Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla glada!

Spelar in pÄ nybörjarnivÄ hÀr hemma och vill ha lite bÀttre ljud i trummorna.

FÄr aldrig det dÀr goda trycket i bastrumman och i pukorna.

Spelar in med Shure-micar, bra micar.

Trummorna Àr Tamas nya Hyperdrive.

Nu har jag dock fÄtt en snilleidé om att köpa ett digitalt trumset!

TÀnkte köra allt utom cymbalerna med digitalt.

Stativ och överhÀng bara, sen andra portar till det digitala nÀr man spelar in.

Kan detta va nÄtt som gör att jag fÄr shysst ljud?

Om inte , nÄgra andra bra tips?

Mvh!

Annons
Postat

Hejsan

Innan du slĂ€nger ut pengar pĂ„ ett nytt trumset sĂ„ kanske det ligger i spelstil, placering av mickar, mixningstekniken eller annat som problemet ligger. Jag vet ju inte, utan bara spekulerar i om att slĂ€nga ut pengar pĂ„ nya trummor Ă€r lösningen. Kan du inte lĂ€gga upp ett ljudklipp med de separata spĂ„ren pĂ„ dina trummor sĂ„ man kan fĂ„ lyssna lite đŸ˜±

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Hejsan

Innan du slĂ€nger ut pengar pĂ„ ett nytt trumset sĂ„ kanske det ligger i spelstil, placering av mickar, mixningstekniken eller annat som problemet ligger. Jag vet ju inte, utan bara spekulerar i om att slĂ€nga ut pengar pĂ„ nya trummor Ă€r lösningen. Kan du inte lĂ€gga upp ett ljudklipp med de separata spĂ„ren pĂ„ dina trummor sĂ„ man kan fĂ„ lyssna lite đŸ˜±

MVH

Anders

ska slĂ€nga upp ett klipp, tar bort alla effekter , kommer om nĂ„gra minuter 🙂

HĂ€r ja : http://www.speedyshare.com/553765206.html

Bör tillÀggas att jag i sÄ fall tÀnkte sÀlja hyperdrivet och behÄlla mina cymbaler.

Har detta setet i mitt gamla rum , Ă€r alltid strul nĂ€r man ska spela in med att flytta dator osv, digitala Ă€r ganska lĂ€tta att flytta pĂ„ istĂ€llet 🙂

Redigerat av sLk
Postat
Du kan ju alltid trigga. Antigen med triggmickar eller i efterhand med tex drumagog.

Det glömde jag med att skriva, spelar in i Sequel 2 , finns typ inga mix alternativ dĂ€r, eller finns ju det lĂ€ttaste, eq maximiser , gatar och kompressor đŸ˜±

Postat
...eller finns ju det lĂ€ttaste, eq maximiser , gatar och kompressor đŸ˜±

Det kommer man lĂ„ngt med 🙂 Har ingen koll, men stödjer inte Sequel VST-pluggar? Ja, vi fĂ„r se hur det lĂ„ter nĂ€r du slĂ€nger upp klippet. Sedan fĂ„r du ju tĂ€nka pĂ„ att om ditt ideal Ă€r triggade trummor, sĂ„ mĂ„ste du ju trigga för att nĂ„ dit 🙂 Ibland Ă€r det varken i inspelning, mix eller annat tekniskt problemet ligger, utan i oss sjĂ€lva 🙂

MVH

Anders

Postat
Det kommer man lĂ„ngt med đŸ˜± Har ingen koll, men stödjer inte Sequel VST-pluggar? Ja, vi fĂ„r se hur det lĂ„ter nĂ€r du slĂ€nger upp klippet. Sedan fĂ„r du ju tĂ€nka pĂ„ att om ditt ideal Ă€r triggade trummor, sĂ„ mĂ„ste du ju trigga för att nĂ„ dit 🙂 Ibland Ă€r det varken i inspelning, mix eller annat tekniskt problemet ligger, utan i oss sjĂ€lva 🙂

