Jump to content
Annons

Vilka artister använder sig av autotuner el. dyl. live?


Coach

Recommended Posts

Som rubriken lyder så undrar jag om ni skulle kunna rabbla upp några artister och band som använder sig av autotuner när de gör livespelningar?

Vore kul att veta vilka som verkligen kan prestera live och vilka som måste få hjälp på traven 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Säkert inte många!

Och så länge de som använder autotuner/vocoder som kompetensfejkare inte samtidigt kallar sig för sångare/sångerskor så är det väl skitsamma, antar jag.

I annat fall — jävla patetiskt!

(Har för övrigt samma åsikt när det gäller studioinspelningar.)

EDIT: förtydligande

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart Claes tror jag inte att att artister och band erkänner det själva, men tänkte om någon visste om några band ändå? Tex har jag hört att Toto använde sig av autotuner när dom spelade in Falling in between-dvdn

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart Claes tror jag inte att att artister och band erkänner det själva, men tänkte om någon visste om några band ändå? Tex har jag hört att Toto använde sig av autotuner när dom spelade in Falling in between-dvdn

Ja, tyvärr. Dumma dom...

Det är bara att lyssna på den DVD'n så hör man tydligt hur allt sång är extremt "in-tune" utan minsta känsla, låter robot typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert inte många!

Och så länge de som använder autotuner/vocoder som kompetensfejkare inte samtidigt kallar sig för sångare/sångerskor så är det väl skitsamma, antar jag.

I annat fall — jävla patetiskt!

(Har för övrigt samma åsikt när det gäller studioinspelningar.)

EDIT: förtydligande

Mmm, precis som folk som har mage att kalla sig sångare/sångerskor men ändå behöver mikrofon och PA för att få det att låta i hela Globen. Patetiskt... Har man inte lungorna och stämbanden för det får man åka hem och träna 😄

Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om det är äkta eller genom Autotune/Melodyne/whatever, så länge slutresultatet låter bra är vägen dit irrelevant. Om tekniken hjälper folk att låta mer/bättre är det bara bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, precis som folk som har mage att kalla sig sångare/sångerskor men ändå behöver mikrofon och PA för att få det att låta i hela Globen. Patetiskt...

Duktig på "Guitar Hero" = de facto gitarrist?

Knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent spontant känns det som det borde vara ganska oförutsägbart att köra AT live. Är inte helt hemma på den senaste AT-fronten, men det är väl förmodligen en sak att trimma in det på ett inspelat sångspår, men en helt annan att köra live. Avviker man i pitch på ett oväntat sätt kan vad som helst hända. Jag skulle nog hellre leva med risken att sjunga lite surt här och där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså - "Live" använder väl sig ingen av sådana hjälpmedel? Svårt att tänka mig att man skulle funka bra i realtid. Däremot så läggs det allt för ofta på i efterhand på DVDs och skivor som spelats in live. Det var kanske det du menade?

En hel del försköning kan förekomma idag, inte bara på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dansbandstävlingen på tv häromsistens snackade de ju om vilka som använde det eller inte, det var väl flera gäng som körde det live. Att det skulle vara så svårt att få tekniken att fungera live tror inte jag.

Scotts använde det om jag inte minns fel. Man kan nog träna gehöret lite med sånt fusk.

Men hur låter det om man vill glida very slow mellan halv och kvartstoner?

Jag har ingen sån där manick kan jag tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att Kanye West använde sig av autotuner när han "sjöng" på MTV music awards, den låten Love lockdown. Men det är bara vad jag tror. Inte baserat på "fakta". Han använder ju sig av det i den inspelade version iaf.

Hittade klippet på konserten så döm själva http://www.youtube.com/watch?v=szUrnEBzx_Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att Kanye West använde sig av autotuner när han "sjöng" på MTV music awards, den låten Love lockdown. Men det är bara vad jag tror. Inte baserat på "fakta". Han använder ju sig av det i den inspelade version iaf.

Hittade klippet på konserten så döm själva http://www.youtube.com/watch?v=szUrnEBzx_Q

jag skulle tippa på att det är någon som spelar en melodi med en kopia av hans sång dragen genom en vocoder med dist på

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
I annat fall — jävla patetiskt!

