unitmx Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 tjĂ€nare alla musiker o producenter. jag har fĂ„tt pengar nu o ska bygga min studio, budgeten ligger pĂ„ 250,000 kr sĂ„ jag vill kunna fĂ„ en hyfsad bra studio:p jag hĂ„ller pĂ„ med rap,rnb o lite pop musik(göra beats till inspelning o mixning o mastering), just nu kör jag mest pĂ„ Reason4 o Cubase3 sĂ„ de flesta grejerna vi gör e digitalt... jag vill köpa allt pĂ„ nyss sĂ„ det jag har rĂ€knat med att köpa Ă€r: Ljudkort mixerbord mic kompressor 1 / 2 st syntar MPC Monitors effekter 1 hardware sampler kanske och en PC jag vill ha lite hjĂ€lp med val av sakerna, jag sjĂ€lv har inte sĂ„ bra koll pĂ„ vad som finns ute sĂ„ jag vill veta vad ni hade köpt med de pengarna om ni va i min situation:p jag sjĂ€lv e sugen pĂ„ Digidesigns C|24 mixerbord... och kan sjĂ€lv hitta en bra PC men andra grejerna vill jag ha lite hjĂ€lp med:D senare ska vi bygga om lokalen oxĂ„ sĂ„ jag komemr behöva hjĂ€lp med det lite senare oxĂ„đ jag vĂ€ntar pĂ„ eran svar föresten e det nĂ„t som jag har glömt ?
ChrisSnyder Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Tja, va roligt ! Personligen skulle jag satsa pĂ„: ProTools HD2 system (130000kr nĂ„nstans) HD192 I/O 8 in ut (40000) 4st SSL Preamps (13000) 1st Neumann U87 (25000) Sen nĂ„n kontroll yta typ d-command eller nĂ„t. ADAM eller Genelec Lyssning (ca 30000) Men framför allt, VARFĂR köra PC ? Ang kompressorer och sĂ„nt, kör mjukvara istĂ€llet. Köp typ Waves SSL paketet sĂ„ fĂ„r du lixom "soundet". Varenda hiphop platta i usa spelas in pĂ„ protools och mixas pĂ„ ett SSL9000 bord oftast. Och effekter finns ju med i Cubase eller Protools. Lycka till !
DieHard (oregistrerad) Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Om du ska mestadels hÄlla pÄ med digitalt Àr en fysisk mixer ganska sÄ onödigt. FrÄga dig varför du skulle behöva en? För att det kÀnns mer Àkta, imponerande eller annat? HÄrdvarusampler? Vad ska du med det till? Vem kör med det idag? Det om nÄgot Àr att slÀnga stÄlarna i sjön. FÄr bra sÄ mycket mer för en mjukvarusampler som kontakt.
laxlaxlax Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 (redigerat) mpc Àr vÀl hÄrdvarusampler om nÄt? EDIT: du har glömt kablar, mickstativ, puffskydd, gaffatejp, rackstativ, syntstativ osv. Redigerat 1 april 2009 av laxlaxlax
gumpbert Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Verkligen kul för dig đ Jag skulle shoppat det hĂ€r: Mac Pro + Logic Studio (ca. 40000:-) plus ett par tusenlappar till för skĂ€rm(ar) Lynx Aurora 16 (ca. 40000:- med FW) TLAudio M4 16 kanaler (ca. 80000:-) Genelec och/eller Adam monitorer (ca. 30000:- per par) Akai MPD32 (3300:-) Mikrofon(er) som passar det som ska spelas in, kablar, stativ och allt plock som behövs till. Skulle inte köpt nĂ„gra externa effektburkar, syntar eller samplers om det inte var alldeles nödvĂ€ndigt av nĂ„gon anledning. LĂ€gg till en Liquid Mix (4000:-) sĂ„ fĂ„r du ett gĂ€ng kul kompressorer dĂ€r. Med Logic och Reason borde du klara dig lĂ„ngt vad gĂ€ller mjukvarusyntar. LĂ€gg till NI Komplete 5 för 10000:- annars đ
pompe Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Men framför allt, VARFĂR köra PC ? Varför ska han inte köra pc? om du nu ska köra ett HD2system, sĂ„ spelar det ju ingen roll vad det Ă€r för burk, viktigast Ă€r att han fattar hur den funkar(jag kör PT bĂ„de pc&mac) Ang kompressorer och sĂ„nt, kör mjukvara istĂ€llet. Köp typ Waves SSL paketet sĂ„ fĂ„r du lixom "soundet". Varenda hiphop platta i usa spelas in pĂ„ protools och mixas pĂ„ ett SSL9000 bord oftast. Och effekter finns ju med i Cubase eller Protools. Sen Ă€r det vĂ€ll Ă€ndĂ„ vĂ€rt att ha ett par rejĂ€lt stycke hĂ„rdvara, ett ordentligt plĂ„treverb (sĂ„dana stora lĂ„dor med miccar innuti, eller kanske en LA-4 i bra skick, svĂ„rt att slĂ„ den "karaktĂ€ren")
unitmx Postat 2 april 2009 TrÄdstartare Postat 2 april 2009 tack för svaret.. men sÄ ni rekommenderar inte att köra med PC?? de e för att jag e van vid cubase liksom de e det största anledningen:p annas mÄste jag lÀgga lite tid pÄ att lÀra in mig protools.. okey det kommer inte t sÄ lÄngt tid för alla program e nÀstan likadana... men jag vill ha synt för att ha lite extra ljud liksom reason har sina inbyggda ljud o ja man kan köpa refills men skulle det inte vara bÀttre med en synt? jag tÀnkte sjÀlv pÄ en av Nord produkterna faktisk men de e bara vad jag har sett... jaa jag hade tÀnkt mig att köpa Waves SSL paketet. olite er om micar behöver jag veta,som sagt de e rap/rnb o lite pop musik som kommer spelas in... vilken mic rekommenderar ni dÄ? o kablar o stativ o sÄdana smÄ grejer vet jag jo att jag mÄste köpa jag menade mest om de e nÄt stor som behövs:p o en sak till sÄ ni rekommenderar inte C|24?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.