Jump to content
Annons

vad säger du?


nlg84

Recommended Posts

Sånt här dravel blir jag less på och måste reagera lite. Jag tycker rent ut sagt du gladeligen kan skita i alla som försöker framstå som "duktiga" i den här tråden och som förkastar att du köper billiga grejer. Såhär ligger det nämligen till:

Fram tills för ett par månader sedan bestod min och min polares inspelningssetup i att vi spelade in trummorna på en sketen porta, brände över spåren och körde vidare i dator. In i datorn gick vi via en billig gammal Behringermixer vidare till den billigaste av Behringers preamps slutligen in i ett Soundblasterkort. En "setup" som förmodligen alla skrattar åt. Mickarna vi körde till trummorna var ett billigt paket för 1200:- (för 7 mickar) och resten (sång, gitarr, elgitarr etc) spelades in med en billig JJ-Labs för en bra bit under 1000:-.

Och vet du vad det konstiga är? INGEN, inte ens folk som går flerårig utbildning i ljudteknik, aktiva musiker eller folk som sysslat med radio tycker att det låter DÅLIGT. Vi har fått mycket beröm för vår ljudkvalitet, och när folk frågat vad vi använt för prylar har de mest bara gapat.

Du behöver inga flottiga mickar, du behöver inga dyra preamps, du behöver inga dyra ljudkort. Det du behöver är att fortsätta skriva din musik, utvecklas som låtskrivare och sedan spela in dina låtar, och då duger den setup du kommer med alldeles perfekt!

Sa någon "kvalitet"? Vår stackars gamla (numera pensionerade) Behringermixer har servat oss i över ett års tid, vi har kört den fram och tillbaka, dragit i och ur sladdar hela tiden, micken har vi tappat i golvet ett par gånger och preampen likaså. Ljudkortet har heller aldrig strulat. Samtidigt som jag förstår argumentet så vet jag fortfarande inte riktigt vad för magisk kvalitet det pratas om som man får med de dyrare prylarna, egentligen?

Det finns för mycket skitsnack kring detta, så lyssna inte på folk som försöker sätta upp normer för vad du MÅSTE ha för prylar.

Jag har otaliga gånger hört folk som spelat in med den och den Neumannmicken, den och den Nevekompressorn, den och den UA-preampen och sedan mixat allt i svindyra Genelecmonitorer. "Dom här grejerna måste man ha" får man höra, och sen när man fått lyssna låter det kakadua om allting ändå. Jag säger inget om att äga och spela in på fina studioprylar men då får man kanske först se till att man kan skriva bra låtar och sedan också faktiskt använda prylarna...först då kommer de prylarna att låta bättre.

Mina fem öre, ursäkta för uppsatsen...

Jag bockar och tackar snarare för uppsatsen! det känns skönt att höra av nån som kan inge lite hopp för mig trots min knappa kassa.

men, nu känns det lite "overkill" att sätta mig bakom spakarna på stora fina prylar.. jag vill egentligen bara kunna komma igång och sen fattar jag också att jag kommer vilja byta ut saker när jag känner att det inte duger längre.

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Jag orkar inte ta upp några detaljer men jag har ett M-audio 410 FW och det skulle jag aldrig köpt idag. Hårdvarans kvalité är så där, pre-ampsen inte så imponerande, d/a-omvandlarna inte på par och hörlursförstärkningen är inte något att hänga i julgranen. Om du har råd och lägg ut lite mer pengar på ljudkortet så har du något som håller några istället.

hållbarheten kan ju få vara lite avgörande.. man vill ju inte att skiten ska går sönder.. men för att vara nybörjare känns prisklassen rätt ok tycker jag ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Som jag skrev tidigare så har både Yamaha och Focusrite ljudkort som du hellre borde titta på än M-audio.

Du har TC-Eletronic Konnekt 24D också... men då får du lägga upp lite mer. 😏

Annars om du inte tycker dig ha råd med konnekt 24D så finns det den utan dsp-effekterna och ytterligare den billigare varianten desktop. Det är dock samma kvalitet på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bockar och tackar snarare för uppsatsen! det känns skönt att höra av nån som kan inge lite hopp för mig trots min knappa kassa.

men, nu känns det lite "overkill" att sätta mig bakom spakarna på stora fina prylar.. jag vill egentligen bara kunna komma igång och sen fattar jag också att jag kommer vilja byta ut saker när jag känner att det inte duger längre.

Tack för svaret!

Ingen orsak, jag tycker bara det är viktigt att ta död på myten om att man måste ha vissa prylar för att kunna spela in musik (och det gäller inte bara musikprylar...ta ryssarna som åkte på gamla klassiska "rör" långt efter det att de nya skenorna kom, ingen som klagade på deras sätt att spela hockey precis).