MVH

Anders

Okej 🙂

HĂ€r Ă€r klippet, om det funkar att ladda hem de 🙂

http://www.speedyshare.com/553765206.html

Tror inte programmet stödjer nÄgra pluggar =(

Postat
Okej đŸ˜±

HĂ€r Ă€r klippet, om det funkar att ladda hem de 🙂

Lyssnade nu. Det första jag reagerade pÄ va att det va sÄ mycket fokus pÄ cymbalerna. Försök spela mer "mixat" redan pÄ trummorna. Kicken lÀt inte sÄ rolig. Testa att flytta micken och kanske stÀmma ner den lite sÄ du fÄr lite mer fluff Àn vad du har nu dÄ det va mycket bonk runt 150hz (hÀrliga beskrivningar va). Hur har du placerat micken nu för kicken? Virveln tror jag löser sig betydligt om det blir mindre fokus pÄ hi hat och resten av cymbalfamiljerna. Jag tror du kan börja dÀr iaf som en utgÄngspunkt.

MVH

Anders

Postat

Om du ska köpa nytt digital skulle jag heller se över om det inte Ă€r roliga att köpa triggers till ditt nuvarande trumset. Jag har sjĂ€lv haft ett tama hyperdrive och det lĂ€t jĂ€vligt bra i studion med inte allt för bra mickar đŸ˜±......Det som Ă€r felet hos dig Ă€r förmodligen för liten erfarenhet. Det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ ett bra ljud, krĂ€vs timmar av övning , övning och mera övning.

Men om du inte vill eller orkar sÄ Àr ju digitala trummor enklare. Men triggers fyller exakt samma funktion fast tusen ggr roligare att spela pÄ ett akustiskt trumset. Sedan kan du köpa sk.a mesh heads som Àr som ett tunt spÀnt tyg pÄ pukorna istÀllet för skin. Det blir dÄ tyst!....

Postat
Om du ska köpa nytt digital skulle jag heller se över om det inte Ă€r roliga att köpa triggers till ditt nuvarande trumset. Jag har sjĂ€lv haft ett tama hyperdrive och det lĂ€t jĂ€vligt bra i studion med inte allt för bra mickar 😆......Det som Ă€r felet hos dig Ă€r förmodligen för liten erfarenhet. Det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ ett bra ljud, krĂ€vs timmar av övning , övning och mera övning.

Men om du inte vill eller orkar sÄ Àr ju digitala trummor enklare. Men triggers fyller exakt samma funktion fast tusen ggr roligare att spela pÄ ett akustiskt trumset. Sedan kan du köpa sk.a mesh heads som Àr som ett tunt spÀnt tyg pÄ pukorna istÀllet för skin. Det blir dÄ tyst!....

Okej 😄

Hur mycket kostar det att trigga ett trumset ungefÀr?

NÄgon som har en aning hur ljudet blir om du spelar in digitala trummor med akustiska cymbaler?

Mvh

Postat (redigerat)

Det lÄter helt klart som att du borde ge dina trummor ett försök att stÀmma dem ordentligt först och dÀrefter mixa dem riktigt. Nu Àr det mycket cymbaler/overheadmickar.

Denna lĂ„t: http://www.myspace.com/thirus har jag spelat in med ett gammalt 80-tals Rogerstrumset (kopior, made in Korea), inte sĂ€rskilt stĂ€mda men dock med en bra virvel och bra cymbaler. I övrigt inga konstigheter...billiga skitmickar (iallafall enligt mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet misstĂ€nker jag 😆 ), med undantag för virveln som fick en MD-421.

Snabbt och slarvigt mixad, men resultatet blev nÀra det jag ville uppnÄ och jag vet inte om det Àr jag som Àr konstig, men jag tycker trumljudet blev mer Àn ok med tanke pÄ prylarna...

Kort sagt, kan jag fÄ till det med mina "skitgrejer" sÄ kan nog du fÄ till det med dina prylar som uppenbarligen Àr lite bÀttre. Det Àr mer en frÄga om stÀmning/mixning hÀr. LÀgg inga onödiga pengar pÄ trigg/digitala trummor. Kolla isÄfall hellre upp triggning i efterhand med t.ex. Drumagog. Min lÄt Àr dock helt otriggad.

Lycka till.

