Jump to content
Annons

Liveinspelning Lena Jansson + jazztrio!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har haft en dröm att spela in piano, kontrabas och trummor live, min lilla portabla studio är ju som gjord för detta.

Vid slasande på stan idag såg jag på affisher att jazzsångerskan Lena Jansson från Sandviken ska uppträda på Söderhamns jazzklubb söndg 5 april, med just min drömsättning bakom ryggen, bestående av Daniel Nolgård; piano, Peter Frykholm; kontrabas och John Brodin trummor. Jag satte enast igång ett litet detektivarbete och fick tag i jazzklubbsordföranden, trummisen och även sångerskan själv. Hon blev väldigt glad, de hade inte spelat in nåt sen 1998. De hade ju kunnat säga nej också, men de ville gärna bli inspelade.

Så nu är jag lite uppskruvad inför inspelningen! Jag kan spela in åtta kanaler samtidigt och trummisen hade goda erfarenheter av att spela in med bara två oh plus kaggemick så sätter jag två på pianot och en på sångerskan kan jag använda två spår till kontran. Han spelar genom en liten combo, kanske den har en line out som jag kan ta hans stallmicksljud(?) från, plus en mick framför basen. Sångerskan hade inga problem med att sjunga i två hoptejpade mickar, en till PA, en till inspelning.

Lite funderingar om panrering dyker upp. Jag vill ju köra trummor och piano i stereo, men kanske de vill ha en stereobildmed pianot till vänster och trummorna till höger, som på bilden? Jag ska förstås diskutera med dem men om någon har åsikter inom jazz är jag idel öra. (läsöga)

Shit vad kul, nu är jag igång som bara den. :rolleyes:

post-8284-1238527419_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad roligt att det blir av! :rolleyes:

Ja! Undrar hur jag ska spendera mina mickar... Kan två CM3 vara bra till pianot! Trumsetet verkar gjort för Glyn Johnes med två NT2-A plus EV N/D686 på kaggen. Sången tar jag med Beta58, hon kommer antagligen att sjunga i en sån också. Hon har säkert ganska bra mickteknik, då kommer den att stämma på inspelningsmicken med.

Då har jag både AKG D112, Sennheiser E906 och CM3 att välja på till kontran. Jag tror på AKG D112.

Link to comment
Dela på andra sajter

1:

Härligt med uppdrag Nilsson! Med tanke på sättningen skulle jag siktat på att bara spela in allt med två mikar ( eller tom en! ), så slipper du gorma sen. Jazzband har ofta dynamiken inbyggd i sig själva så det räcker att spela in rummet. Lycka till! 🙂

2.

Mika enl ovan men spela även in vardera instrument för sig. Blir mer att gorma med å oftast sämre. Ungefär som att du har ett höron på varje instrument. Lycka till!🙂

3.

Prova dig fram! .... och...Lycka till!

4.

Har du möjlighet så kör du sången på en egen kanal. Skickar schysst jazzlänk nedan! Kom ihåg att inte övergöra.

Edit: Även en mik till soloinstrumentet.

http://www.youtube.com/watch?v=Oz6MP_pBOS8

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1:

Härligt med uppdrag Nilsson! Med tanke på sättningen skulle jag siktat på att bara spela in allt med två mikar ( eller tom en! ), så slipper du gorma sen. Jazzband har ofta dynamiken inbyggd i sig själva så det räcker att spela in rummet. Lycka till! 🙂

2.

Mika enl ovan men spela även in vardera instrument för sig. Blir mer att gorma med å oftast sämre. Ungefär som att du har ett höron på varje instrument. Lycka till!🙂

3.

Prova dig fram! .... och...Lycka till!

4.

Har du möjlighet så kör du sången på en egen kanal. Skickar schysst jazzlänk nedan! Kom ihåg att inte övergöra.

Edit: Även en mik till soloinstrumentet.

http://www.youtube.com/watch?v=Oz6MP_pBOS8

Problemet med avståndsmickning är att det är live inför publik med ett litet PA inblandat. Det kan bli så att sången är nästan det enda som låter ur högtalarna.

Annars har jag en idé att göra stereobilden likt uppställningen på fotot.

Pianot tar jag på två kanaler med CM3or, men panorerar bägge lite lagom åt vänster

Sången tar jag med en Beta58 genom mickpreampen och Ranekompressorn., får ligga i mitten tillsammans med kontran som jag också offrar två kanaler på, en NT2-A och en CM3.

