Jump to content
Annons

Generell mixningsfråga


Smiliz (oregistrerad)

Recommended Posts

Smiliz (oregistrerad)

Hej!

Har funderat lite på hur jag ska gå tillväga då jag mixar. Säg att jag har 4 sångspår (2 stämmor med 2 dubbar). Borde man mixa varje spår för sig eller lägga alla 4 på en bus och mixa den. Jag antar att ställa in eq, kompression, pichcorrection och div. andra effekter på just busen sparar tid, men resultatet kanske blir sämmre. Hur brukar ni göra?

M.v.h.

Smiliz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Både och med andra ord.

Både ja och nej. Beror helt på. Det ska inte tas som någon standardregel.

Införskaffa mixologin. Väl värt investera i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har funderat lite på hur jag ska gå tillväga då jag mixar. Säg att jag har 4 sångspår (2 stämmor med 2 dubbar). Borde man mixa varje spår för sig eller lägga alla 4 på en bus och mixa den. Jag antar att ställa in eq, kompression, pichcorrection och div. andra effekter på just busen sparar tid, men resultatet kanske blir sämmre. Hur brukar ni göra?

M.v.h.

Smiliz

Problemet med att mixa på en buss är att det är så svårt att höra nyanser i basen genom brummet från motorn.

😆🙂

Pitchcorr ska du absolut inte göra på en bus - sånna pluggar är oftast beroende av att det bara är EN ljudkälla in för att det ska funka ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Beror helt på. Det ska inte tas som någon standardregel.

Införskaffa mixologin. Väl värt investera i.

Finns det överhuvudtaget någon standardregel?

Att mixa i bussar är i mina ögon alltid bra, även om man inte lägger några effekter är det fruktansvärt mycket smidigare att ställa nivåer i mixen om man har alla trummor på en buss, gitarrer på en annan, leadsång på en tredje osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga alla ev. effekter/sends på de individuella spåren, sedan ställa nivåerna på spåren emot varandra (t.ex med leadsången på noll och anpassa dubbar/stämmor till den). Sedan skickas allt till en bus som mixas in i resterande musik.

Sedan får man såklart gå tillbaka och pilla lite här och där, t.ex automatisera leadsångnivån så att alla stavelser kommer fram mm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör både och.

T ex om jag har 4gitarrer så lägger jag ju inte en kompressor på varje utan skickar alla 4 till en buss där det sedan ligger en kompressor!

det är ju inte så självklart..

beror ju på vad man är ute efter..det blir ju två helt olika resultat av det.

är man ute efter att "limma ihop" och göra ett paket av gitarrerna är ju en bus att föredra..

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ibland mixar jag enskilda spår (med effekter) och skickar dem till en buss (med effekter)

2. Ibland nivåsätter jag bara enskilda spår och skickar dem direkt till en buss (med effekter) — helst bara när ljud/röst-källan är densamma

3. Ibland mixar jag enskilda spår (med effekter) och skickar dem till en buss (utan effekter) — t.ex. för en simpel gruppering

4. Ibland nivåsätter jag bara enskilda spår och skickar dem direkt till en buss (utan effekter)

5. Ibland eller sällan skickar jag två eller fler bussar till en buss (sällan med effekter) — t.ex. vid behandling av trummor/instrumentgrupper/s.k. stammar

6. Och ibland skickar jag inte till buss alls.

Fast vad spelar det egentligen för roll hur/vad jag gör, eller vad DieHards favoritpublikation Mixologi säger...

Om du tycker det låter bra när du mixar och kombinerar spår på ett visst sätt — då är det bra! Oavsett hur, när, vad och varför andra gör på ett visst sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju inte så självklart..

beror ju på vad man är ute efter..det blir ju två helt olika resultat av det.

är man ute efter att "limma ihop" och göra ett paket av gitarrerna är ju en bus att föredra..

Nej, men då snackar ju rhytm gitarrerna typ sologitarrer och slingor och sånt får ju vara för sig.

Man sparar ju en del processorkraft om man lägger effekt på grupp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har funderat lite på hur jag ska gå tillväga då jag mixar. Säg att jag har 4 sångspår (2 stämmor med 2 dubbar). Borde man mixa varje spår för sig eller lägga alla 4 på en bus och mixa den. Jag antar att ställa in eq, kompression, pichcorrection och div. andra effekter på just busen sparar tid, men resultatet kanske blir sämmre. Hur brukar ni göra?

M.v.h.

Smiliz

Hejsan

Många svar i tråden och folk som berättar hur de brukar göra. Men jag skulle vilja säga att detta är något du måste testa dig fram till. Ju mer du mixar desto lättare kommer det vara att välja när du ska använda gruppering och inte. Vad man väljer är ju så totalt olika och man måste alltid anpassa sig efter det grundmaterial som finns. Tråkigt svar jag kommer med, jag vet 🙂 Men detta är beslut som du som mixare måste ta och ingen annan kan göra de besluten åt dig. Viktigast är att du vet vad du vinner och förlorar på de olika sätten så du har en bra grund att ta ditt beslut på. Om resultatet blir sämre är bara du som kan avgöra. Uppnår du ditt mål med en grupp så blev ju inte det resultatet sämre. Uppnår du inte ditt mål med grupp, men du gör det när du jobbar individuellt så blir ju i det fallet resultatet med gruppering sämre.

Saker som jag brukar använda AUX-returns till iaf kan vara. Paralellkomprimering, Reverb, Delays, pitchdubb av virvel. DEt va lite saker iaf, men som jag sa. Det är helt olika från gång till gång beroende på vad jag får för material att jobba med.

Sorry för mitt tråkiga svar!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...