Jump to content
Annons

tips om pedal setup för solon


Elephanttea

Recommended Posts

har en marshall valvestate och några gitarrer (strator, 335:a). har en Peavey Valveking med, den är väldig bra.

Använder en Dime Dist för komp. Behöver några till pedaler för en skön solo sound

(musiken är Metallica/Megadeth/Pantera).

hur kan jag få till det? vilka till pedaler skulle ni rekommendera?

en booster + chorus eller en till distpedal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle kanske skaffa en EQ. Man brukar ju öka på volym (ca 3 db) och lyfta fram bas o diskant i ett sololjud för att få det att låta lite större och fetare. När Du sen beskriver musiken så tänker jag direkt på ett digitalt delay för lite sköna ekoeffekter då och då samt en schysst wah-wah. Dels kan Du ju använda den på sedvanligt sätt men Du kan också ställa pedalen i vissa lägen och då få till olika "toner" el sound som Du kan variera Ditt solosound med på samma sätt som t ex Panteras gitarrist brukade göra. Utan att ha hört Ditt sound så känns det inte som om Du behöver en dist till.

Link to comment
Dela på andra sajter

JEPP. tänkte på det med. funderar på en MXR 10 band graphic equalizer + delay... bra tips på delay och wah-wah pedal?

tack för feedback, btw.

Kan pedalmarknaden dåligt. Men vad gäller delay så har ju Boss historiskt sett gjort bra sådana. Jag vet att det finns trådar här om wah-pedaler. Klokast vore nog att gå till välförsedd musikaffär och testa. De låter ju ganska olika inbördes och har olika funktioner. Har förresten inte just Dimebag varit med och utvecklat någon av Dunlop-pedalerna? Jag kan ha fel....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat en Vox wahwah? Mkt bättre än Cry Baby tycker jag. Man kan spela i alla lägen, även de dova och ändå höra strängen och tonen, och när man trycker den i botten blir det verkligen vasst genom märg och ben! Tänk på att sätta wahwahn efter distarna. Och ett digitalt delay ska sitta på send och return annars blir det bara skit även om det är toppkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte hunnit testa vox -wah... kommer att göra det.

...eller så kanske man satsar på att sakffa en midi-controller till alla dessa pedaler och köra så istället, och allting på send och return.

egentligen tycker jag bäst om ampdist... har inte spelat på nån dist-pedal som ger mig det som en bra mesa boogie triple rectifier ger mig. men det blir mycket ljud, fungerar inte så bra i replokalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...