Trummorna spelar jag in med enbart en NT2-A som oh, panorerar lätt åt höger. Preamp och lätt kompressor även där.

Till de två kanaler som är kvar kopplar jag två X/Y kondingar som rumsmickning framför scenen. Då ger dom samma stereobild som scenmickarna. Jag lånar ett par riktigt bra kondingmickar och hissar upp en bit med hjälp av alustativ till PA. (utan PA-låda) AB kan kanske ge fasfel på trummorna?

Fast bandet kanske hellre vill ha stereo på både piano och trummor, det får dom bestämma. Men om man stereopanorerar pianot hårt så tycker jag det låter väldigt konstigt när man lyssnar på det sen, nästan som att nån sitter och vinglar med panoreringsratten när ett solo vandrar över tangenterna från basen till diskanten och tillbaka igen. Det kan väl ingen jazzpianist vilja eftersträva?

Fast å andra sidan... Här hittade jag Oscar Petersen med flygeln i lagom stereo. Det låter ju bra.

http://www.youtube.com/watch?v=cIkQNti8_EU...feature=related

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det blir för lågt? Brukar inte låta dumt när lite publik kommer med. Det som händer när du kör live på det sättet är att det blir mer "ihop" på nått sätt. Testa! Funkar det inte så har du ju de andra mikarna nära där samtidigt, men se ändå till att ha en uppsättning som tar upp "rummet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det blir för lågt? Brukar inte låta dumt när lite publik kommer med. Det som händer när du kör live på det sättet är att det blir mer "ihop" på nått sätt. Testa! Funkar det inte så har du ju de andra mikarna nära där samtidigt, men se ändå till att ha en uppsättning som tar upp "rummet".

Jag är lite rädd för att PA-ljudet kan vara rena katastrofen, det brukar gärna vilja vara det här i stan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite rädd för att PA-ljudet kan vara rena katastrofen, det brukar gärna vilja vara det här i stan.

Okej! Då måste det var en rätt stor lokal då det måste mikas ut. Men vad händer om du puttar ihop musikerna nära varandra å ställer mikarna på scenen? Ställ mikarna på scenen å dra en lina från mixerbordet då om det går. Äsch du får säkert bättre tips snart! 🙂 Tänk på att det inte ska låta perfekt! Utan hellre att man får "gissa" lite....ambience är viktigt i blues å jazz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Då måste det var en rätt stor lokal då det måste mikas ut. Men vad händer om du puttar ihop musikerna nära varandra å ställer mikarna på scenen? Ställ mikarna på scenen å dra en lina från mixerbordet då om det går. Äsch du får säkert bättre tips snart! 🙂 Tänk på att det inte ska låta perfekt! Utan hellre att man får "gissa" lite....ambience är viktigt i blues å jazz.

Vanligt piano och ståbas måste väl mickas ut lite lätt även i en lite mindre lokal. De står nog ganska tätt på scenen. Ev X/Y-mickning tänkte jag sätta bara nån meter ut på golvet från scenkanten.

Lokalen är inte helt bra, jag har spelat där själv många ggr. Det blir lådaktigt ljud på scenen, och diskanten äts upp redan en kort bit från scenen. Så jag vill ju ha möjligthet att korrigera efteråt.

Nu har jag funderat på det här oavbrutet tio timmar. Min sista plan nu är

Två mickar lite lagom panorerade på pianot.

En på sång. centrerad

En på basen. centrerad.

Två OH i AB stereo på trummorna, (ingen på kaggen, den går in i OH)

Två X/Y rumsmickar.

Det borde bli både stort, brett, luftigt och limmat. Och ambiencigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag 1 (sneakvariant): bygg en Y-kabel till XLR och splitta sångmikrofonen i två signaler; en till PA och en till inspelning.

Förslag 2 (radiovariant): bygg en trafosplitbox med t ex Lundahl LL1527 transformator, så får du en isolerad signal från sångmikrofonen.

Så slipper Lena hålla i en dubbel-mikrofon...

I övrigt tycker jag att du skall satsa på 8 kanaler, hellre än 2 kanaler. För jazz brukar jag inte vara så traditionell att panorera som det såg ut på scen, hellre dra ut OH ordentligt och kanske inte ens lägga virvel i mitten, även om jag säkert får många röster emot mig. Glöm dock inte att få med publikljud; man tappar väldigt mkt närvaro om det bara hörs svaga applåder i fjärran.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag 1 (sneakvariant): bygg en Y-kabel till XLR och splitta sångmikrofonen i två signaler; en till PA och en till inspelning.

