Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjÀnare alla musiker o producenter.

jag har fÄtt pengar nu o ska bygga min studio, budgeten ligger pÄ 250,000 kr sÄ jag vill kunna fÄ en hyfsad bra studio:p

jag hÄller pÄ med rap,rnb o lite pop musik(göra beats till inspelning o mixning o mastering), just nu kör jag mest pÄ Reason4 o Cubase3 sÄ de flesta grejerna vi gör e digitalt...

jag vill köpa allt pÄ nyss sÄ det jag har rÀknat med att köpa Àr:

Ljudkort

mixerbord

mic

kompressor

1 / 2 st syntar

MPC

Monitors

effekter

1 hardware sampler kanske

och en PC

jag vill ha lite hjÀlp med val av sakerna, jag sjÀlv har inte sÄ bra koll pÄ vad som finns ute sÄ jag vill veta vad ni hade köpt med de pengarna om ni va i min situation:p

jag sjÀlv e sugen pÄ Digidesigns C|24 mixerbord... och kan sjÀlv hitta en bra PC men andra grejerna vill jag ha lite hjÀlp med:D

senare ska vi bygga om lokalen oxĂ„ sĂ„ jag komemr behöva hjĂ€lp med det lite senare oxĂ„đŸ˜„ jag vĂ€ntar pĂ„ eran svar

föresten e det nÄt som jag har glömt ?

Annons
Postat

Tja, va roligt !

Personligen skulle jag satsa pÄ:

ProTools HD2 system (130000kr nÄnstans)

HD192 I/O 8 in ut (40000)

4st SSL Preamps (13000)

1st Neumann U87 (25000)

Sen nÄn kontroll yta typ d-command eller nÄt.

ADAM eller Genelec Lyssning (ca 30000)

Men framför allt, VARFÖR köra PC ?

Ang kompressorer och sÄnt, kör mjukvara istÀllet. Köp typ Waves SSL paketet sÄ fÄr du lixom "soundet". Varenda hiphop platta i usa spelas in pÄ protools och mixas pÄ ett SSL9000 bord oftast. Och effekter finns ju med i Cubase eller Protools.

Lycka till !

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om du ska mestadels hÄlla pÄ med digitalt Àr en fysisk mixer ganska sÄ onödigt. FrÄga dig varför du skulle behöva en? För att det kÀnns mer Àkta, imponerande eller annat? HÄrdvarusampler? Vad ska du med det till? Vem kör med det idag? Det om nÄgot Àr att slÀnga stÄlarna i sjön. FÄr bra sÄ mycket mer för en mjukvarusampler som kontakt.

Postat (redigerat)

mpc Àr vÀl hÄrdvarusampler om nÄt?

EDIT: du har glömt kablar, mickstativ, puffskydd, gaffatejp, rackstativ, syntstativ osv.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Verkligen kul för dig 😄

Jag skulle shoppat det hÀr:

Mac Pro + Logic Studio (ca. 40000:-) plus ett par tusenlappar till för skÀrm(ar)

Lynx Aurora 16 (ca. 40000:- med FW)

TLAudio M4 16 kanaler (ca. 80000:-)

Genelec och/eller Adam monitorer (ca. 30000:- per par)

Akai MPD32 (3300:-)

Mikrofon(er) som passar det som ska spelas in, kablar, stativ och allt plock som behövs till.

Skulle inte köpt nĂ„gra externa effektburkar, syntar eller samplers om det inte var alldeles nödvĂ€ndigt av nĂ„gon anledning. LĂ€gg till en Liquid Mix (4000:-) sĂ„ fĂ„r du ett gĂ€ng kul kompressorer dĂ€r. Med Logic och Reason borde du klara dig lĂ„ngt vad gĂ€ller mjukvarusyntar. LĂ€gg till NI Komplete 5 för 10000:- annars 🙂

Postat
Men framför allt, VARFÖR köra PC ?

Varför ska han inte köra pc? om du nu ska köra ett HD2system, sÄ spelar det ju ingen roll vad det Àr för burk, viktigast Àr att han fattar hur den funkar(jag kör PT bÄde pc&mac)

Ang kompressorer och sÄnt, kör mjukvara istÀllet. Köp typ Waves SSL paketet sÄ fÄr du lixom "soundet". Varenda hiphop platta i usa spelas in pÄ protools och mixas pÄ ett SSL9000 bord oftast. Och effekter finns ju med i Cubase eller Protools.

Sen Àr det vÀll ÀndÄ vÀrt att ha ett par rejÀlt stycke hÄrdvara, ett ordentligt plÄtreverb (sÄdana stora lÄdor med miccar innuti, eller kanske en LA-4 i bra skick, svÄrt att slÄ den "karaktÀren")

Postat

tack för svaret..

men sÄ ni rekommenderar inte att köra med PC?? de e för att jag e van vid cubase liksom de e det största anledningen:p annas mÄste jag lÀgga lite tid pÄ att lÀra in mig protools.. okey det kommer inte t sÄ lÄngt tid för alla program e nÀstan likadana...

men jag vill ha synt för att ha lite extra ljud liksom reason har sina inbyggda ljud o ja man kan köpa refills men skulle det inte vara bÀttre med en synt? jag tÀnkte sjÀlv pÄ en av Nord produkterna faktisk men de e bara vad jag har sett...

jaa jag hade tÀnkt mig att köpa Waves SSL paketet.

olite er om micar behöver jag veta,som sagt de e rap/rnb o lite pop musik som kommer spelas in... vilken mic rekommenderar ni dÄ?

o kablar o stativ o sÄdana smÄ grejer vet jag jo att jag mÄste köpa jag menade mest om de e nÄt stor som behövs:p

o en sak till sÄ ni rekommenderar inte C|24?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.