(Har för övrigt samma åsikt när det gäller studioinspelningar.)

Jaså, har hört rykten om att Helvalla Burn använder sig av AT. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja James Hetfield är en i alla fall som använder. Första gången jag hörde Nothin else matters från en livespelning hörde man hur jävla falskt han kraxar. Fan t om jag skulle gjort det lika dåligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktig på "Guitar Hero" = de facto gitarrist?

Knappast.

Ser inte riktigt vad ett TV-spel har med saken att göra....

Om Nisse hårdrockare som precis startat ett band med sina polare ställer sig och skrålar på scen i egenskap av sångare i bandet, så är han per definition lika mycket sångare som Placido Domingo. Sannolikt är han inte lika skicklig, erfaren eller tonsäker, men han är icke desto mindre en sångare. Om han då väljer att göra livet lite mer uthärdligt för alla som lyssnar genom att använda tekniska hjälpmedel för att det ska låta bättre är det väl något positivt? Alla blir ju gladare av det.

Om gitarristen i samma band än så länge bara lärt sig spela power chords och måste dölja alla sina småfel med busslaster med dist, men det låter tokfett ändå, är inte det ok? Om de har skitkul när de spelar och publiken gillar det - vad är då problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en intervju med en amerikansk countrysångerska för ngt år sedan, hon hade varit i en stor studio o lirat in sin skiva. De hade varit imponerade för hon var bara den andra artisten, som under det senaste året, inte hade använt AT. That says it, antar jag. Ganska trist enligt min åsikt men tydligen anses det idag att man kan sjunga även om man inte kan det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han då väljer att göra livet lite mer uthärdligt för alla som lyssnar genom att använda tekniska hjälpmedel för att det ska låta bättre är det väl något positivt? Alla blir ju gladare av det.

Om "han" väljer att använda "tekniska hjälpmedel" för att göra livet mer uthärdligt för dig, så är det ju bara att gratulera. Men vad händer om hans "hjälpmedel" pajar? Dissar du honom då?

Eller:

Du sätter in en annons där du söker sångare till ett musikaliskt projekt. Nisse Da Singer respektive Valle Offtune svarar på annonsen, och du bjuder in dem båda på audition.

Nisse Da Singer: Jag måste tyvärr använda mick för att höras fullt ut i ett fullsatt Globen, men jag är tonsäker som fan!

Valle Offtune: Jag har lungkapacitet nog att väcka döda med mina vrål. Men jag måste använda Autotuner/Vocoder, för min tonsäkerhet suger granit! Jag har köpt en helt själv.

Vem väljer du till ditt projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

I dansbandstävlingen på tv häromsistens snackade de ju om vilka som använde det eller inte, det var väl flera gäng som körde det live. Att det skulle vara så svårt att få tekniken att fungera live tror inte jag.

Scotts använde det om jag inte minns fel. Man kan nog träna gehöret lite med sånt fusk.

Men hur låter det om man vill glida very slow mellan halv och kvartstoner?

Jag har ingen sån där manick kan jag tillägga.

Nu har Du säkert hört något som jag missat, men..... Det som juryn berörde ett par gånger var att många av banden använde sk backingtracks med diverse olika pålägg. För den som inte vet så är detta ett slags playback som mixas ihop med det som, de facto, spelas live. Trummisen hör ett klick och spelar efter det. På backingtracket kan man lägga vad man vill. Det jag uppfattade mest på Dansbandskampen så var det ofta extra körstämmor, synthar och en och annan dubbgitarr. Men gruppen spelar alltså live, backingtracket mixas ihop med detta. Är Du säker på Autotune? Jag tyckte nog att jag hörde en hel del sånginsatser som inte lät helt rent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om "han" väljer att använda "tekniska hjälpmedel" för att göra livet mer uthärdligt för dig, så är det ju bara att gratulera. Men vad händer om hans "hjälpmedel" pajar? Dissar du honom då?

