Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. Hade tänkt införskaffa en (eller två) småmembranare för inspelning av akustisk gura. Men alternativen är en djungel ! ^^

Okej, dessa har jag tittat på: (priserna är tagna från thomann.de)

- 1 st Shure sm81 (4000 kr)

- OKTAVA MK 012-01 MSP2 MATCHED PAIR (3268 kr)

- OKTAVA MK 012-01 MSP6 MATCHED PAIR (4973 kr)

- 2 st AKG C1000S MKIII (3100 kr)

- RODE NT5 (matchat par) (3159 kr)

vilken/vilka bör jag helst köpa?

Redigerat av hwasser
Annons
Postat

Den enda av dessa som finns med på min testsite, är Oktava MK012 - men du kan i alla fall hämta smakprov på hur den kan låta därifrån.

Det är i alla fall väldigt många som uppskattar MK012 till acke, men som i så många andra fall, är det förstås en smaksak - så egentligen är det bara du som kan avgöra vilken som är "bäst"...

Postat
Den enda av dessa som finns med på min testsite, är Oktava MK012 - men du kan i alla fall hämta smakprov på hur den kan låta därifrån.

Det är i alla fall väldigt många som uppskattar MK012 till acke, men som i så många andra fall, är det förstås en smaksak - så egentligen är det bara du som kan avgöra vilken som är "bäst"...

Hm. Okej. Är den ända skillnaden på de olika Oktava mickarna jag listade upp, att det är 2 st kapslar till ena, och 6 st kapslar till den andra?

Postat
Hm. Okej. Är den ända skillnaden på de olika Oktava mickarna jag listade upp, att det är 2 st kapslar till ena, och 6 st kapslar till den andra?

Jäpp!

MSP2 innehåller enbart cardioidkapslar, MSP4 innehåller cardioid och omni - och MSP6 innehåller cardioid, hypercardioid och omni.

maart (oregistrerad)
Postat

Skulle även vilja slå ett slag för Line Audio Design CM3. Dom är kanske inte riktigt i klass med Oktava MK 012 men små och lätta att placera, dessutom kostar dom rutn 1000-lappen styck. Vad jag vet finns dom inte hos Thomann, jag köpte mina av Claes.

Postat
Skulle även vilja slå ett slag för Line Audio Design CM3. Dom är kanske inte riktigt i klass med Oktava MK 012 men små och lätta att placera, dessutom kostar dom runt 1000-lappen styck. Vad jag vet finns dom inte hos Thomann, jag köpte mina av Claes.

Håller med, de är kanonbra. Köp två såna och köp sen nåt annat vräkigt för pengarna som blir över. En fin preamp kanske. Det finns ju såna av Line Audio också. Jag tror det svenska stålet knäcker det mesta.

Och kollar man runt nu så är mycket billigare på hemmafronten än hos Über Allez.

Postat

Jag kör ackegura med två CM3'or i A/B och en stormembran i mitten.

Gillar verkligen ljudet... Ska se om jag kan hitta nån liten testfil att ladda upp senare.

Postat (redigerat)

är inspelat med EN CM3:a genom ett standard Mackie-mixerbord in i ett M-audio kort.

Tycker det funkar fint för hemmabruk 🙂

OBS Glöm ej att kolla i HD för annars hörs inte kvaliteten så bra 😮

Redigerat av lavrell
Postat
är inspelat med EN CM3:a genom ett standard Mackie-mixerbord in i ett M-audio kort.

Tycker det funkar fint för hemmabruk 🙂

OBS Glöm ej att kolla i HD för annars hörs inte kvaliteten så bra 😮

HD? Har man olika val på ljudet? Uh? Är det du som spelar gitarr?

Postat
HD? Har man olika val på ljudet? Uh? Är det du som spelar gitarr?

Ja om man laddar upp videos i HD-kvalitet på youtube så kan den som kollar välja att se klippet i hög kvalitet.

Jepp det är jag som sitter och plinkar 😆

Postat
Ja om man laddar upp videos i HD-kvalitet på youtube så kan den som kollar välja att se klippet i hög kvalitet.

Jepp det är jag som sitter och plinkar 😆

Snyggt med en gitarr och en röst. Jag börjar mer och mer tycka att det är ointressant med mängder av pålägg. Det kan bli som att tävla i att måla tavlor, och den som gjorde mest streck på en duk skulle vinna. Synd att det går så sakta att ladda med trådlöst som kopplar ur sig all the time.

Undrar om inte CM3 kan användas bra för rumstereo också...

Postat (redigerat)

Har själv ett par CM2 (föregångarna till CM3) och tycker dom är väldigt bra i förhållande till priset.. Använder dom både till akkegura och som OH till trummor samt som rumsmickar..

Det enda jag kan klaga på hos dom är att dom är att dom har en aning låg utsignal så en rekommendation från mig är att ta dom pengar man sparar på att köpa dom och skaffa sig en bra micpreamp i stället.. Som tidigare sagt så är just Line audios micpreamp ett bra prisvärt alternativ också, även om det finns bättre (men dyrare).

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.