Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är i starten på att bygga upp en liten hemmastudio. Sitter just nu med en laptop och ett externt ljudkort (Tascam US-122L) och gör musik. Spelar in elgitarr(genom Line6 POD), akustiskt piano (mikar med röde NT3) och ett par syntar. Jag ska köpa en ny mikrofon primärt för sång och vill ha en bra mikrofon. Kan tänka mig att lägga allt ifrån 1000-10000kr och vet verkligen inte var i prisskalan jag ska lägga mig. Om jag hittar så kommer jag antagliggen köpa begagnat också. Jag är mån om ett bra ljud på sången men samtidigt har jag inte de bästa inspelningsförhållandena. Sitter nu i vardagsrummet när jag spelar in sången.

Jag har kikat på ett par mikar som jag har lagt märke till. Bla Rödes alla mikar i olika prisklasser(ex. NT1, NT2, K2). Jag har fått en bra känsla för dem så jag skulle gärna köpa någon av Rödes varianter. En annan mik som jag lagt märke till heter Neumann TLM 103. Jag har förstått att det är en bra mik men är rädd att det är lite overkill för mig. Jag fick ett tips härom dagen på en billigare mik som heter ADK A51e. Jag är lite misstänksam eftersom den är så billig och jag vill inte köpa en mik som jag inte blir nöjd med eller tröttnar på fort.

Är det någon som har lust att skriva några rader om de mikar jag nämnt eller kanske någon annan som ni tror passar syftet. Jag behöver alla tips jag kan få.

Tackar!

/Markus.

Annons
Postat (redigerat)

Du kan gå in på min testsite och hämta smakprov på ett gäng olika mikrofoner, så att du kan få lite hum om vilken skillnad det är mellan dem. Det finns inte så många Röde där, men ändå...

Har du en dålig inspelningsmiljö, så är det inte säkert att du ha så mycket glädje av en annan mic förrän du har gjort något åt rummet, så du bör nog se över det lite grand först... En del användbara tips kan du få HÄR. 🙂

Sedan är det i mångt och mycket en smaksak när det gäller micar, så det är alltid svårt att ge handfasta tips.

Min favorit i lägsta prisklassen, är Studio Projects B1.

Ska du upp ett snäpp i ljudkvalitet så kan jag föreslå t ex Violet Design Black Knight eller BLUE Babybottle.

En annan som jag gillar, är sE Electronics z5600a.

Redigerat av Claes
Postat

Det finns massor med trådar om mickar i forumet som du bör söka upp. Mitt enda tips är att prova innan köp om du ska använda den för sång.

Postat
Det finns massor med trådar om mickar i forumet som du bör söka upp. Mitt enda tips är att prova innan köp om du ska använda den för sång.

Jag tänkte precis detsamma.. finns allt för många sådana här trådar ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.