Jump to content
Annons

OĂ€ndligt ljud?


Sphinxter

Recommended Posts

Finns det ett material som reflekterar ljud till 100% eller absorberas ljudet alltid gradvis tills det försvinner in i materialet i form av resonans?

Och om det finns ett sÄdant material, skulle man kunna bygga en lÄda med en labyrint inuti sÄ att ljudet som skickas in aldrig hittar ut dvs försöka uppnÄ konstant ljud. eller krÀvs det Àven vakum för detta?

Vet inte riktigt varför jag frĂ„gar detta, men jag började undra 😆

Kanske detta Ă€r ett tecken pĂ„ att hjĂ€rnan hĂ„ller pĂ„ att kollapsa 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
...vad vi vet...

Men Àr det inte en fysisk omöjlighet? Ljud behöver ju nÄt medium att transporteras i (vacum funkar inte) och dÄ blir det vÀl samma problem som med en evighetsmaskin? Det krÀvs ju energi för att vÄgrörelserna ska fortsÀtta och dÄ mÄste man ju tillföra mer energi hela tiden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns det ett material som reflekterar ljud till 100% eller absorberas ljudet alltid gradvis tills det försvinner in i materialet i form av resonans?

Och om det finns ett sÄdant material, skulle man kunna bygga en lÄda med en labyrint inuti sÄ att ljudet som skickas in aldrig hittar ut dvs försöka uppnÄ konstant ljud. eller krÀvs det Àven vakum för detta?

Vet inte riktigt varför jag frĂ„gar detta, men jag började undra 😼

Kanske detta Àr ett tecken pÄ att hjÀrnan hÄller pÄ att kollapsa :rolleyes:

Ljud fÀrdas inte i vakum. Ljud Àr förÀndringar i ett material, t.ex luft.

All materia som finns i vardagen Àr atomer, som reagerar pÄ ljud med att i sin tur studsa, och fÄ atomerna i sin omgivning att studsa. TÀnk ringar pÄ vattnet, men Ät alla hÄll, och olika hÄrt beroende pÄ material eller hur mycket tyngd de behöver flytta - trÀatomer Àr tyngre Àn luftatomer. OcksÄ luften har en tröghet, som gör att rörelseenergin förloras. Hur man Àn gör ( utan att tillföra ljudet energi ) kommer det att förlora styrka. Det Àr emot naturlagarna som jag kÀnner dom att nÄt sÄnt som du beskriver skulle kunna hÀnda. You cant fool the old man.

Resonans Àr nÀr en ton Àr av den frekvensen pÄ sina svÀngningar att den möter sina egna dalar och toppar i studsen mellan tvÄ vÀggar. DÄ förstÀrks just den frekvensen. Men energi förloras likvÀl.

Om nÄgot Àr fel med mitt inlÀgg sÄ kan ni rÀkna till tjugofem sÄ kommer vallhagen och rÀttar till det. Det brukar han göra.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1...3...7...6..2..12....11..17..13....21...22...24...kommer Vallhagen snart?.... đŸ€Ș

Nope, allt var helt rÀtt av Laxx3. Vallhagen dyker bara upp nÀr det blivit fel.

Om jag har rÀtt nu sÄ dyker han alltsÄ inte upp!

1....2.....3....4.....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yeah!

NÀ. Det gÄr inte att lyfta sig sjÀlv i hÄret, och det gÄr fortfarande inte att bygga en evighetsmaskin. "Det skulle bli för roligt dÄ" som min gamle fysikmentor Engström brukade sÀga!

25...26...27...28...

Edit: Och in the end of all time, nÀr alla skillnader i den lÀgsta energiformen vÀrme utjÀmnats enligt entropins - den eviga förljumningens - lagar ... sÄ blir allt kallt (ca -271 C, runt 2 K), tyst, stilla, och vackert.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ ljudet kan inte traversera i vakum - Ok det fattar jag.

Men om man skickar in en signal av en viss frekvens i en lÄda av rÀtt material sÄ att resonans uppstÄr (enligt laxlaxlax) och fyller de med luft sÄ skulle det i princip öka men samtidigt avta, och fÄr man dÄ rÀtt balans sÄ skulle ljudet klinga i oÀndlighet, eller?

Jag har nu fattat att resonans inte Àr lika med material som vibrera - sÄ hÀr mycket har jag inte lÀrt mig sedan fysik i skolan :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ ljudet kan inte traversera i vakum - Ok det fattar jag.

Men om man skickar in en signal av en viss frekvens i en lÄda av rÀtt material sÄ att resonans uppstÄr (enligt laxlaxlax) och fyller de med luft sÄ skulle det i princip öka men samtidigt avta, och fÄr man dÄ rÀtt balans sÄ skulle ljudet klinga i oÀndlighet, eller?

All rörelse i nÄgot medium (i detta fall luft) ger upphov till friktion, som innebÀr att en del av rörelseenergin ofelbart övergÄr till vÀrme. Du kommer med andra ord aldrig att kunna fÄ ett oÀndligt ljud Àven om du hade kunnat ordna ett oÀndligt reflekterande material i lÄdan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

den eviga förljumningens - lagar ... sÄ blir allt kallt (ca -271 C, runt 2 K), tyst, stilla, och vackert.

nja

borde det inte bli ljummet?

edit: sĂ„g ju nu att det stigit tvĂ„ grader iaf 😄

alltid nÄgot

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Rent filosofiskt sÄ kan ljud vara hur lÀnge som helst men upphör ljuda sÄ fort nÄgon har en möjlighet att höra det. Det Àr en gammal sanning, som jag fÄtt berÀttad för mig av en gammal sjöman en gÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...