Förslag 2 (radiovariant): bygg en trafosplitbox med t ex Lundahl LL1527 transformator, så får du en isolerad signal från sångmikrofonen.

Så slipper Lena hålla i en dubbel-mikrofon...

I övrigt tycker jag att du skall satsa på 8 kanaler, hellre än 2 kanaler. För jazz brukar jag inte vara så traditionell att panorera som det såg ut på scen, hellre dra ut OH ordentligt och kanske inte ens lägga virvel i mitten, även om jag säkert får många röster emot mig. Glöm dock inte att få med publikljud; man tappar väldigt mkt närvaro om det bara hörs svaga applåder i fjärran.

Lycka till!

Kanske PA-firman har sån kabel eller burk. Ska prata med honom i dag. Gammal go bekant.

8 kanaler blir det, helt klart. Skulle man panorera som på bilden skulle det låta lite skumt med enbart trummor till höger. Hade det varit ett till instrument på högerflajensom gitarr eller sax hade det stämt lite bättre.

Jag såg en gång en skiss på hur Buddy Rich krävde att få sina trummor mickade live; två AB ovehead samt en mick ganska djupt under virveln riktad så den tog både virveln och kaggen. Det vore en fin uppgift för min Sennheiser E906. Den passar inte nån annanstans när det inte ska närmickas och är gitarrbefriat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående publikljud vill jag bara att du ska lyssna på The in Crowd med Gordon Lewis, live på Bohemian Caverns 1965.

Publikljudet gör fan tusen procent av den låten.

EDIT: Spotifylänk: http://open.spotify.com/track/5wpOxO63kdCgjUSmGpYdOH

Spotify? Nåt mer jag har missat helt. Vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Omni på salongsmickningen i stället för X/Y kardioid? Då blir det mer av publiken.

Kanske en ensam mono-omni så får jag sju kanaler till scenen och instrumenten. Känns lite scary att inte ha nåt lite närmare virveln. På Buzzkingsinspelningen var det svårt att få upp virvelljudet, cymbalerna följde med för mycket... Sennheisern under virveln snett mot virvel och kagge tror jag är mkt bra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan,

Jag tycker du enbart ska köra med två mikrofoner. Gå runt och lyssna var det låter bra, placera dom där.

Själv grejjen med ett trumset är att virvel och cymbal låter precis så mycket som trummisen vill det. Likadant med allt annat.

EDIT: spotify är ett lagligt och gratis program som spelar låtar från en väldigt stor samling av det mesta inom populärmusik som släppts. Det finns att ladda ner på spotify.com, men alla som vill testa det gratis ( reklamfinansierat, dock inget som stör mig ) behöver en inbjudan, en invite, från en som betalar. Det finns en tråd om det här på forumet.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan,

Jag tycker du enbart ska köra med två mikrofoner. Gå runt och lyssna var det låter bra, placera dom där.

Själv grejjen med ett trumset är att virvel och cymbal låter precis så mycket som trummisen vill det. Likadant med allt annat.

EDIT: spotify är ett lagligt och gratis program som spelar låtar från en väldigt stor samling av det mesta inom populärmusik som släppts. Det finns att ladda ner på spotify.com, men alla som vill testa det gratis ( reklamfinansierat, dock inget som stör mig ) behöver en inbjudan, en invite, från en som betalar. Det finns en tråd om det här på forumet.

Nja... Både pianot och kontran är ju ganska ljudsvaga. Och den minicombo basisten har kan knappast förmedla alla ljuvliga ljud basfiolen ger på närmare håll. Blir det en perfekt balans på scenen kan jag ju ta mycket av ljudet från rumsmickningen. Tom allt, om det skulle låta bäst i allas öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligt piano och ståbas måste väl mickas ut lite lätt även i en lite mindre lokal. De står nog ganska tätt på scenen. Ev X/Y-mickning tänkte jag sätta bara nån meter ut på golvet från scenkanten.

Lokalen är inte helt bra, jag har spelat där själv många ggr. Det blir lådaktigt ljud på scenen, och diskanten äts upp redan en kort bit från scenen. Så jag vill ju ha möjligthet att korrigera efteråt.

Nu har jag funderat på det här oavbrutet tio timmar. Min sista plan nu är

Två mickar lite lagom panorerade på pianot.

