kaggen pĂ„ 22-20 var helt underbar, allt framför flyttade pĂ„ sig đ! Men som sakt, att spela pĂ„ digital trummor suger om man jĂ€mnför med akustiskt trumsett. Tycker jag! SĂ„ triggers Ă€r det ultimata fallet för dig, dĂ„ kan du Ă€ven om nĂ„gra Ă„r, nĂ€r du har blivit bĂ€ttre pĂ„ mixning, stĂ€mma och allt vad det krĂ€ver spela in via mickar sedan đ!!! Du fĂ„r det bĂ€sta av tvĂ„ vĂ€rldar. Triggers Ă€r ganska dyrt, om du köper paket frĂ„n ddrum fĂ„r du virval, kagge och till tre pukor för 2900kr, bĂ€ttre kvalitĂ© att tillĂ€ga. Se bara till att ha bra overhead mickar sedan đ. Okej đ Jo det Ă€r ett jĂ€vla tryck i baskaggen men det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ bra ljud i precis den, lĂ„ter burkigt och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ en filt i, utan den Ă€r det mycket vĂ€rre, men ska ta en dag och försöka stĂ€mma och micka riktigt bra đ
GĂ€st Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 (redigerat) Det lĂ„ter bra det. SjĂ€lv hade jag inget i min kagge. Finns massa olika grunder och tekniker för hur man ska stĂ€mma. Och i början blir man galen, men det tar ett tag innan man lĂ€ra sig, fast nĂ€r du kan! Blir det stor skillnad. Ett tips, stĂ€m under skinnen lite högre Ă€n slag, samt front skinnet lite lösare pĂ„ kaggen. Brukar jag ha đ.....Det ska inte vara stora skillnader men det blir ett skönt ljud. Tonen blir lite kortare och det blir ett fett metallica ljud đ..... Redigerat 27 maj 2009 av GĂ€st
Anders F Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 JAg Ă€r verkligen ingen king pĂ„ att stĂ€mma trummor. Men en metod jag anvĂ€nder mig av pĂ„ kicken som jag tycker funkar bra för mig Ă€r att jag stĂ€mmer ner slagskinnet sp att alla ton försvinner. Sedan spĂ€nner jag det tills jag hör tonen igen. Och precis dĂ€r sĂ„ lĂ„ter jag det vara. Frontskinnet stĂ€mmer jag dörfter ner till jag tycker jag fĂ„r mer fluff Ă€n bonk. Oftast hamnar det lite lĂ€gre Ă€n slagskinnet. Mickplaceringen har jag förĂ€ndrat genom Ă„ren. NĂ€r jag började spela in sĂ„ hade jag micken inuti kaggen. Vilket i sig lĂ„ter idiotiskt om man tĂ€nker pĂ„ det. Hur mĂ„nga har hört en kagge inuti? đ NĂ€sta steg va att jag placerade micken halvvĂ€gs in i hĂ„let pĂ„ frontskinnet. HĂ€r fick jag ett OK resultat tyckte jag. Men nu pĂ„ senare tid sĂ„ stĂ€ller jag micken en till tvĂ„ decimeter framför slagskinnet, och tycker att det Ă€r med detta jag fĂ„tt bĂ€st resultat. Om du har för lite botten i kicken sĂ„ flyttar du micken till sidan, vill du ha mer klick sĂ„ stĂ€ller du den nĂ€rmare mitten. Ăr det musik som krĂ€ver mycket klick sĂ„ finns det plattor att sĂ€tta pĂ„ slagskinnet sĂ„ att klicket förstĂ€rks. Men börja först med att flytta micken tycker jag. Hur har du mickat ditt trumset? Vilka mikrofoner var? Vilken placering? Har du kollat fasen? MVH Anders
Demonproducenten Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Som det stod i beskrivningen i micklÄdan tack för en utförlig beskrivning av hur du gjort nu kan jag konstatera att du gjort precis som man ska Ä dÀrför har jag inga rÄd att ge det blir inte bÀttre Àn sÄ hÀr helt enkelt
nilsemil Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 hej hÀr Àr mitt tips. spela in trummorna i stereo med nÄn vettig placering och lyssna, eller be nÄgon komma och höra ditt kit. lÄter det inte bra som det lÄter kommer det aldrig aldrig lÄta gött sen. OBS, om du nte vill skruva till nÄt helt annat förstÄs, dÄ kanske det Àr helt perfekt. menar just om det Àr ett klassiskt akustiskt trumset sound du vill Ät. det Àr min Äsikt. inte helt dum ide kunde vara att be nÄn expert att stÀmma dom Ät dig, visst lite okonventionellt men kanske kan du lÀra dig nÄt av det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.