Jump to content
Annons

Ladda ner musik utan att åka fast?


denderest (oregistrerad)

Recommended Posts

denderest (oregistrerad)

Jag har tänkt på en sak nu när IPRED-lagen har inträtt. jag skulle vilja dela med mig av min lilla fundering.

Jo jag tänkte att om jag går till en mp3-sida, såsom "http://www.mp3000.net/" till exempel, då högerklickar jag ju i princip bara på en länk då jag sparar låten på min data. Så min fråga är; Kan man åka fast då? Eftersom det egentligen inte borde gå att spåra ip-adressen när man sparar låten utan att ge ut sin ip-adress?

Vet någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denderest (oregistrerad)
ja! du frågar på fel forum...äntligen får jag säga: läs forumreglerna! 😐

Jo men någon måste ju veta? Snälla ge mig ett svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan uppmanar inte till något brott och är vad jag förstår helt hypotetisk och bryter därmed inte mot någon forumregel.

Hade jag vetat svaret hade jag hjälpt dig. Jag kan ljudteknik, inte lagar och skit 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har tänkt på en sak nu när IPRED-lagen har inträtt. jag skulle vilja dela med mig av min lilla fundering.

Jo jag tänkte att om jag går till en mp3-sida, såsom "http://www.mp3000.net/" till exempel, då högerklickar jag ju i princip bara på en länk då jag sparar låten på min data. Så min fråga är; Kan man åka fast då? Eftersom det egentligen inte borde gå att spåra ip-adressen när man sparar låten utan att ge ut sin ip-adress?

Vet någon?

Det är klart att de kan spåra din ip om du inte har ett anonymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

denderest (oregistrerad)
frågan uppmanar inte till något brott och är vad jag förstår helt hypotetisk och bryter därmed inte mot någon forumregel.

Hade jag vetat svaret hade jag hjälpt dig. Jag kan ljudteknik, inte lagar och skit 😐

Tack ändå IDF!

Som sagt så erkänner jag mig inte till något brott utan skulle bara vilja ha svar på min fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

denderest (oregistrerad)
Det är klart att de kan spåra din ip om du inte har ett anonymt.

Det borde inte fungera att spåra ip-adressen eftersom det i princip är samma sak som att spara en bild på google, man "Sparar mål som..." och ger man verkligen ut sin ip-adress till någon då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varenda gång du går in på en hemsida så laddas hemsidans filer ner till din dator från en server. Det spelar ingen roll om du väljer att spara en fil som "Spara mål som ...". För att servern ska veta var filerna ska skickas måste filpaketen adresseras med ett IP-nummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

denderest (oregistrerad)
Om du laddar ner något som finns tillgängligt i strid mot lag/rättighet — så i teorin, ja!

Hur menar du med "som finns tillgängligt i strid mot lag/rättighet"?

Link to comment
Dela på andra sajter

denderest (oregistrerad)
Varenda gång du går in på en hemsida så laddas hemsidans filer ner till din dator från en server. Det spelar ingen roll om du väljer att spara en fil som "Spara mål som ...". För att servern ska veta var filerna ska skickas måste filpaketen adresseras med ett IP-nummer.

Så det är lika stor chans att åka dit i och med detta som att ladda ner någonting på piratebay?

Link to comment
Dela på andra sajter

TobiasDate (oregistrerad)

Rätta mig om jag har fel, mend et har väl inte blivit olagligare att ladda ner nu med den nya lagen. Det är väl att dela ut upphovsrättsskyddat material som dom skall stoppa med irepd?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Rätta mig om jag har fel, mend et har väl inte blivit olagligare att ladda ner nu med den nya lagen. Det är väl att dela ut upphovsrättsskyddat material som dom skall stoppa med irepd?

Har du inte läst nåt alls om det som har skrivits på sistone?? 😐 Det är lika olagligt ladda ned som upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det borde inte fungera att spåra ip-adressen eftersom det i princip är samma sak som att spara en bild på google, man "Sparar mål som..." och ger man verkligen ut sin ip-adress till någon då?

Alla aktiviteter som du gör på nätet går att spåra. Folk verkar inte inse hur lätt det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

TobiasDate (oregistrerad)
Har du inte läst nåt alls om det som har skrivits på sistone?? 😐 Det är lika olagligt ladda ned som upp.

Måste nog säga att jag inte är särskillt påläst om detta ämnet, men det var vad jag hade för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Måste nog säga att jag inte är särskillt påläst om detta ämnet, men det var vad jag hade för mig 😐

Finns mycket bra att läsa om ämnet som diskuterats ur alla synvinklar på www.dn.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "som finns tillgängligt i strid mot lag/rättighet"?

Hur jag menar? Ja, vad fan... Här får du en parallell: Din polare kommer över ett nakenfoto på dig som du tagit på dig själv, ett för dig mycket, mycket "olyckligt" foto. Detta foto gör din polare sedan tillgängligt från sin server. Om din polare trots dina protester fortsätter att göra bilden tillgänglig för nedladdning, så begår såväl din polare som den som laddar ner dina nakenbilder ett brott. Och det oavsett det "högerklickas" eller whatever... get it?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag menar? Ja, vad fan... Här får du en parallell: Din polare kommer över ett nakenfoto på dig som du tagit på dig själv, ett för dig mycket, mycket "olyckligt" foto. Detta foto gör din polare sedan tillgängligt från sin server. Om din polare trots dina protester fortsätter att göra bilden tillgänglig för nedladdning, så begår såväl din polare som den som laddar ner dina nakenbilder ett brott. Och det oavsett det "högerklickas" eller whatever... get it?

'Men om man gör det utan eget vinstintresse så borde det u inte va nåt problem... Ja mena, om man en gång tagit fotot så har man ju förverkat sin rätt till det...

Editerar på en gång... Det hela var lite ironiskt menat... Gla påsk på er!

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

'Men om man gör det utan eget vinstintresse så borde det u inte va nåt problem... Ja mena, om man en gång tagit fotot så har man ju förverkat sin rätt till det...

Editerar på en gång... Det hela var lite ironiskt menat... Gla påsk på er!

Ja, jag hoppas det var ett skämt... 😛 men det ligger farligt nära icke-logiken som man ganska ofta i såna här debatter. 🙂 :)

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag hoppas det var ett skämt... 😛 men det ligger farligt nära icke-logiken som man ganska ofta i såna här debatter. 🙂 :)

🙂 ja, det var lika bra att röja det hela innan det hade tagit oanade proportioner... Men grova missuppfattningar och icke-logiska debatter är vi ju turligt nog, förskonade från, på detta forum 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Chansen att åka dit är överhängande om det handlar om upphovsrättsskyddat material oavsett dvs om jägarna är heta och på. Det finns ju heller ingen anledning iom all den helt lagligt nedladdningsbara musiken som finns här och på liknande forum världen över. Enda chansen är att göra en kärringsknut på nätverkssladden, då går elektronerna vänstervarv istället 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...