Jump to content
Annons

Gamla ljudkort


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag kollade runt på Thomann om ett nytt externt usb-ljudkort och hittar en del i min prisklass (1000-1700kr). Jag föll för ett som heter Alesis IO2, när jag sedan ser att den släpptes 2005. 2005?!

Om man skulle köpa en dator från 2005 skulle det ju inte räcka så länge. Hur är det med ljudkort?

Jag hade svårt att hitta något nysläppt i min prisklass, det närmaste jag kunde komma var Yamahas nyaste som kom i Augusti, så nu är frågan: Duger de gamla ljudkorten fortfarande? Ligger de på ungefär samma nivå med de nya?

Någon som vet om det visades upp något nytt ljudkort på mässan i Frankfurt? (Se mig inte som en prylbög, vill bara ha något nytt med bra spec för lite pengar) 😛

edit: glömde säga att jag söker något med hyfsat låg latency, midi in/ut och fantominmatning.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade (tyvärr, det blev för många fel på det) ett EMU 1212M tills härom veckan - ett utmärkt, men rätt gammalt ljudkort,

bra ljud och många finesser.

Skulle du hitta ett RME-kort billigt, så är de alltid intressanta, och det har varit ett etablerat märke ett bra tag nu.

Huvudsaken brukar - som alltid - vara frågan om det finns drivrutiner för operativsystemet i fråga.

Om kortet är sen 2005 finns säkert många recensioner att läsa, många frågor och svar på forum med mera.

Alltså; inget att fundera på om det ovanstående verkar okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några år gamla som är dyrare är bättre än nya billiga. Det är inte så noga om de har några år på nacken utan det är teknisk data som bestämmer. Ett användbart ljudkort skall nog ha 24 Bit / 44,1 KHz eller mer (KHz). Sedan vill jag gärna att kortet kan jobba med ASIO2 driver för direktmonitoring , då slipper man problem med fördrjöning mellan spåret som spelas in och andra redan inspelade spår.

Kanske något här http://www.thomann.de/se/emu_1212m_digitalaudiosystem.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det bättre med firwire än usb .

Jag skulle helre köpa begagnat som tex:

http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=5624371

Ljudkort MAudio FireWire 410

M-Audio FireWire 410. 1500:- + frakt&postförskottsavgift. Prutat & klart. Inga byten. Skickas mot postförskott.

Jag tänkte så här: Firewire har slopats på de nya macbookarna och det är just en sån som jag funderar på till sommaren så det går inte. Bra deal annars! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Några år gamla som är dyrare är bättre än nya billiga. Det är inte så noga om de har några år på nacken utan det är teknisk data som bestämmer. Ett användbart ljudkort skall nog ha 24 Bit / 44,1 KHz eller mer (KHz). Sedan vill jag gärna att kortet kan jobba med ASIO2 driver för direktmonitoring , då slipper man problem med fördrjöning mellan spåret som spelas in och andra redan inspelade spår.

Kanske något här http://www.thomann.de/se/emu_1212m_digitalaudiosystem.htm

Okej tack för infon! Angående ljudkortet du länkade till så vet jag inte om jag vill ha ett internt ljudkort med tanke på om man skulle köra laptop någon gång. Vill att det ska vara lätt att byta 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...