En på sång. centrerad

En på basen. centrerad.

Två OH i AB stereo på trummorna, (ingen på kaggen, den går in i OH)

Två X/Y rumsmickar.

Det borde bli både stort, brett, luftigt och limmat. Och ambiencigt.

Rent spontant funderar jag på om du ska ha x/y på oh istället. Eller vilken typ av mik är det?

Jag tänker om du har njurar så kanske det blir bättre med x/y samt att med denna position kan du välja mer exakt cad du vill ta upp. Du kan tex sikta på virveln med ena och lite ner mot pukorna med andra. Risken finns väl annars att du tar upp en massa cymbaler men för lite av det andra. Cymbalerna kommer ju med hur du väljer att göra liksom..

Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Rent spontant funderar jag på om du ska ha x/y på oh istället. Eller vilken typ av mik är det?

Jag tänker om du har njurar så kanske det blir bättre med x/y samt att med denna position kan du välja mer exakt cad du vill ta upp. Du kan tex sikta på virveln med ena och lite ner mot pukorna med andra. Risken finns väl annars att du tar upp en massa cymbaler men för lite av det andra. Cymbalerna kommer ju med hur du väljer att göra liksom..

Bara en tanke.

Nu har jag funderat mer på Buddy Rich-mickning med två NT2-A som OH och Sennheiser E906 snett under/bredvid virveln åt hihatsidan till, nästan vid golvet, och riktad så den tar upp både virveln och baskaggen. Sennheiser rekomenderar den till både virvel och golvpukor och kaggen är ju av pukstorlek. Den har en trevägs brytare också där man kan gasa eller skära lite vid high mid, skär man passar det bra till jazz står det... Den ger inte heller för mycket bottenfläsk som tex en EV N/D 686 inne i kaggen gör. OH kan jag sätta i diagonal X/Y så den ena pekar mot golvpukan, den andra mot hängpukan, och mäta avstånden med tumstock så det blir exakt samma till både bägge pukorna, och även hitta en punkt där virveln går in lika mycket i bägge två.

NT2-A låter ruskigt bra på allt i hela trumsetet, det testade jag på Buzzkingsinspelningen. NT2-A stormembranare kondingar ovanför som antingen A/B eller ev X/Y, och en dynamisk E906 underifrån, det kan inte bli annat än succsé.

CM3 sätter jag två på pianot och en som högt hissad salongssmick.

Edit: Bytt plats på CM3 och NT2-A.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en annan ide´nyss... Jag tänkte ju köra två CM3 på pianot och två NT2-A som oh på trummorna (ingen närmikning) Vore det helt fel att ta en av varje på de två instrumenten? Jag sätter den bästa micken NT2-A på ride/golvpuksidan och en CM3 åt hihathållet. Då får jag med lite av ståbasljudet i Rödemicken. Jag tänker även micka virvel o baskagge med en mick under virveln, riktad så den tar up både baskaggen och virveln. Med två bra, fast olika OH, borde ljudet bli lite fetare, eller intressantare tänkte jag.

Samma på pianot. CM3an kan få ta hand om de lägre registren och tvärtom.

Kopplar jag bägge de här NT2-A i omni så får jag liksom en inramning av scenen med piano till vänster, kontra i mitten och trummor till höger. Nästan så att de här två mickarna ensamma skulle fånga upp hela ljudbilden. Jag kan ju skruva eq på varje kanal efteråt om det låter allt för olika, vilket jag inte tror.

Kan pianot och trummorna få ett intressantare ljud, och att hela ljudbilden blir bredare och snyggare?

Eller är det rena idiotin?

MVH Fender King.

post-8284-1238678650_thumb.jpg

post-8284-1238678704_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här är Johan Brodins Gretsch-set, enligt hans myspace. Dessa trummor formligen skriker ut att jag ska komma med min kakburk med 24 tårtbitar och fysiska reglar på och spela in dem! Det både ser och förstår ju vem som helst.

post-8284-1238780274_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tio kanalers samtidig inspelning nu möjlig! I går var det max åtta.... Jag ska ev spela in publiken i stereo på ReVox B77an som jag nyss bar in från bilen till köket. Att applåderna mellan låtarna inte synkar 100 spelar ingen roll.

Detta innebär att jag kan skita i rumsmickning och få både line och "äkta" mick på kontrabasen! Är det inte sanslöst!

