Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag hade precis bestämt mig för att slå till på en Brauner Phantom Classic, när jag hittade lite reviews om att den kan låta lite "to much" i det höga registret (enbart kvinnliga röster som kan gå högt upp i tonerna). Samtidigt hittade jag lite fakta om att AKG C414XL2 kan låta väldigt bra på just kvinnliga röster. Någon som har bra erfarehet av att spela in just kvinnlig röst (som kan ta starka ljusa toner) i Brauner Phantom Classic eller C414XL2, drömmen är ju VM1:an från Brauner, men den är lite utanför mitt pris.

Redigerat av sandraML
Annons
Postat

Tänkte precis skriva att jag använt båda modeller, men insåg att det hade jag visst inte.

AKG C414 XL-II är, om jag inte missförstått det, tänkt att påminna om den gamla C414 EB, dvs öppnare diskant än t ex B-ULS eller B-XLS. Ja, det är en djungel av C414-modeller där ute! 😄

Så istället för att ge dig mina erfarenheter av micken blir mitt tips att kolla om du inte kan hyra bägge mickar över några dagar, göra ordentliga inspleningar med bägge och sedan jämföra till öronen blöder!

Postat

jo, det bästa vore att hyra, men vad jag förstått, enligt musikbörsen så skickas iaf. Brauner direkt från tillverkaren till dom, och är inget dom har i lager.

Jo, har sett att det finns många C 414, men har snöat in mig mest på XL2 tack vare olika reviews. Är det nån som vet vad samtliga modeller av 414 heter? Som tillverkas än idag alltså...

Postat
  sandraML sa:
jo, det bästa vore att hyra, men vad jag förstått, enligt musikbörsen så skickas iaf. Brauner direkt från tillverkaren till dom, och är inget dom har i lager.

Jo, har sett att det finns många C 414, men har snöat in mig mest på XL2 tack vare olika reviews. Är det nån som vet vad samtliga modeller av 414 heter? Som tillverkas än idag alltså...

Företaget Mikrofonen har agentur på Brauner. Du kan kolla med dem vilka musikaffärrer i närheten som har exemplar av Phtanom Calssic.

Appropå Mikrofonen, de är även generalagent för Microtech-Gefell. Testade nyligen en modell som heter M930 Art (jubileumsmodell). Den lät rent och snyggt i hela registret och hade en tydlig diskant utan att låta ansrtängd. Kanske kan var ett alternativ. Prismässigt ligger den någonstans mellan C414 och Phantom (tror jag).

Tror att C414 XL-II och C414 B-XLS är de två modellerna av 414 som tillverkas idag.

Postat
  joachime sa:
Företaget Mikrofonen har agentur på Brauner. Du kan kolla med dem vilka musikaffärrer i närheten som har exemplar av Phtanom Calssic.

Appropå Mikrofonen, de är även generalagent för Microtech-Gefell. Testade nyligen en modell som heter M930 Art (jubileumsmodell). Den lät rent och snyggt i hela registret och hade en tydlig diskant utan att låta ansrtängd. Kanske kan var ett alternativ. Prismässigt ligger den någonstans mellan C414 och Phantom (tror jag).

Tror att C414 XL-II och C414 B-XLS är de två modellerna av 414 som tillverkas idag.

Mejlade till Henrik på mikrofonen för nå veckor sedan ang. Phantom, har även kollat in den mikrofonen från Gefell du hade testat också, ska vara väldigt bra baserat på fakta jag hittat, och ditt test då 😆 (fast samma där, hittade en del reviews där den blev lite tokig på kvinnlig röst)

Hittade två stora tester i äldre tidningar från Studio och MM där pantom classic och phantera testades, ingen testade dom på kvinnlig röst dock, så man känner sig lite i mörkret o fumlar. Men enligt testerna var phantom väldigt väldigt bra, med en väldigt jämn frekvenskgång. Sen får man en vovoxkabel på köpet också... lite smålockande 😄 Tyvärr så finns det endast två musikaffärer i min lilla håla Gävle. Musikbörsen ( som inte har) och en annan, betydligt mindre butik, som jag aldrig kan tänka mig ha den. Får väl bli sthlm isåfall... eller att chansa.

Postat

Du måste prova då olika mickar passar till olika röster. En mick för 80000 kan låta fantastiskt på en person men mediokert på en annan. Bortsett detta så rekommenderar jag Brauner men som sagt, är det fråga om sång/tal så måste man prova vad som passar bäst.

Postat

Låna hem de mickarna du är intresserad av och testa dem. Endast då vet du vad du behöver. Reviews är bara ett riktmärke, och utgår från den personliga smaken.

• 3 veckor senare...
Postat

Personligen skulle jag välja Phantom framför C414 alla gånger, gillar inte C414 alls för sång. Phantom är en av mina absoluta favoriter som funkar på det mesta.

Chefen har också Phantom som en av favoriterna och jag vet att han har använt den på en del plattor med kvinnlig sång med väldigt bra resultat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.