Redigerat av ThirusLiljedahl
Postat

TillĂ€gg: Det finns en video med Morgan Ågren pĂ„ youtube dĂ€r han spelar "Chicken"...jag har för mig att han körde triggade trummor och riktiga cymbaler, men minns inte riktigt. Sök pĂ„ den och kika. Dock tror jag absolut att idĂ©n med att mixa riktiga cymbaler med triggade trummor Ă€r genomförbar. TvĂ„ frĂ„gor kommer dock upp i mitt huvud som trummis: Hur blir egentligen kĂ€nslan av att spela med en sĂ„dan uppsĂ€ttning? Och Ă€r det nödvĂ€ndigt i ditt fall? Mixningen Ă€r det mest kritiska i den lösningen, hursomhelst...

Postat
TillĂ€gg: Det finns en video med Morgan Ågren pĂ„ youtube dĂ€r han spelar "Chicken"...jag har för mig att han körde triggade trummor och riktiga cymbaler, men minns inte riktigt. Sök pĂ„ den och kika. Dock tror jag absolut att idĂ©n med att mixa riktiga cymbaler med triggade trummor Ă€r genomförbar. TvĂ„ frĂ„gor kommer dock upp i mitt huvud som trummis: Hur blir egentligen kĂ€nslan av att spela med en sĂ„dan uppsĂ€ttning? Och Ă€r det nödvĂ€ndigt i ditt fall? Mixningen Ă€r det mest kritiska i den lösningen, hursomhelst...

Okej, kĂ€nslan av att spela pĂ„ plast-trummor Ă€r ingen vidare, jag tycker inte det Ă€r kul alls 😳

Ska försöka stĂ€mma trummorna bra och micka om dom igen och slĂ€nga pĂ„ lite mix 😆

Bra lÄt btw!

Postat
Okej đŸ˜±

HĂ€r Ă€r klippet, om det funkar att ladda hem de 😆

precis som gizmosis undrar man ju hur du mickat det hÀr?

det lÄter som endast överhÀng

sÄ en utförlig beskrivning hur du gjort tack

tufft lirat

Postat
precis som gizmosis undrar man ju hur du mickat det hÀr?

det lÄter som endast överhÀng

sÄ en utförlig beskrivning hur du gjort tack

tufft lirat

Som det stod i beskrivningen i micklÄdan, dock blire ÀndÄ klent, har pÄ grÀnsen till att det ska slÄ över.

Laddar upp en liten mix med trummor i , tycker dom lĂ„ter helt okej hĂ€r iaf, men behöver gĂ€rna kritik och hjĂ€lp đŸ˜±

http://www.speedyshare.com/489186955.html

Postat

Ja det tror jag med, att en stĂ€mmning behövs. Jag fick ett grymt skönt ljud ur mina hyperdrive. Och kaggen pĂ„ 22-20 var helt underbar, allt framför flyttade pĂ„ sig 😄!

Men som sakt, att spela pÄ digital trummor suger om man jÀmnför med akustiskt trumsett. Tycker jag!

SĂ„ triggers Ă€r det ultimata fallet för dig, dĂ„ kan du Ă€ven om nĂ„gra Ă„r, nĂ€r du har blivit bĂ€ttre pĂ„ mixning, stĂ€mma och allt vad det krĂ€ver spela in via mickar sedan 🙂!!! Du fĂ„r det bĂ€sta av tvĂ„ vĂ€rldar.

Triggers Ă€r ganska dyrt, om du köper paket frĂ„n ddrum fĂ„r du virval, kagge och till tre pukor för 2900kr, bĂ€ttre kvalitĂ© att tillĂ€ga. Se bara till att ha bra overhead mickar sedan 🙂.

Postat
Ja det tror jag med, att en stĂ€mmning behövs. Jag fick ett grymt skönt ljud ur mina hyperdrive. Och kaggen pĂ„ 22-20 var helt underbar, allt framför flyttade pĂ„ sig 😛!

Men som sakt, att spela pÄ digital trummor suger om man jÀmnför med akustiskt trumsett. Tycker jag!