Och apropå sanslöst... Han som sålde revoxen var värsta supermusikern, han hade jobbat över hela världen som konsertgitarrist, dirigerar symfoniorkestrar osv När han bodde i London för 15 år sen så hade han köpt den här bandaren av David Gilmour! Gilmour hade tre likadana, de andra två använder han fortfarande tll vissa grejer. Enligt Gilmour finns det inga pluggar som kan simulera bandet. Och han vet ju allt om ljudteknik, han gjorde "Dark side of the Moon" ihop med resten av Pink Floyd.

Han som sålde rullen nu hade gått över till en Zoom H4, den var lättare att ta med tyckte han. Stackars karljävel säger jag...

post-8284-1238858513_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu är jazzen inspelad! Det gick över förväntan. Musikanterna vill dock höra och godkänna först om nåt prov ska läggas ut.

Bandet anlände en kort stund före de satte igång så några test hanns knappt med alls.

Sången ville jag spela in med en Beta58 hopsatt med PA-micken, som var en SM58. Det tyckte sångerskan var lite klunsigt. Trummisen räknade då ut att man kan ta en sång-send-signal från PA-mixern till inspelningen, så räcker det med en mick. Det blir skit tänkte jag men sa inget. Sen när vi testade brusade det mycket riktigt helt fruktansvärt på sången. Vanmakt tänkte jag, det här är skit som jag inte rår över, hur PA-mixern fungerar har ju inte jag nåt begrepp om....Jag fick då bandet att gå med på dubbelmick, fast en CM3 till sånginspelningen i stället. Inte helt perfekt, men med dubbla puffskydd funkade det.

Allt ljud blev superstort och hoplimmat, Folkets Hus lilla gamla skabbiga pianot lät hur bra som helst genom två CM3 och ART stereopreampen i "piano rörläge". Jag spelade in med CM3oran nederst, de övre var till PA-t.

Trummisen ville hellre ha enbart kaggemick till de två overheadarna i stället för min sennheiser som skulle riktas mot både virvel och kagge hade jag tänkt, och jag gjorde som han ville, det lät bra, men hade blivit ännu bättre om jag gjort som jag ville från början, för det är lika med jazztrummor som med raggarrockstrummor, utan mick på virveln blir den anings, anings för svag, tillräckligt för att man ska reta sig lite.

Ståbasen körde jag med line på en kanal, och AKG D112 framför stallet och förförstärkt genom den lilla ART rörpreampen på en separat kanal, det blev så bra att det var nåt helt grymt. De lyssnade på slaskinställt ljud i lurarna efteråt, och var faktiskt grymt imponerade. Sitter och lyssnar nu, det låter helt ruggigt bra, applåder mitt i låtarna hörs trots avsaknad av salongsmickar. Det blev obegripligt snyggt ljud. Det är bra akustik i lokalen också.

post-8284-1238974559_thumb.jpg

post-8284-1238974744_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ståbasen körde jag med line på en kanal, och AKG D112 framför stallet och förförstärkt genom den lilla ART rörpreampen på en separat kanal, det blev så bra att det var nåt helt grymt. De lyssnade på slaskinställt ljud i lurarna efteråt, och var faktiskt grymt imponerade. Sitter och lyssnar nu, det låter helt ruggigt bra, applåder mitt i låtarna hörs trots avsaknad av salongsmickar. Det blev obegripligt snyggt ljud. Det är bra akustik i lokalen också.

post-8284-1238975087_thumb.jpg

post-8284-1238975365_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fler bilder.

Så här ville de stå uppställda. Så stereobilden jag ska ratta blir liksom i sidled sett från pianisten och bortåt. Pianots bassida ligger till vänster, liksom den bakre/högra overheaden. Avståndet från virveln till overheadrana är exakt 115 cm på bägge. Den spinkiga AKG-OH,n är enbart kopplad till PA-t.

Utan att vara nån expert skulle jag tippa på att det inte finns någon studiomick som är lika ruggigt bra som CM3 för de pengarna. Makalösa manicker.

Lena Jansson sång.

Peter Frykholm kontrabas.

Daniel Nolgård, piano. (profilbild)

John Brodin, trummor.

post-8284-1238976242_thumb.jpg

post-8284-1238976520_thumb.jpg

post-8284-1238976610_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att det blev så lyckat, med de förutsättningar du hade. hoppas vi får höra något fram över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och lyssnar i lurarna på en riktigt stillsam ballad, visparna är så ruggigt snygga. Sångkanalen låter bättre än vad jag trott också. Alla instrument hörs på alla kanaler, det blir fylligt och mjukt. Men ändå tillräckligt separerat så jag kan ställa nivåerna. Och vid tex ett bassolo kan jag smyga upp de två reglarna utan att det hörs enär basen går in alla andra mickar också.

