Jump to content
Annons

Från GEM Pro2 till Julia@ (SPDIF förgr. till RCA)


peppemannen

Recommended Posts

Hej,

Som färsking i MIDIvärlden har jag nu ställts inför min första sammankoppling av piano och ljudkort.

Pianot är ett GEM Pro2 och ljukortet ett Juli@. Midi ut från Pro2:an är en "vanlig" midi ut. Midi in till Juli@ är en digital RCA som förgrenas från en SPDIF.

Hur kopplar jag ihop detta på enklaste sätt? I min värld är det digitalt till digitalt och borde lösas med en midi hane till en RCA hane -kabel.

Finns såna kablar? Vart?

Är jag helt fel ute?

//Peppe

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tydligen inte bara jag som står svarslös.

Aldrig någon som kopplat ihop ett piano med ett juli@kort?

Mvh

Peppe

Hej,

Som färsking i MIDIvärlden har jag nu ställts inför min första sammankoppling av piano och ljudkort.

Pianot är ett GEM Pro2 och ljukortet ett Juli@. Midi ut från Pro2:an är en "vanlig" midi ut. Midi in till Juli@ är en digital RCA som förgrenas från en SPDIF.

Hur kopplar jag ihop detta på enklaste sätt? I min värld är det digitalt till digitalt och borde lösas med en midi hane till en RCA hane -kabel.

Finns såna kablar? Vart?

Är jag helt fel ute?

//Peppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Pianot är ett GEM Pro2 och ljukortet ett Juli@. Midi ut från Pro2:an är en "vanlig" midi ut. Midi in till Juli@ är en digital RCA som förgrenas från en SPDIF.

Lugn och fin nu.

Midi och SPDIF är mycket olika saker. Midi går aldrig över RCA utan alltid på 5-polig DIN-kontakt. (RCA är den lilla runda).

För att koppla in midi till Julian behöver du en liten specialkabel, se bilden på produktsidan:

http://www.esi-audio.com/products/julia/

Midi kopplas sen in i den fempoliga DIN-kontakten. Inget annat.

I pianot kopplar du en helt vanlig, standard midi kabel. Den har 5-poliga DIN-kontakter i bägge ändar.

Anslut MIDI Out på pianot till MIDI In på ljudkortet så går tangentryckningarna från pianot in i datorn.

Vill du styra pianot från datorn så kan du ta en kabel till.

PS: vill du hämta ljuden från pianot in i datorn är det en annan lösning vi talar om. MIDI är styrsignaler, typ "tangent 35 ner".

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Trombonisten,

Ja saker börjar klarna. Det som ställde till det var min låsning på den lilla RCA:n i "Specialkabeln" som heter nåt i stil med "Dig midi in".

Nu har jag förstått att der är 5polig DIN kabel som gäller för vanlig midi.

Tack för hjälpen!

//Peppe

Lugn och fin nu.

Midi och SPDIF är mycket olika saker. Midi går aldrig över RCA utan alltid på 5-polig DIN-kontakt. (RCA är den lilla runda).

För att koppla in midi till Julian behöver du en liten specialkabel, se bilden på produktsidan:

http://www.esi-audio.com/products/julia/

Midi kopplas sen in i den fempoliga DIN-kontakten. Inget annat.

I pianot kopplar du en helt vanlig, standard midi kabel. Den har 5-poliga DIN-kontakter i bägge ändar.

Anslut MIDI Out på pianot till MIDI In på ljudkortet så går tangentryckningarna från pianot in i datorn.

Vill du styra pianot från datorn så kan du ta en kabel till.

PS: vill du hämta ljuden från pianot in i datorn är det en annan lösning vi talar om. MIDI är styrsignaler, typ "tangent 35 ner".

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...