Det beror på vilken nivå man spelar på. Om det är en stor artist med mycket pengar skulle jag nog förvänta mig att det fanns redundanta system. Om Bruce Springsteens mikrofon lägger av under stor arenakoncert och de struntat i att ta med reservmikrofoner skulle jag dissa honom. Om det däremot är en spelning på lokala fritidsgården tycker jag nog att man får ha överseende. Då hade jag nog snarare tyckt att det var kul så länge det varade iaf.

Eller:

Du sätter in en annons där du söker sångare till ett musikaliskt projekt. Nisse Da Singer respektive Valle Offtune svarar på annonsen, och du bjuder in dem båda på audition.

Nisse Da Singer: Jag måste tyvärr använda mick för att höras fullt ut i ett fullsatt Globen, men jag är tonsäker som fan!

Valle Offtune: Jag har lungkapacitet nog att väcka döda med mina vrål. Men jag måste använda Autotuner/Vocoder, för min tonsäkerhet suger granit! Jag har köpt en helt själv.

Vem väljer du till ditt projekt?

Väldigt enkelt. Jag väljer den sångare som passar bäst för projektet. Om Valle Offtune är tekniskt duktig och tonsäker som få, men låter som Jan Malmsjö, så väljer jag inte honom att lägga sången på ett house-projekt iaf. Om Nisse Da Singers röst passar ändamålet, men kräver efterarbete för att kunna spelas utan att små kattungar dör, så väljer jag den och gör efterarbetet. Som sagt, slutresultatet är det enda som spelar någon som helst roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något man måste ta med i beräkningen är att sång som instrument skiljer sig oerhört jämfört med t.ex. gitarr.. Rösten är väldigt formberoende och stora stjärnor som turnerar och sjunger nästan varje dag kan inte vara på topp hela tiden. Men publiken förväntar sig ett resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något man måste ta med i beräkningen är att sång som instrument skiljer sig oerhört jämfört med t.ex. gitarr.. Rösten är väldigt formberoende och stora stjärnor som turnerar och sjunger nästan varje dag kan inte vara på topp hela tiden. Men publiken förväntar sig ett resultat.

Håller med. För då handlar det inte om kompetensfejk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt enkelt. Jag väljer den sångare som passar bäst för projektet. Om Valle Offtune är tekniskt duktig och tonsäker som få, men låter som Jan Malmsjö, så väljer jag inte honom att lägga sången på ett house-projekt iaf. Om Nisse Da Singers röst passar ändamålet, men kräver efterarbete för att kunna spelas utan att små kattungar dör, så väljer jag den och gör efterarbetet. Som sagt, slutresultatet är det enda som spelar någon som helst roll.

Jag måste erkänna att mitt jämförelseinlägg var helt urbota korkat och dåligt formulerat. Det rättfärdigade balla utsvävningar till svar som rörde till i sammanhanget. Jag ville givetvis luska i vilket värde du lägger i begreppet "sångare".

Mitt fel.

Men låt oss ta mig själv som exempel: Jag kan "spela" trummor, men jag är helt åt helvete otajt! Och jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att kalla mig för trummis. Inte ens om jag visste att spela in via MIDI och sedan i efterhand kvatisera respektive "humanizera" resultatet. Jag skulle känna mig urfånig.

Men som jag förstår så skulle inte du ha några problem med att kalla dig för "trummis" i samma situation. Trummis som trummis... (Såvida du nu faktiskt inte är en trummis, alltså.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att mitt jämförelseinlägg var helt urbota korkat och dåligt formulerat. Det rättfärdigade balla utsvävningar till svar som rörde till i sammanhanget. Jag ville givetvis luska i vilket värde du lägger i begreppet "sångare".

Mitt fel.

Men låt oss ta mig själv som exempel: Jag kan "spela" trummor, men jag är helt åt helvete otajt! Och jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att kalla mig för trummis. Inte ens om jag visste att spela in via MIDI och sedan i efterhand kvatisera respektive "humanizera" resultatet. Jag skulle känna mig urfånig.

Men som jag förstår så skulle inte du ha några problem med att kalla dig för "trummis" i samma situation. Trummis som trummis... (Såvida du nu faktiskt inte är en trummis, alltså.)