I dag ska jag nog bearbeta sångspåret ytterligare genom mina utombordare. (Tvåtakts Evinrude)

Komprimering ska det bli väldigt sparsamt med, ingen alls på piano o kontra.

Jag har en ganska ny live-cd med Oscar Peterssen trio, ljudet är så där vansinnigt bra att man bara frivilligt drunknar i det. Jag får ganska mycket samma feeling när jag lyssnar nu. Och får Lena Janssons trio åka en sväng på David Gilmours Revox så kommer det att bli himmelskt.

Basisten Peter Frykholm från Uppsala var förutom en stor musiker en lågmält trevlig figur, vi hann språkas vid lite. Han bjöd på flera fina solon, både återhållna och lite lagom utfreakade. Jag frågade om hans kontra var gammal, (vilken fråga) och jo, "den började bli rejält ålderstigen. Han hade ett sorts tvåpickupsystem som han blandade i en preamp och körde ut i den lilla förstärkaren, som gav ett helt perfekt scenljud. Men skulle jag spelat in enbart den torra signalen hade jag inte fått samma must i ljudet som med micken framför. Just kontraljudet var liksom den största utmaningen och det jag såg fram mest mot.

Nu sjunger och spelar de "Cry me a river". Fan vad jag jäser.

post-8284-1239004458_thumb.jpg

post-8284-1239004511_thumb.jpg

post-8284-1239004892_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Rumsmickningen. Jag kan ju lika gärna skriva om den med eftersom jag bara sitter i köket och lyssnar på jazzen med portan kopplad till bergsprängaren. Jag tog ju med ReVoxen, och även min liverack (den använde jag aldrig) Klev upp före åtta och höll på till elva på kvällen med det här.

Jag drog mickkablar i taket till två rums och publikmickar, tyvärr hade jag bara två sm57 som var av samma sort. Revoxen har ju ingen fantommatning heller. Slog på inspelningen och gick runt och tjoade och applåderade. Lyssnade sen, SM57 låter som vem som helst vet skit som avståndsmickar. Dessutom blev det ett ännu fulare fasknas (?) när jag stod mitt emellan och skrek "god jul"... Tog bort SM57orna och flyttade omständigt fästena jag tejpat i taket till en mono i mitten, och satte dit min AKGC1000S, den går på batteri om det kniper. Tanken var att jag skulle lägga över applåder enbart mellan låtarna från Revoxen, då behöver det ju inte synka heller. Jag hade så lite band också att jag slog av rullen mitt i låtarna. Men jag tyckte det inte tillförde ett skit, så jag kommer inte att trassla nåt med det, publiken hörs bra ändå.

Nån gång i framtiden skulle det vara fint att ha en bra batteridriven stereomick jag kan koppla till revoxen. Helst nån gammal mysko ful grej. 🙂

PA-killen kom på en kul idé när vi väntade på bandet och allt var klart, de hade ju bara ett minitrumset och en ståbas att montera upp, han sa att nu skulle vi haft en sån där gammal Aiwa rullbandspelare eller vad fan de nu hette, med två små fula vinklade högtalare på sidan och en liten tändsticksasksformad plastmikrofon med en kabel som är tunn som en sytråd. Sen skulle man haft det där uppställt i nåt av de andra rummen på det stora Folkets Hus och blixtallvarligt förevisat inspelningsutrustningen! PA-t kunde har varit en gammal rörradio med en likadan mick till. 🙂

Bilder: Pianisten Daniel Nolgård samtalar med fansen. Högst upp och mitt i bilden syns lite suddigt AKG-micken som jag härjade så med i onödan. Daniel kan verkligen spela piano snyggt, denna kväll var det lite mer laidback än vad jag delvis hört honom göra på Myspace. Han trivdes med det gamla slitna pianot. Han svor i alla fall inte över det.

post-8284-1239008148_thumb.jpg

post-8284-1239008204_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att tejpa ihop mikar e lite väl gammaldags... Funkar väl... men e osmidigt

Det hade nog funnits andra trick. Tex direkt ut om det finns. Ful-direkt-ut med speciallödd insertkabel..

Eller om du nu ska göra livegrejjer ofta. Skaffa en splitbox. Art och tysken har billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...