Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ett M-Audio Fast Track Ultra usb2-ljudkort, 8-kanals, dit man kan koppla 8 mikrofoner samtidigt på 8 separata audiospår om man kopplar till en mikförstärkare. Skulle kanske senare behöva en liten 2-kanals mikförstärkare därför. Denna ansluts på baksidan till ingång 5-6, för mikrofon nummer 5 resp 6. Vill man ha mikrofon 7 och 8 också på separata spår, måste man köpa en mixer/mikpreamp som kan ansluts till s/pdif in. Någon sådan vet jag inte i dagsläget som är rätt billig.

Såg en mikpreamp av samma märke som ljudkortet som heter M-Audio Audio Buddy. Kostar 1295 SEK listpris. Kan det va nåt? Nån som har den? Omdöme?

1470-4.jpg

Konkurrenter är kanske i denna prisklass nåt från ART, Alto Alpha 1495 SEK eller liknande. Men dessa har väl rör?! Utan rör är ju annars Line Audio MP, fast den är lite dyrare (=dubbelt).

Var medveten vid köpet av ljudkort från M-Audio att deras pedaler till synthar fått utstå extremt negativ kritik där det rentav stått att det är skamligt att ta betalt för sån dynga. Att de gjort hyfsade/bra keyboards har jag samtidigt läst. Ljudkortet fungerar bra så mikpreampen kanske är duglig?!

😮

mjölk//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Jag har haft en M-Audio Audio Buddy och imponerad är jag inte över den. Den gör sitt jobb men inte så mycket mer...

Jag tror nog att Line Audio MP är några resor trevligare faktiskt 😮

Postat

En liten brasklapp: Jag känner inte alls igen logotypen för M-Audio på denna produkt. Inget bindestreck t.ex. Man får vibbar om att det är ett annat märke, plagiat eller så.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Du får vad du betalar. Satsa på ett annat ljudkort. Om du kan köra fw så har ju tc electronics några bra och hyfsat billiga kort som är väl värda investera i. Plus att du får bra mycket bättre ljud än från det nuvarande.

Postat
Du får vad du betalar. Satsa på ett annat ljudkort. Om du kan köra fw så har ju tc electronics några bra och hyfsat billiga kort som är väl värda investera i. Plus att du får bra mycket bättre ljud än från det nuvarande.

Nej, mitt nya ljudkort är bra! Nu gäller det vilken mikpreamp som matchar.

Postat

Jag har haft en precis sån. Loggan såg ut så, inget plagiat med andra ord.

Sålde den för länge sen.

Själva preampen är inte så dålig tycker jag. Inte speciell på nåt sätt, men hyfsad förstärkning utan alltför mycket dist eller brus.

Men den ger inga 48V på fantom-matningen. Det betyder att den inte funkar med alla kondensatormickar. Billiga kina-mickar klarar sig oftast med bara lite sämre prestanda, lägre max ljudtryck innan dist är en effekt. Men dyrare mickar funktar inte alls, exempel kan vara Neumann eller Earthworks som inte ger ljud alls.

Så om du tänker använda kondensatormickar föreslår jag att du tar något annat. Line Audio är i jämförelse en riktigt, riktigt bra preamp. Har haft en sån också, sålde för att jag bytte upp mig till en Millenium Media. En av få nackdelar med Line Audio är att den inte tål linjenivå in utan att dista. Detta delar den med många preamps som har ett förstärkarsteg framför gain-ratten. Inte älskar jag den externa nät-trafon heller men det är mer en smaksak. Line Audion ger riktig 48V.

Gunnar

Postat

Är det sant att M-Audio Audio Buddy inte klarar av att leverera fantommatning och att Line Audio mikpreamp distar i linjeingångarna, eller är det bara Trombonisten som är kinkig eller professionell?

Postat
...Line Audio mikpreamp distar i linjeingångarna, eller är det bara Trombonisten som är kinkig eller professionell?

Vilka linjeingångar?

Postat (redigerat)
En av få nackdelar med Line Audio är att den inte tål linjenivå in utan att dista.

Gilbert - vänligen läs ovanstående.

Redigerat av debatt
DieHard (oregistrerad)
Postat

Är linjeingången Gilbert? :rolleyes:😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.