Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, som trådnamnet säger så ska jag bygga om en garderob till ett inspelningsrum. Tänkte sätta upp X-antal dämp-plattor som jag ska bygga av roxull i träramar, täckta med tyg.

Tipps är väldigt välkommna! (det är enna därför tråden finns^^)

BILDER:(hoppas dom inte är för otydliga)

Bild 1

BIld 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Annons
Postat

BUMP

Vi har ju en "Veteran" som heter Gilbert här. Han gillar att länka till sökningar. Ush säger jag bara.

Ne men jag vill gjärna ha lite synpunkter på placering av dämp-plattor och liknande. 🙁

Postat
BUMP

Vi har ju en "Veteran" som heter Gilbert här. Han gillar att länka till sökningar. Ush säger jag bara.

Gilbert har som du ser varit väldigt hjälpsam under åren och redan svarat på många av de frågor som ställs. Och han fortsätter att vara hjälpsam genom att länka till de många svar som finns. Det är viktigt att du själv kan läsa in dig på lite av det som redan har skrivits. Som du ser har ingen annan svarat i tråden. Men det är inte alltid lätt att veta som ny förstås.

Ne men jag vill gjärna ha lite synpunkter på placering av dämp-plattor och liknande. 🙂

Då ska vi se; allmänna råd är just det, allmänna råd:

Dämpplattor placeras ofta med fördel jämnt fördelat i rummet.

Ja, som trådnamnet säger så ska jag bygga om en garderob till ett inspelningsrum.

Vad är syftet med detta?

Tänkte sätta upp X-antal dämp-plattor som jag ska bygga av roxull i träramar, täckta med tyg.

Varför skriver du X-antal? Har du inte bestämt hur mycket (eller varför) du vill ha eller är det en budgetfråga?

Tipps är väldigt välkommna! (det är enna därför tråden finns^^)

Pratar vi akustik kräver små utrymmen generellt en större andel absorption.

mvh

Postat
BUMP

Ne men jag vill gjärna ha lite synpunkter på placering av dämp-plattor och liknande. 😄

Du är uppenbarligen ny här i forumet och kanske inte hängt med i alla trådar vi haft genom åren som behandlat dessa frågor. Jag föreslår att du söker lite och läser lite trådar innan du kommer med liknande inlägg. Tänk om alla nykomlingar som ska köpa nytt ljudkort eller mick skapade en egen tråd... Om man inte hittar en tråd som svarar på frågan så är det såklart alltid ok att skapa en ny (och troligtvis så kommer någon veteran att kunna tipsa om trådar som frågeställaren kanske missat). Om du har synpunkter på hur forumet fungerar så kan du vända dig till moderatorerna med synpunkter.

När det gäller akustik så kan jag rekommendera följande tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Postat
BUMP

Ne men jag vill gjärna ha lite synpunkter på placering av dämp-plattor och liknande. 😄

Vill bara påpeka att det är väldigt välvilligt gjort av Gilbert, det finns ju ingen anledning att skapa nya trådar om ett ämne som avhandlats ett flertal gånger redan. Det finns givetvis undan men man kan ju försöka att använda sitt sunda förnuft lite grand.

Postat
Varför skriver du X-antal? Har du inte bestämt hur mycket (eller varför) du vill ha eller är det en budgetfråga?

mvh

Om du kollar på bilderna så kan man se hur jag planerat att att placera dem. Å hur många de är.

Sen kan jag ju säga att jag kollat in Cruncher's tråd och ska konstruera absorbenterna som han. Träram, roxull, täcka med tyg och sen montera dom en liten bit från väggen.

Om du/ni tycker att jag ska placera eler placera absorbenterna på annat sätt så säg till 😛

Vad är syftet med detta?

Syftet är att få bättre ljud när jag och min kompis spelar in i hans lägenhet. Det vi kommer spela in är så: sång, aukustisk gitarr, dragspel och kanske elgitarr.

Postat

En annan länk där det handlar mer specifikt om små sångbås: https://www.studio.se/index.php?showtopic=64014 .

Det finns också förklaringar om varför man ska undvika små sångbås och hellre lösa problemet på bättre sätt...

Postat

när det gäller inspelnings akustik så är det bäst, eller säkrast, att klä hela väggar i från golv till tak med absorbent. altså om är ute äfter dempat ljud. riskan med att ha små "tavlor" av ljudabsorbent är att det kan bli flutter-eko(kort högfrekvent eko) mellan dom kala ytrona.

Postat
när det gäller inspelnings akustik så är det bäst, eller säkrast, att klä hela väggar i från golv till tak med absorbent. altså om är ute äfter dempat ljud. riskan med att ha små "tavlor" av ljudabsorbent är att det kan bli flutter-eko(kort högfrekvent eko) mellan dom kala ytrona.

Delvis sant. Om man klär ytorna med en massa tunna absorbenter, så kommer man att effektivt döda all diskant, medan basen förblir opåverkad. Ju mindre måtten i ett rum är, desto högre upp i frekvens hamnar också de stående vågorna (och bråkar mycket mer med "musikfrekvenserna") - och stående vågor kan inte bekämpas på annat sätt än med avstämda fällor (om man inte kör med VÄLDIGT tjock material...).

Postat

Nu blir jag ju förvirrad. haha

Ska jag göra en kombinering? Sätta separata plattor som jag visat på bilderna och sen klä långsidorna med lite tunnare absorbent? kan ju inte sätta för tjockt på långsidorna eftersom det tar för mkt plats.

Problemet med att läsa i andra trådar är ju att de inte är samma rum som detta. Så jag behöverhjälp med att hitta det ultimata sättet att fixa just detta rummet.

Tack för alla svar!

Postat
Nu blir jag ju förvirrad. haha

Ska jag göra en kombinering? Sätta separata plattor som jag visat på bilderna och sen klä långsidorna med lite tunnare absorbent? kan ju inte sätta för tjockt på långsidorna eftersom det tar för mkt plats.

Problemet med att läsa i andra trådar är ju att de inte är samma rum som detta. Så jag behöverhjälp med att hitta det ultimata sättet att fixa just detta rummet.

Tack för alla svar!

Akustiken fungerar liknande i alla rum som är ungefär likadana. Om du har tänkt sätta ihop ett litet sångbås, så skiljer det sig inte nämnvärt från någon annans lilla sångbås. Du har alltså garanterat nytta av att läsa trådarna där små sångbås döms ut och där annat rekommenderas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.