Jump to content
Annons

mixern, hur kopplar jag?


Heidi

Recommended Posts

Hjälp behövs!

När det gäller inspelning av sang sa vill jag ju helst höra musiken jag spelat in, i hörlurarna, ihop med det jag sjunger, dvs vad micken tar upp. Dock vill jag ju inte att allt ska lägga sig pa ett och samma spar när jag spelar in. Hur ska jag koppla för att fa till det? Som det nu är far jag välja att antingen bara höra mig själv sjunga i hörlurarna, och ha musiken tyst i bakgrunden genom stereohögtalarna (vilket ju förstas inte e bra eftersom micken även tar upp det), alternativt använda hörlurar fran stereon och höra musiken men inte mig själv sjunga. Eller da höra musik och sang ihop men i slutändan fa allt inspelat pa samma spar eftersom allt skickas till "Main mixing bus". Hur göra??

Använder: MU 802 Compact Mixer fran Phonic, Ljudkort: Audiophile 24/96, Cubase/Reason... Som det nu är e det kopplat som följer: Ljudkortets Analog INS 1&2 -> MAIN L/mono R/mono. Ljudkortets Analog OUTS 1&2 -> 2T RTN. CTRl RM L/R -> stereons AUX IN. +micken och Phones da..

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

läs de andra trådarna i samma ämne. Folk har haft PRECIS samma mixer och problem innan. Längst upp till höger kan man trycka på sök-knappen. I sökrutan kan man sedan trycka på sökhjälp om man vill ha hjälp om att söka, och det vill man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen AUX send tyvärr.

Och jag hittade inget med min mixer da jag sökte här, eller nagot annat som hjälpte i övrigt heller... :-( Ska leta vidare dock.

Det kanske inte alls gar att fa till det med den konstellation jag har, dvs med mitt ljudkort och min mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen AUX Send, men en EFX Send funkar föstas ocksa... Och det har jag ju. Lite av musiken hör man ända bakom den inspelade sangen, men det kanske är normalt för en billig mixer? Eller har det oftast med otäta hörlurar att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosserein (oregistrerad)
Har ingen AUX send tyvärr.

Och jag hittade inget med min mixer da jag sökte här, eller nagot annat som hjälpte i övrigt heller... :-(  Ska leta vidare dock.

Det kanske inte alls gar att fa till det med den konstellation jag har, dvs med mitt ljudkort och min mixer?

Är det phonic 1202 du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej forumet!

Har läst lite olika trådar om mixrar och blir konfunderad. Några verkar ha problem att koppla, bla i denna tråden. Så här kopplar jag och trodde att det var det självklara sättet om man lägger på ett audiospår (t.ex sång) och vill höra det redan inspelade samtidigt.

Mik-sladd in i mixern

Master out från mixern in i ljudkortets line in (i mitt fall Audiophile 24/96)

Cubase (lr liknande fixar medhörning och komp)

Från Line out på ljudkortet till antingen hörlurar lr högtalare

Varför koppla tillbaka från ljudkortet till mixern?

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju fler fördelar med att koppla tillbaka till mixern. Routning av signalen exempelvis, så man kan använda mixern som volymkontroll för monitorer och hörlurar. Och som sagt om man vill mixa med hårdvara istället för uteslutande i datorn.

Problemet med många små mixrar är att de inte har någora undergrupper. Om man kopplar mixerns main till datorn och utgångarna från datorn på kanaler på mixern så får man rundgång. För att det ska funka optimalt bör man ha undergrupper, så man kan koppla dessa in i datorn istället och därigenom välja vilka kanaler som ska skickas in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju fler fördelar med att koppla tillbaka till mixern. Routning av signalen exempelvis, så man kan använda mixern som volymkontroll för monitorer och hörlurar. Och som sagt om man vill mixa med hårdvara istället för uteslutande i datorn.

Problemet med många små mixrar är att de inte har någora undergrupper. Om man kopplar mixerns main till datorn och utgångarna från datorn på kanaler på mixern så får man rundgång. För att det ska funka optimalt bör man ha undergrupper, så man kan koppla dessa in i datorn istället och därigenom välja vilka kanaler som ska skickas in i datorn.

Ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla main out från mixern till ljudkortets ingång. Sedan ljudkortets utgång till 2T RTN på mixern, tryck sedan på knappen To ctrl room på mixern. Genom att använda ljudkortets interna mixer kan du nu styra hur mycket du vill höra av det du spelar in (sången) och det som redan finns inspelat i datorn. Hur enkelt som helst! 😉

Edit: Men du får INTE ha knappen To Main intryckt!

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
hitacon (oregistrerad)

på phonicmixrar brukar det väl finnas en knapp för varje kanal så att ljudet skickas till earphones? så är det iaf på mm1705, det funkar väldigt bra, då skickar man allt från ljudkortet till vanlig kanal eller aux rtn 😉 sen trycker man in den knappen för den kanalen och knappen för mick-kanalen också

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...