Jump to content
Annons

Lägga in stoppmarkering på flera ställen i projekt


jeppeo

Recommended Posts

Jag spelar live med logic 8 där jag kör mina backingtracks. Jag har ett track som jag radar upp alla de låtar jag kör en spelning efter varandra. Därför undrar jag om det finns någon möjlighet att markera flera ställen i projektet (läs: precis där varje låt tar slut) och göra så att logic automatiskt slutar att spela där? Trycker på stopp liksom. Så att man slipper riskera att nästa låt drar igång för tidigt. Eller finns det någon annan smart lösning på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oavsett lösning så kommer det ju alltid till ett läge där du måste trycka igång ditt spår igen - M a o en (1) knapptryckning är ju svår att undvika ☺️ I Cubase som jag sitter på (och det finns kanske en liknande lösning i Logic?) så kan man lägga upp ett Arranger Track och specificera att respektive låt/låtdel automatisk slutar spela när den är klar - När du sen trycker på play så fortsätter den med nästa låt i kedjan.

Det naturliga är förstås att planera din spelning med pauser och/eller justa övergångar mellan låtarna, så att du hinner förbereda dig alt. trycka på stopp innan nästa börjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag måste trycka igång varje låt igen är inget större problem. Det är just att komma ihåg att trycka på stop när man öser för fullt på scen som kan vara det svåra. Det där med ett arranger track i cubase lät ju som det jag vill göra, nån som vet om man kan göra liknande i logic?

Fotswitch låter iofs intressant men jag har tyvärr inte råd att köpa nya prylar innan nästa vända med livespelningar. Men jag ska helt klart komma ihåg tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske inte förstår dig, men varför har du backingtracks i logic? Räcker det inte med mp3:or och en enkel spelare?

Om du använder ljud/effekter i logic, funkar inte Mainstage bättre?

Alternativt så spelar du bakgrunderna i en spelare och kör live-delen via logic?

Det hela låter lite riskabelt tycker jag 🙂 Förklara gärna mer.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, jag vill oxå veta!

Personligen använder jag logic live för att:

Få backtracks i stereo, och dessutom kunna dra ut backtracks på separata kanaler, så att ljudkillen kan bestämma lite nivåer.

Jag kör med ett projekt Perc och loops på två ut, körer på två ut, syntar och effektljud på två ut, och klick till mina in-ears på två ut, som bara går till min egen lyssning.

Har kört så ett par år, och rätt många gig. ALDRIG haft strul (peppar, peppar). Logic är sjukt stabilt på en Macbook Pro!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar live med logic 8

Stora paketet dvs. Logic Studio? Stäng ner Logic Pro och kör MainStage som är gjort för liveanvändning.

Lägg in dina backtracks på varsin knapp i MainStage. Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va kul med så mycket bra respons, tack för det!

Jo, jag kör alltså (jag har visserligen bara spelat live ett par gånger, men ska iväg till kina och spela ett par stora spelningar så därför vill jag göra det ordentligt nu) backingtracks i ett track i logic (ja, stora paketet) för att kunna använda alla olika ljuden. Men jag skulle gärna ta mig bort från logic och använda nåt enklare. Jag behöver inte så avancerat uppsättning som hefu skriver om. Hoppas ni förstod vad jag menade nu, det blev lite rörigt.

Jag har varit sugen på mainstage tidigare men har inte fått nån klarhet i om man kan sköta backingtracks därifrån, men det kan man tydligen. Linus, eller nån annan, har du lust att utveckla hur man lägger in sina backingtracks på varsin knapp? Det verkar ju riktigt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...