Jump to content
Annons

D.I.Y. Fråga


Nickmupr

Recommended Posts

Eftersom att dessa är så dyra så hade jag tänkt att bygga en egen.

Skulle det fungera om man böjer en plywood skiva, sätter dit stenull, klär med tyg, och till sist sätta fast skumplast (tex JJlabs A-Absorb)

Självklart kommer jag använda något som håller plywood skivan böjd.

Här är en bild för er som inte har sett:

reflexion_filter.jpg

Tack på förhand!

/Nick

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag läste en tråd på forumet om en snubbe som byggde en sådan, ganska nyss.

Jag hittade den inte nu. Han tog en 2mm plåt och klämmde fast typ skummgummi. Ljudexempel med och utan

när han stod i sin kakelklädda hall och sjöng.

Tråden innehöll även lite bra att veta tips om var i ett rum man skall stå vid inspelning.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tråd :-)

Har funderat på det själv, mest på hur jag fäster det hela till Mic stativet. Någon som har någon idé ?

Min styvfar har en grym hemmagjord lösning till det, skulle kunna visa sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Jag hade också tänkt bygga en sådan! Hur man ska få till själva böjen vet jag fortfarande inte, samt hur man ska fästa den i mickstativet. Däremot har jag bra förslag på dämpmatrial. Tänkte faktiskt testa med clas ohlson-grejer, som jag tror kan ge OK resultat, nämligen "väskinredning". De finns i tre skikt där bottenskiktet är hårdast (typ lite hårdare än liggunderlag) och mellanskiktet är mellanmjukt med utskärda "fyrkanter" som man kan plocka bort, samt toppskiktet som är som mjuk skumplast att ha på "topp" så att säga. Jag tror att det kan bli bra att ta två eller tre av dessa skikt och limma ihop för att sedan sätta i böj som ett reflection-filter. Kolla in: 3 olika skikt av väskinredning, clas ohlson Eventuellt får man skära ut det hårdaste bottenskiktet i delar för det kanske är lite hårt att få till en böj på. (det profilerade locket är ju då tänkt att ha överst, närmast micken)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Jag hade också tänkt bygga en sådan! Hur man ska få till själva böjen vet jag fortfarande inte, samt hur man ska fästa den i mickstativet. Däremot har jag bra förslag på dämpmatrial. Tänkte faktiskt testa med clas ohlson-grejer, som jag tror kan ge OK resultat, nämligen "väskinredning". De finns i tre skikt där bottenskiktet är hårdast (typ lite hårdare än liggunderlag) och mellanskiktet är mellanmjukt med utskärda "fyrkanter" som man kan plocka bort, samt toppskiktet som är som mjuk skumplast att ha på "topp" så att säga. Jag tror att det kan bli bra att ta två eller tre av dessa skikt och limma ihop för att sedan sätta i böj som ett reflection-filter. Kolla in: 3 olika skikt av väskinredning, clas ohlson Eventuellt får man skära ut det hårdaste bottenskiktet i delar för det kanske är lite hårt att få till en böj på. (det profilerade locket är ju då tänkt att ha överst, närmast micken)

Det kanske kan funka, känns dock lite säkrare att köra på stenull och sedan skumplast faktist.

Men vem vet? Prova och berätta hur det gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...