Jump to content
Annons

Varför upplever man sång vackrare med reverb?


ralleman

Recommended Posts

Jag och min kompis diskuterade varför man nästan alltid lägger reverb på sång som man vill beröra med.

Och varför tycker man att det är så vackert när någon sjunger i kyrkan?

Finns det någon fysisk förklaring till det eller är det så att vi upplever sång vackrare i kyrkan pga att det är en lite övernaturlig känsla där inne. Och när man då simulerar kyrkans akustik med hjälp av ett reverb så får man samma känsla även utanför kyrkan.

Jag tänker så djup så att jag tappar bort mig i mitt eget tänkande.. Haha..

Någon som har någon idé till detta eller som ens förstår och delar min åsikt?

Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig att bli lite klokare på denna front 😛

PS. Visste inte vart jag skulle placera tråden.

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mer hjärnaktivitet behöver inte per automatik leda till en positiv känsla.

Jag skulle tro att vi är så vana vid att alltid höra en slags rumsklang. Även om vi inte tänker på det, finns den nästan alltid där i någon mån när vi konverserar med andra människor. När rösten spelas in väldigt torrt låter det nog av den anledning onaturligt, och vi människor brukar kanske i allmänhet reagera spontant negativt på sådant. Dessutom dränker mycket reverb röstens små imperfektioner och gör det hela mer förlåtande.

På frågan varför många gillar kyrkans rumsklang... Varför har vissa personer favoritfärger?

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev jag dock inte positiv känsla, utan större känslointryck.

Hur detta sedan ter sig är unikt för varje individ. 😛

Jag tycker t.ex. inte alltid "kyrkoklang" är trevligt, utan ibland är det lite snudd på obehagligt, beroende på ljudkällan.

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Jag tror också det handlar mycket om vana, men det kanske finns någon mer vetenskaplig förklaring. Som motexempel finns en låt med Louise hoffsten - when the blue is gone där sången är väldigt "torr" inte mycket rumsklang på rösten där inte, det blir en närvaro som är inte av denna värld. Upplevelsen skulle nog inte bli större av att lägga på mer rumsklang på just den låten är min uppfattning. Det känns som reverb ibland används för att "rädda" ett fattigt ljud, i vissa fall fungerar det i andra inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det så att reverbet maskerar en hel del missar och missljud från sångaren. Det är ju ett studiotrick från den gamla tiden att "rädda" en dålig sånginsats med ett överflöd av reverb, ett öde som drabbat mig i mången demostudio genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också det handlar mycket om vana, men det kanske finns någon mer vetenskaplig förklaring. Som motexempel finns en låt med Louise hoffsten - when the blue is gone där sången är väldigt "torr" inte mycket rumsklang på rösten där inte, det blir en närvaro som är inte av denna värld. Upplevelsen skulle nog inte bli större av att lägga på mer rumsklang på just den låten är min uppfattning. Det känns som reverb ibland används för att "rädda" ett fattigt ljud, i vissa fall fungerar det i andra inte.

Hennes två plattor, Rhythm & Blonde och 6 är inspelade utan ett enda reverb. Likså Live så hade dom inte ett enda reverb, men en hangar med kompressorer hade dom dock. 🙂 ´

Dessa två plattor är verkligen svinbra. Precis då var hon på väg till staterna för lansering där och då tyvärr kommer beskedet att hon hade MS. Fan va tragiskt! Tror hon hade breakat stort där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar JA! Dock lider dessa demos hårt av att ha ett sound som låter som en sämre Christer Sjögren uppbackad av en sämre variant av Rammstein. Intressant? Icke!

haha 🙂

läste först "christer pettersson" av nån anledning

DET hade vart intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes två plattor, Rhythm & Blonde och 6 är inspelade utan ett enda reverb.

Ja, för fan! Rhythm & Blonde är en helt underbar platta samt en av mina favoriter när det gäller ljudbild (har för mig att det är en snubbe vid namn Leif Larsson som ligger bakom soundet). Gotta love dry drums...

Undrar förresten om inte Demonproducenten och Leffe är samma person... jag tänker då på begreppet "kompressornörd"! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det handlar om sångens harmoniska övertoner som blandas i rummet och därmed upplevs det som ljuvare i våra öron. Kyrka har en lång efterklangstid och skulle man höra en kör där så kan ni tänka er alla övertonerna som svävar runt i altaret. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...