Jump to content
Annons

Mer än 1 GB i RAM


flabbyjoe

Recommended Posts

Annons

Man skall aldrig säga aldrig. I min ungdom hade jag en ABC80 med 16 kiloByte minne. När jag byggde ut den till 32 kiloByte tänkte jag att jag aldrig skulle behöva mer. Det var då det.

Men det är lite speciellt med minne. När det väl är tillräckligt mycket, hur litet eller mycket det än är, så är det ingen större finess med mer. Systemet kommer inte ha någon större nytta av det.

Vad som är tillräckligt mycket beror på vad du gör. Kör du halvstora samplingbibliotek kan det vara finess. Riktigt stora måste ändå streamas från disken. Riktigt små får plats ändå.

Tyvärr, jag har inget svar.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Desto mer minne, desto bättre. Precis som trombonisten sa så kräver stora samplebibliotek en hel del. Exempelvis är det minsta trumset man kan ladda i BFD nånstans runt 800MB, skall du ladda ett piano eller lite stråkar till det så måste du då direkt börja läsa saker från hårddisken om du har 1GB. Så 2GB skadar ju inte helst skulle man förståss vilja ha 20 bara för att vara på den säkra sidan 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Stinkey. Nu när jag har råd tänker jag slänga i så mycket jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man nånsin i behov av mer än 1 GB i ram-minne.

Tänkte köpa 1 GB nu men blev osäker på om jag skulle köpa ännu mer.

Frågan är om det bara är onödigt eller inte. Tänker iof. köra en del stora projekt med en del pluggar och så...

Nöj dig med en GB nu. Köp till när du behöver. Kan vara en Idee att köpa ett 1024mb minne istället för 2st 512or. Fast du kanske för med intel och deras standard för för att länka samman minnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det med mitt fall då jag endast kör audio.

Jag har 512 Mb nu, och det funkar helt OK.

Vad blir det för skillnad med mer RAM?

Eller är RAM endast viktigt när man kör VST instrument?

...?

Det är väl snarare tvärtom, audiospår och samplebibliotek slukar RAM, VSTs och VSTis slukar processorkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...