Jump to content
Annons

Nån som kan MIDI CC?


Friberg

Recommended Posts

Ganska specifik fråga: Skulle det funka att använda rattarna på en Korg Electribe EA-1 för att till exempel påverka filtret i en Roland JX-8P, alternativt en Korg DW-8000?

Jag har möjlighet att köpa en EA-1, och funderar på om jag kan använda den för detta ihop med mina gamla MIDI-syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla i manualerna, de brukar gå att hitta på tillverkarnas hemsidor. I slutet brukar det finnas tabeller över vilka CC som rattarna skickar och vilka som de olika funktionerna svarar på.

Jag skulle ju gissa på att du kan ställa in vilka CC som skickas från EA-1:an, men jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det verkar dessvärre som om åtminstone Korg-synten har väldigt begränsad CC. Jag får den att ta emot volymändringar och modulation, men det verkar vara allt. Så det sk*t sig redan där, så att säga 😕

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja skall du styra DW8000 så måste du konverter CC till sysex.

Denna mjukvara verkar kunna konvertera #CC i realtid till sysex: http://www.midiox.com/

Data mapping...välja vilket CC och sedan ut som sysex och där måste man skapa sitt sysex...

Ex, VCF för DW8000:

F0,42,30,03,41,0F,xx,F7

F0-start of sysex

42 - ID Korg

30 - 3n där n är midikanal i hex, dvs 0= kanal1

03 - Modell DW8000

41 - Att det rör sig om param change

0F - vilken param skall vi ändra på

xx - värdet, är det en ratt så skall detta vara en variabel

F7 - slut på sysex

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...