SĂ„ triggers Ă€r det ultimata fallet för dig, dĂ„ kan du Ă€ven om nĂ„gra Ă„r, nĂ€r du har blivit bĂ€ttre pĂ„ mixning, stĂ€mma och allt vad det krĂ€ver spela in via mickar sedan 🙂!!! Du fĂ„r det bĂ€sta av tvĂ„ vĂ€rldar.

Triggers Ă€r ganska dyrt, om du köper paket frĂ„n ddrum fĂ„r du virval, kagge och till tre pukor för 2900kr, bĂ€ttre kvalitĂ© att tillĂ€ga. Se bara till att ha bra overhead mickar sedan 🙂.

Okej 🙂

Jo det Ă€r ett jĂ€vla tryck i baskaggen men det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ bra ljud i precis den, lĂ„ter burkigt och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ en filt i, utan den Ă€r det mycket vĂ€rre, men ska ta en dag och försöka stĂ€mma och micka riktigt bra 🙂

Postat (redigerat)

Det lÄter bra det. SjÀlv hade jag inget i min kagge. Finns massa olika grunder och tekniker för hur man ska stÀmma. Och i början blir man galen, men det tar ett tag innan man lÀra sig, fast nÀr du kan! Blir det stor skillnad.

Ett tips, stĂ€m under skinnen lite högre Ă€n slag, samt front skinnet lite lösare pĂ„ kaggen. Brukar jag ha 😛.....Det ska inte vara stora skillnader men det blir ett skönt ljud. Tonen blir lite kortare och det blir ett fett metallica ljud 🙂.....

Redigerat av GĂ€st
Postat

JAg Àr verkligen ingen king pÄ att stÀmma trummor. Men en metod jag anvÀnder mig av pÄ kicken som jag tycker funkar bra för mig Àr att jag stÀmmer ner slagskinnet sp att alla ton försvinner. Sedan spÀnner jag det tills jag hör tonen igen. Och precis dÀr sÄ lÄter jag det vara. Frontskinnet stÀmmer jag dörfter ner till jag tycker jag fÄr mer fluff Àn bonk. Oftast hamnar det lite lÀgre Àn slagskinnet.

Mickplaceringen har jag förĂ€ndrat genom Ă„ren. NĂ€r jag började spela in sĂ„ hade jag micken inuti kaggen. Vilket i sig lĂ„ter idiotiskt om man tĂ€nker pĂ„ det. Hur mĂ„nga har hört en kagge inuti? 😛 NĂ€sta steg va att jag placerade micken halvvĂ€gs in i hĂ„let pĂ„ frontskinnet. HĂ€r fick jag ett OK resultat tyckte jag. Men nu pĂ„ senare tid sĂ„ stĂ€ller jag micken en till tvĂ„ decimeter framför slagskinnet, och tycker att det Ă€r med detta jag fĂ„tt bĂ€st resultat. Om du har för lite botten i kicken sĂ„ flyttar du micken till sidan, vill du ha mer klick sĂ„ stĂ€ller du den nĂ€rmare mitten. Är det musik som krĂ€ver mycket klick sĂ„ finns det plattor att sĂ€tta pĂ„ slagskinnet sĂ„ att klicket förstĂ€rks. Men börja först med att flytta micken tycker jag.

Hur har du mickat ditt trumset? Vilka mikrofoner var? Vilken placering? Har du kollat fasen?

MVH

Anders

Postat
Som det stod i beskrivningen i micklÄdan

tack för en utförlig beskrivning av hur du gjort

nu kan jag konstatera att du gjort precis som man ska Ä dÀrför har jag inga rÄd att ge

det blir inte bÀttre Àn sÄ hÀr helt enkelt

Postat

hej hÀr Àr mitt tips.

spela in trummorna i stereo med nÄn vettig placering och lyssna, eller be nÄgon komma och höra ditt kit.

lÄter det inte bra som det lÄter kommer det aldrig aldrig lÄta gött sen. OBS, om du nte vill skruva till nÄt helt annat

förstÄs, dÄ kanske det Àr helt perfekt. menar just om det Àr ett klassiskt akustiskt trumset sound du vill Ät.

det Àr min Äsikt.

inte helt dum ide kunde vara att be nÄn expert att stÀmma dom Ät dig, visst lite okonventionellt men kanske kan du lÀra dig nÄt av det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.