Jump to content
Annons

Hur bygger man ett mickbås? Och vad behöver man?


prototyp

Recommended Posts

Hej alla på studio forumet!

Jag har tänkt ett tag på att bygga ett mick bås men vet inte direkt hur man ska bygga det och vad man behöver för att få till ett helt OKEJ bås!

Jag hittade en kille som sålde sitt bås på vendolin och jag var påväg att köpa det men då kom nån kille före mig och tog det 😲

Därför har jag bestämt mig att bygga ett bås tillsammans med min pappa.

Och därför vänder jag mig till er kunniga här på forumet om hjälp.. Ge mig alla förslag ni vet 🙂

Vad för trä ska man använda och hur bygger man allting liksom, haha !?

Jag vet inte riktigt hur stort båset ska bli men inte överdrivet jag vill bara ha något som duger att sjunga i liksom!

Det jag tänkte köpa var 90 på djupet, 70 brett och ungefär 205 högt! något sånt låter bra tycker jag hehe..

Om någon vet ungefär vad jag kommer att hamna på pris mässigt säg gärna det 🙂

Men jag ber er hjälp mig med det här! All hjälp uppskattas så säg bara allt du vet..

Mvh Douglas

Edit: Har ingen speciell budget men inte liksom hur mycket som helst, hehe! vill helst hamna runt 2000kr om det nu är möjligt men men säg vad ni kan och vad man ungefär kommer hamna på så är jag nöjd och väldigt tacksam 🙂

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad var det för fel på denna tråden?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63650 😉

Ett par till trådar som handlar om sångbås:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=56037

https://www.studio.se/index.php?showtopic=51900

Det finns säkert fler om man letar lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej 🙁 och jag kommer ihåg vad ni sa till mig förut men jag är nästan säker på att det låter bättre än vad det gör i det rummet jag spelar in nu iallafall!

När jag bara tar i lite (i mitt rum) så liksom skapas det något konstigt echo som man VERKLIGEN inte vill ha med i låtar, hehe! Det låter förjävligt.

Så det måste låta bättre med ett mick bås 🙂 sen har jag tänkt bygga det lite större tror jag än det andra som jag tänkte köpa ..

Så kom igen säg vad man behöver för att kunna bygga ett?

Jag fick ochså en omixad låt från killen jag skulle köpa det lilla båset av och jag tyckte inte det lät så dåligt ni sa att det skulle låta, hehe inte speciellt burkigt eller tråkigt..

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

I nu läget har jag gjort såhär: Tjocka & bra madrasser har jag ställt i ett hörn sen har jag micken så jag sjunger ut mot rummet sen har jag en mic screen ochså! Sen har jag matta över hela golvet ..

...Och Du har fortfarande problem med ljudet? Kan Du inte lägga upp ett sångspår så vi får lyssna? Då är det lättare att försöka hjälpa. Går det att göra något med taket? Hänga upp en madrass eller två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tyvär min mikrofon är på service men jag har ju testat att liksom sjunga utan micken och då hör man det där konstiga echo ljudet rätt klart faktiskt och det är otroligt störande, hehe .. Nej tyvär så kan jag inte få upp något i taket =/ Tror ni fortfarande att det blir sämre med mick bås? :s

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)
Inte helt otänkbart faktiskt...

Jag tror på iden att du gör som jag har gjort. Byggde förra nyåret alltså för två år sedan om ett rum. Klädde hörnet i rummet och ca 2,5 meter ut med skivor klädda med ljuddämpning samt sänkte ner taket en bit m.h.a skiva + ljuddämpmaterial+krokar och kedja. Ser riktigt läckert ut. Klädde med ett snyggt tyg. Köpte en billig matta på Rusta. Spelar in akustisk gitarr mot den väggen alltså ställer micen ända in i hörnet. När jag sjungerställre jag mig själv i hörnet och sjunger ut i rummet.

Enkelt, låter bra och blir bra.

mange

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ska jag kunna vända någon mick fel när min är på service? :s

Jag menar att jag står och sjunger utan mick bara för att se vart echot kommer ifrån osv men fattar inte vart ..

Kan du länka någion bild?😉

Vad är det för någon mikrofon?

Om du sjunger mot baksidan av en cardioidmic, så kommer direktljudet att vara dämpat och fattigt, medan det reflekterade ljudet utifrån rummet kommer att bli starkt, eftersom det kommer till micens framsida.

Det är också därför det är lämpligast att stå inne i hörnet och sjunga ut mot rummet - för då kommer reflexerna från rummet att nå baksidan på micen - och de reflexer som hittar fram till väggen bakom (och därför skulle ha studsat in i micen från rätt sida) och dämpas av absorbenterna som sitter där, så resultatet blir att direktljudet in i micen blir väldigt mycket starkare än reflexerna som man inte vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag vet redan det där 😉 min mick är inte ens hemma hos mig nu ! har sagt flera gånger att den e på service :S

det är en röde k2 .. den är alltså på "lagning" så ngt echo elr liknande har knappast med micken å göra..

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej 😄 och jag kommer ihåg vad ni sa till mig förut men jag är nästan säker på att det låter bättre än vad det gör i det rummet jag spelar in nu iallafall!

När jag bara tar i lite (i mitt rum) så liksom skapas det något konstigt echo som man VERKLIGEN inte vill ha med i låtar, hehe! Det låter förjävligt.

Så det måste låta bättre med ett mick bås 😄 sen har jag tänkt bygga det lite större tror jag än det andra som jag tänkte köpa ..

Så kom igen säg vad man behöver för att kunna bygga ett?

Jag fick ochså en omixad låt från killen jag skulle köpa det lilla båset av och jag tyckte inte det lät så dåligt ni sa att det skulle låta, hehe inte speciellt burkigt eller tråkigt..

Mvh Douglas

Med risk för att låta spydig,

kan bero på att du inte har Örat/Erfarenheten för att kunna jämföra och höra skillnad. eller ens referensmaterial att lyssna på

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blir ju inte riktigt rätt att bara lyssna med öronen när Du står och sjunger rakt ut i rummet. Det är ju inte så som Din mick kommer att höra det. Titta i Claes inlägg ovan så får Du lite mer info. Vad Du hör med blotta örat kan vara totalt väsensskilt från vad mikrofonen uppfattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...