Jump to content
Annons

Tutorial


Tranback

Recommended Posts

Annons

nej, men mitt tips är att du lär dig hur en trummis spelar och spelar likadant på keyboarden. Planka låtar med bra trumspel. Lyssna på dynamik, sväng och hela baletten. Passa dig för att kvantisera för mycket (spela tight och svängigt istället!!) så är du hemma ganska snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå att sequence trummorna.. Ja e ju ingen sythgud så jag vet inte exakt vad man kan göra på dom, plinkar hellre motorgura. Men om du fixar till ett inte helt ohyfsat samplat trummsett med många olika ljud för samma del av trummsettet så kan du busa till det en hel del om du använder layers i FL.

http://www.naturalstudio.co.uk/nskit_wav.html där har du ett gratis som duger i krig.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nejnejnej.

Om du gör vanlig musik, så skall du spela på tangenterna. Det är - som hr Ingen luft skriver - mycket bättre. Med lite övning så får du till både sväng och dynamik, såväl som ett och annat misstag (precis som i verkligheten).

trumvirvel finns i vissa samplingar färdiga. Annars kan de vara ide att mappa virveln över flera tangenter så att du kan spela som fasen med båda pekfingrarna...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

är det bättre att spela trummorna på synten en att programera dom men musen?

och om man kör med synten ska man göra ett spår för varje trumma eller?

hur fan gör man fills det går ju inte att göra en trummvirvel

Kör med musen. Det blir enklast. Jag vill se den tangentlirare som klarar av tre rundpallar med cymbalmarkeringar i synkop och dubbla bastrummor i 250 bpm... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejnejnej.

Om du gör vanlig musik, så skall du spela på tangenterna. Det är - som hr Ingen luft skriver - mycket bättre. Med lite övning så får du till både sväng och dynamik, såväl som ett och annat misstag (precis som i verkligheten).

trumvirvel finns i vissa samplingar färdiga. Annars kan de vara ide att mappa virveln över flera tangenter så att du kan spela som fasen med båda pekfingrarna...

//nemo

Alltså... som slaptap säger... de kan bli ett jobb dedär...

Man kan slappa till sequencade grejer med, och ändra dynamik.

Jag tror man får till bättre grejer med sequencing än om man lirar på tangenter med midimonotoma pukor å tictictic hihat. Fast om du e säker på tangenter å inte så förtjust i å sequence får du nog bättre resultat om du gör det du är bäst på.. Men jag rekomenderar att antingen köpa ett riktigt trumsett eller sequenca dom en tio st random per del i settet

Link to comment
Dela på andra sajter

är det bättre att spela trummorna på synten en att programera dom men musen?

och om man kör med synten ska man göra ett spår för varje trumma eller?

hur fan gör man fills det går ju inte att göra en trummvirvel

Kör med musen. Det blir enklast. Jag vill se den tangentlirare som klarar av tre rundpallar med cymbalmarkeringar i synkop och dubbla bastrummor i 250 bpm... 😉

Å andra sidan så kan man ju spela in flera gånger och lägga på ljud efterhand. Ett annat tips är ju att sänka bpm till ett hanterligt tal medans du spelar in och sedan höjja det när du är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar men det är en fråga kvar (se nedan)

och om man kör med synten ska man göra ett spår för varje trumma eller?

Först och främst tror jag att det är en smaksak vilket man föredrar av att spela på keyboarden eller programmera trummorna från scratch. Det finns ju inget som hindrar dig ifrån att redigera midi-informationen i efterhand. Själv föredrar jag att programmera helt från början mest p.g.a. att jag har typ en sekunds latency. 😛

Men ibland kan det vara schysst att muta trummorna (i mitt fall då, p.g.a. latency)och lira in det med keyboarden så man har en bra grund att utgå ifrån.

Ang. olika spår, beror det ju lite på vad du har för möjligheter.

Jag använder oftast DFH1 och kör det på en kanal som i sin tur skickar ut det till flera subgrupper där jag kan mixa och lägga på effekter.

Att ha allt på ett spår gör det antagligen lite lättare att redigera istället för att behöva byta spår så fort man vill ändra en liten detalj.

Edit: "muta"=svengelska för "mjota". 😕

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Gurra (oregistrerad)
är det bättre att spela trummorna på synten en att programera dom men musen?

och om man kör med synten ska man göra ett spår för varje trumma eller?

hur fan gör man fills det går ju inte att göra en trummvirvel

Kör med musen. Det blir enklast. Jag vill se den tangentlirare som klarar av tre rundpallar med cymbalmarkeringar i synkop och dubbla bastrummor i 250 bpm... 😳

Kolla här då 😎

Han Kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...