Jump to content
Annons

Midi pickup till elgura


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Finns det nån midi mick till elgura som bara är att plugga in i ett midiinterface och spela tex Reason syntar, Logics egna eller liknande mjukvaru syntar. Har kollat runt och de flesta verkar vara kompletta lösningar med en egen synt (hårdvaru). Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Tack för tips råkade snubbla över det igår och det ser bra ut men jag tänkte mig ett mer basic system med bara midi mick (max ink. separat converter, borde gå att bygga in i själva mickhuset) och rätt in i midiporten på ljudkortet. Mjukvarusyntar finns ju hur mycket som helst och i mitt fall i Reason och Logic. Jag har därför ingen nytta av syntdelen i dessa paket men dessvärre så verkar det som att man inte har hunnit så långt ännu. Det lär finnas bara en converter, tror det är Roland som har en men den kostar lika mycket som en kombinerad med medföljande synt. Kort sagt det verkar som att tillverkarna siktar på Live situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla convertrar jag sett har varit rackmonterade, så jag tror inte man kan få in en sådan i en mic. Ett annat problem med midigitarr är fördröjningen. Omvandlingen ton till midi tar en viss tid. Den kombinationen som jag rekomenderade är den snabbaste där du fortfarande använder en vanlig gitarr. Syntaxe t.ex. är en fretboard synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Axons prylar & Rolands (GR-20 och VG-99) är väl de som jag sett men där medföljer ju en synthdel, har inte sett något där man slipper undan detta. Jag har för mig att Roland har någon tidigare variant också, det kunde kanske vara något om du hittar det på begagnatmarknaden för ett rimligt pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jo det är nog inte riktigt dax ännu eller så finns ingen marknad för den här typen av lösning. Iofs så är ju det lite märkligt då det rimligtvis borde vara en dröm för oss guralirare som spelar in hemma. Tekniken finns ju oxå rimligtvis att tillverka en converter som är så liten att den ryms i en liten låda att antingen hänga på axelbandet eller skruva/tejpa fast på gitarrkroppen. Jag menar om man tänker på hur många funktioner det går att trycka in i tex dagens mobiltelefoner och jämför hur små dom är.

Det blir nog att fundera på ett Axon från Thomann eller beggat, problemet är att jag får pröjsa ganska mycket för syntar jag inte vill ha. Hmm såg inget pris på Ghost mickarna. Det verkar helt klart vara det bästa alternativet. Roland har tydligen en "converter only" apparat men kostar över fyra tusen på Musikbörsen och är nog inte gratis på Thoman heller.

Nåväl tack för tips vi får se hur det utvecklar sig, tar nog sin tid iom att det blir lite dyrt. Jag är nämligen sugen på att bygga en ny dator baserad på i7 cpun så det kan tänkas att jag prioriterar det först.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Hmm dom verkar lite dyra Gävlegrabbarna och det finns ingen bild på Hexpander så det är ju svårt att veta om det är hela kittet som då Graphtech erbjuder. Priset hos Graphtech ligger på 120 dollar för mickarna och 175 för basic hexpanderkittet. Gävle vill ha ca 3500 spänn för ja jag fattar inte riktigt om man får med allt faktiskt. I så fall så tror jag jag tar chansen att det slinker genom tullen från USA som brev för det kan ju inte bli speciellt stort.

Runt 2400 från USA eller 3500 från Gävle det blir frågan då och sen tillkommer ju axon låddan för runt 4000 spänn med en massa syntar i som jag inte behöver. Mja jag väntar nog till det dyker upp ett system som passar mig bättre.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...