Jump to content
Annons

vad är det jag vill ha?


spacefriend (oregistrerad)

Recommended Posts

spacefriend (oregistrerad)

jag är novis när det gäller inspelnings- och ljudutrustning.

så jag tänkte försöka förklara mitt problem och se om någon ge någon bra lösning på vad det är jag behöver.

min uppsättning ser ut som följande;

dator (ljudkälla) --> portastudio ---> aktiva monitorer

jag skulle vilja kunna lyssna på ljud ifrån datorn utan att behöva starta portastudion varje gång (den har ett irriterande fläkt ljud). finns det någonting jag kan koppla in emellan datorn och portan, direkt till monitorerna? men som samtidigt är ihopkopplat med portan så jag slipper byta kablar när jag vill spela in ifrån datorn?

som det ser ut nu så har jag både RCA och XLR kontakter lediga på monitorerna. dessvärre har jag inga fler utgångar från ljudkortet att tillgå.

hoppas någon förstår vad jag menar... annars är det bara att fråga!

skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp. och just ja, den får gärna vara lite i storlek då det börjar bli utrymmesbrist.

//perra

Redigerat av spacefriend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
spacefriend (oregistrerad)

använder portan (Korg D16XD) för inspelning.

datorn är mjukvarusynth. jag spelar in allting på portastudion. känner att jag får en bättre överblick och koll på inspelningarna på det sättet.

och jag skulle som jag försökte förklara ovan också vilja kunna få ut ljud (musik) ur datorn till monitorerna utan att behöva starta igång portan!

men samtidigt inte behöva byta kablar etc varje gång...

Redigerat av spacefriend
Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)

ok tack! men som sagt det för gärna vara någonting litet. tror inte jag får plats med ens en liten mixer just nu.

någon slags router eller liknande kanske?

gärna i en halvrack storlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

borde funka fint med vilken liten mixer som hellst, dom där från Alto och Behringer för 500-700:-

...och de här har ju mikrofonförstärkare, phantommatning och EQ också (i de flesta fall), så då fyller de väl samma funktion som din porta idag, eller?...

Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)
borde funka fint med vilken liten mixer som hellst, dom där från Alto och Behringer för 500-700:-

...och de här har ju mikrofonförstärkare, phantommatning och EQ också (i de flesta fall), så då fyller de väl samma funktion som din porta idag, eller?...

jag är fullt nöjd och belåten med min porta. den fyller absolut sin funktion för mig. och jag behöver inte fler eq, mic preamp eller liknande! det har jag så jag klarar mig. vad jag behöver är bara någon slags router, gärna med volymkontroll, som kan switcha ut-signalen så man slipper byta kablar.

Redigerat av spacefriend
Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)

nja vet inte. jag vet liksom inte riktigt själv vad jag är ute efter.

men får att försöka förtydliga igen.

jag behöver någonting som kan switcha en stereosignal ifrån datorn att antingen;

A - skicka den till portastudion och sen vidare till aktiva monitorerna

B - direkt till monitorerna

och denna mojäng ska gärna vara pytteliten och ha volymkontroll (helst separat för höger och vänster kanal).

Redigerat av spacefriend
Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)

ok. fast självklart vill jag ha någonting med hög kvalité och livslängd!

har en bra studiouppsättning i övrigt med bra mikrofoner och preamp.

jag tycker att det borde finnas någonting som enkelt fyller den funktion jag behöver.

är det någon som vet om Samson C-Control kan vara vad jag är ute efter?

jag hade i alla fall tänkte mig någonting liknande i storlek och form.

behöver alltså bara en (stereo) ingång och sen två (stereo) utgångar som man kan switcha emellan. och volymkontroll. gärna separat.

Redigerat av spacefriend
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...