Passa dig nu, Valle. 😄 Du är på väg att gå i samma fälla som jag brukar gå i när det diskuteras vem som ska kallas sångare eller inte - och efter det så finns det ingen återvändo - för då brukar det talas om att känsla är viktigare än att sången är ren och att de som sjunger väl intonerat automatiskt är utan känsla etc... Det är en diskussion utan slut... 😆

Personligen ser jag inget fel i att göra sången mer njutbar genom att rätta till små missar i en i övrigt "perfekt" inspelning, men live är en lite annan grej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att mitt jämförelseinlägg var helt urbota korkat och dåligt formulerat. Det rättfärdigade balla utsvävningar till svar som rörde till i sammanhanget. Jag ville givetvis luska i vilket värde du lägger i begreppet "sångare".

Mitt fel.

Men låt oss ta mig själv som exempel: Jag kan "spela" trummor, men jag är helt åt helvete otajt! Och jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att kalla mig för trummis. Inte ens om jag visste att spela in via MIDI och sedan i efterhand kvatisera respektive "humanizera" resultatet. Jag skulle känna mig urfånig.

Men som jag förstår så skulle inte du ha några problem med att kalla dig för "trummis" i samma situation. Trummis som trummis... (Såvida du nu faktiskt inte är en trummis, alltså.)

Men titta i många artisters/ gruppers turnéscheman, finns på deras hemsidor. Jag såg t ex en turnéplan för Soilwork när de hade släppt "Stabbing The Drama". De hade spelledig dag ungefär var 4:e dag som bäst. Detta på en flera månader lång turné. Hur skall rösten kunna hålla? Jag har ju varit på många konserter med hårdare musik och måste säga att ett av mina klagomål genom åren har varit just detta med "kraxandet" live. Jag uppfattar det som ett av två alternativ: 1. Sångaren har trixat på många olika sätt i studion (Tagit en strof i taget, autotuner, hård klippning av flera tagningar etc) och fixar, en bra dag, 80% av det han/hon skall sjunga. 2. Sångaren kan fixa det mesta live av det han/ hon skall sjunga men har legat på turné i tre månaders och bara haft en handfull lediga dagar och sjunger nu för fjärde kvällen i rad.

Kom plötsligt på ett tredje alternativ: Sångaren är någon av ovanstående och har samtidigt misskött sig genom festande och annat ofog.

Slutkläm: Jag påstår att sångaren har sjungit tveksamt på en majoritet av de konserter i den tyngre skolan jag bevittnat. Jag hade välkomnat varje "fusk" för att det skulle låta mindre illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa dig nu, Valle. 😆 ...

I know, I know... 😄

Personligen ser jag inget fel i att göra sången mer njutbar genom att rätta till små missar i en i övrigt "perfekt" inspelning.

Jag ser heller inget fel i det där, som sagt, eftersom det inte handlar om att fejka sångförmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutkläm: Jag påstår att sångaren har sjungit tveksamt på en majoritet av de konserter i den tyngre skolan jag bevittnat. Jag hade välkomnat varje "fusk" för att det skulle låta mindre illa.

Jag hänvisar till mina svar till Thulesius respektive Claes inlägg ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan då inte tänka mig att det går att använda AT på liveinspelningar, hur kommer det då sig att stora artister som Britney, som inte kan sjunga live mimar istället... förmodligen för att ingen autotune i världen kan rädda det vid liveframträdanden. Själv har jag aldrig använt AT eller melodyne eller liknande, men har hört att de flesta artister korrigeras med detta, och då är det för att tiden är för knapp för att få till varje ord på en tagning, i tidsvinnande syfte skulle jag kunna tänka mig att använda det på vissa ord som faktisk låter väldigt bra, förutom att kanske tonen blev lite småsur... fast det skulle säkert bli en omtagning i slutändan ändå. Och Kanye West btw (som nån nämnde)... hans framträdande under en mtv gala var öronbedövande, då han hade vita kläder och schenen var helt vit.. tror han hade använt autotune om han hade haft möjlighet, eller så använde han det men allt gick helt åt pipan 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...