Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Just köpt ett Focusrite Pro Saffire

När jag startar programet Audio driver Error ? do not suport current driver format or are use by another applicaton?

Kör vista oprativsystem och Sonar 8.02

Hmm har instalerat Focusrite Pro Saffire controll panel

Kommer inte i gång

Redigerat av Bbenderman
Annons
Neutrik (oregistrerad)
Postat

Du har redan själv talat om vad som är fel. :rolleyes:

Postat

Förstår inte hur jag ska rätta till problemet.

Är ingen data nörd

Om inte någon här har en lösning får jag nog instalera Cubase det har jag sett fungera i hop med ljudkortet.

Men då måste jag byta till XP.

Har ni förslag

Jag har legat i dvala i 4år när det gäller data och studio inspelningar körde Sonar på den tiden tyckte det var mest stabilt men det har hänt en del på 4år. 😎

Postat

Hej. Sonar är fortfarande "rätt". Fan vet hur det är med Vista däremot, men här talar jag i tredje person då jag (och de flesta med DAW) föredrar XP. Så kan du hyfsat enkelt backa till XP så gör det. Men det här ska du få ordning på, ditt ljudkort är inget märkligt och "alla" Sonaranvändare är nöjda. Kanske har du en konflikt med ett internt ljudkort oxå.

Med rent bootad dator; starta Sonar, kolla Options->Audio Options och "sätt allt rätt". Jag skulle börja med att välja ASIO-drivrutiner, även om det finns alternativ. Sonar kan be dig starta om programmet efter ändrade inställningar, men det är ju inget konstigt i det.

Kör hårt!

Återkom om det strular vidare.

tjing

Bengan

Postat

Tackar detta löste problemet (-:

Nu får jag testa att spela in något återkommer säkert med frågor jag ska flytta över 7 spår från en Minidisk.

Men hur många kanaler tror ni man kan köra in samtidigt Sony Vaio Notebook 4gb ram och Intel Core 2 Duo T8100.

Postat

Du har en rätt så kraftfull dator så att köra in alla kanaler som går med ljudkortet ska inte vara några problem alls.

Det är när du börjar använda många mjukvarusyntar och effekter i Sonar som datorn får börja jobba.

😄

Postat

Hur får jag bort klicket som startar varje gång jag spelar in.

Många knappar som jag inte kan än.

Hur får jag fram en riktig mixer.

kan jag Kvantisera live trummor.

de ligger på två kanaler baskagge och sedan resten

Jag tror jag kvantiserade både trummor och bas i hop.

Gjorde detta med lyckat resultat en gång förut men det programet kunde jag.

Postat (redigerat)

Hur får jag bort klicket som startar varje gång jag spelar in.

*** View->toolbars->check "metronome". Klicka på!

Hur får jag fram en riktig mixer.

*** View-> Console. Eller alt+3 (alt+0 togglar tillbaka till "track view", smidigt att ha i huvet/fingrarna)

kan jag Kvantisera live trummor.

de ligger på två kanaler baskagge och sedan resten

Jag tror jag kvantiserade både trummor och bas i hop.

*** Sonar har sitt "Audiosnap", ett kraftfullt verktyg som fixar det och mer därtill. Jag rekommenderar att du läser på och kollar ett par videotutorials (finns på CW-s hemsida). Det tar en stund att lära sig och är lite pilligt, men det är värt besväret!

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Postat

Tack det börjar flyta på lite nu men mycket kvar att lära.

Hmm hittar inga bra videotutorials länk kunde sitta fint klickar bort mig så.

Nu mer frågor.

Jag ska spela in sång trummor brukar jag skulle vilja lägga Compressor före det kommer in i datorn finns det möjligheter att göra så nu också.

Så man får lite jämnare nivå ja ni förstår.

Fixar sonar detta eller ska jag köra med en extern compressor?

Postat
Tack det börjar flyta på lite nu men mycket kvar att lära.

Hmm hittar inga bra videotutorials länk kunde sitta fint klickar bort mig så.

Kolla förstaposten i denna "sticky thread" på cakewalkforumet:

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=1356703

**'

jag kan f ö slå ett litet slag för just det forumet. Det är välbesökt och trevligt, även om kompetensen på posterna kan vara lite upp o ner. Men jag har fått hjälp där:)

'''

Å visst är det ballt i början!? Kör hårt!

tjing

Bengan

Postat

Nu ligger bas trummor och stöd sång i datorn kunde köra in 10 kanaler på en gång men nu måste jag rätta till trummorna och basen det går lite upp och ner i tempo.

Hur gör jag nu för att kvantisera detta på bästa sätt.

Ni har sparat så många timmar åt mig redan så frågar efter råd igen. 😐

Finns säker några tipps som gör det här enkelt så jag slipper sitta och testa å testa.

Än så länge verkar programet stabilt med vista börjar gilla det 😉

Inte så roligt att vara nybörjare här bland alla proffs men frågar man inte så kan man göra misstag som inte är så roliga att rätta till.

Någon nämnde Audiosnap men min engelska är inte den bästa så jag ber om hjälp.

Jag står snart på egna ben men innan får ni stå ut med mig 😄

Postat
Inte så roligt att vara nybörjare här bland alla proffs men frågar man inte så kan man göra misstag som inte är så roliga att rätta till.

ja herregud

man kan ju lära sig nåt

Postat
Men inte så populärt att be bandmedlemmarna lägga om 8 låtar för jag klantat till mig. 🙁

nej

då lär man sig det här med backup

Postat (redigerat)

Vet inte om det fungerar ja men jag markerar alla spåren så går jag upp på raden process och kör groove quantize ställer om lite där och trycker ok ?

Verkar hända något i alla fall.

Men i dag tog jag med datorn vi skulle lägga sång och gitarr men det strulade med en gång fick inte kontakt med ljudkortet igenom firewire kabeln så förutsätter att den är kass får köpa en ny.

Har en firewire adapter det är liten in gång i datorn och den större i ljudkortet bättre å skaffa en riktig kabel.

Köpte ett Firewire 1394 - kit på teknikmagasinet för 99kr säkert skräp.

490046.jpg

Redigerat av Bbenderman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.