Med din setup kommer du kunna spela in din musik och med tiden kommer du själv inse vad du behöver för uppgraderingar. Självklart är det kul att ha bra saker från början och har man råd att satsa några extra kronor är väl det bara roligt, MEN det är just argumenten som "man måste ha" som måste bort. Jag citerar komikern George Carlin: "It's bullshit, and it's bad for ya" 😐

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här dravel blir jag less på och måste reagera lite. Jag tycker rent ut sagt du gladeligen kan skita i alla som försöker framstå som "duktiga" i den här tråden och som förkastar att du köper billiga grejer. Såhär ligger det nämligen till:

Fram tills för ett par månader sedan bestod min och min polares inspelningssetup i att vi spelade in trummorna på en sketen porta, brände över spåren och körde vidare i dator. In i datorn gick vi via en billig gammal Behringermixer vidare till den billigaste av Behringers preamps slutligen in i ett Soundblasterkort. En "setup" som förmodligen alla skrattar åt. Mickarna vi körde till trummorna var ett billigt paket för 1200:- (för 7 mickar) och resten (sång, gitarr, elgitarr etc) spelades in med en billig JJ-Labs för en bra bit under 1000:-.

Och vet du vad det konstiga är? INGEN, inte ens folk som går flerårig utbildning i ljudteknik, aktiva musiker eller folk som sysslat med radio tycker att det låter DÅLIGT. Vi har fått mycket beröm för vår ljudkvalitet, och när folk frågat vad vi använt för prylar har de mest bara gapat.

Du behöver inga flottiga mickar, du behöver inga dyra preamps, du behöver inga dyra ljudkort. Det du behöver är att fortsätta skriva din musik, utvecklas som låtskrivare och sedan spela in dina låtar, och då duger den setup du kommer med alldeles perfekt!

Sa någon "kvalitet"? Vår stackars gamla (numera pensionerade) Behringermixer har servat oss i över ett års tid, vi har kört den fram och tillbaka, dragit i och ur sladdar hela tiden, micken har vi tappat i golvet ett par gånger och preampen likaså. Ljudkortet har heller aldrig strulat. Samtidigt som jag förstår argumentet så vet jag fortfarande inte riktigt vad för magisk kvalitet det pratas om som man får med de dyrare prylarna, egentligen?

Det finns för mycket skitsnack kring detta, så lyssna inte på folk som försöker sätta upp normer för vad du MÅSTE ha för prylar.

Jag har otaliga gånger hört folk som spelat in med den och den Neumannmicken, den och den Nevekompressorn, den och den UA-preampen och sedan mixat allt i svindyra Genelecmonitorer. "Dom här grejerna måste man ha" får man höra, och sen när man fått lyssna låter det kakadua om allting ändå. Jag säger inget om att äga och spela in på fina studioprylar men då får man kanske först se till att man kan skriva bra låtar och sedan också faktiskt använda prylarna...först då kommer de prylarna att låta bättre.

Mina fem öre, ursäkta för uppsatsen...

+1 Mycket bra skrivet. Det stämmer mycket det du säger.

Jag vet som exempel en del låtar som blivit producerade med 199:- mikrofoner(känner producenterna bakom) och annat "skräp", men som ändå hamnat på topplistor. Folk generellt har inte förmågan eller ens intresset av att granska kvalité kontra annan kvalité. Svänger det så svänger det, oavsett hårdvara bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Behringer gör faktiskt bra grejer för så lite pengar så där håller jag med...

Men det finns så mycket annat billigt skit som får det att låta förjävligt på ren svenska... Då blir det bättre med en kassettbanspelare....

En av anledningarna till att billiga post-14099-1237855497.jpg-prylar får det att låta ok är att de dåliga preamparna och signalvägarna komprimerar signalerna och slätar ut transienterna eftersom det är så lågt till tak. Det gör att det inte spretar och låter illa om man inte kan hantera kompressorer. Inspelningarna blir då väldigt förlåtande för alla misstag man gör.

Edit:Inlägget är redigerat på uppdrag av Diehard. 😐

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen orsak, jag tycker bara det är viktigt att ta död på myten om att man måste ha vissa prylar för att kunna spela in musik (och det gäller inte bara musikprylar...ta ryssarna som åkte på gamla klassiska "rör" långt efter det att de nya skenorna kom, ingen som klagade på deras sätt att spela hockey precis).

Med din setup kommer du kunna spela in din musik och med tiden kommer du själv inse vad du behöver för uppgraderingar. Självklart är det kul att ha bra saker från början och har man råd att satsa några extra kronor är väl det bara roligt, MEN det är just argumenten som "man måste ha" som måste bort. Jag citerar komikern George Carlin: "It's bullshit, and it's bad for ya" 😐

Kör hårt!

Helt rätt.

När jag började med att spela in bandets musik lite mer på allvar en gång i tiden, så körde vi med en kassettporta från Yamaha och sedan bytte vi till en modell från Fostex - och det var skitkul. Ännu längre tillbaks så körde vi med en 2-kanals rullbandare med sound on sound, men det var mer lek då och mindre seriöst... Ljudet var inte så noga, utan det var känslan att man kunde spela in och visa vad man hade gjort, som var det viktiga. Senare kom både rullbandare, midi och större mixer etc in i bilden. Ljudet blev betydligt bättre förstås, men man hade inte uppskattat det på samma sätt om man hade börjat på den högre nivån direkt, eftersom man inte hade haft något att jämföra med. Jämför man sedan med det jag har i dag, så är skillnaden som natt och dag, men det var inte urdåligt tidigare heller...

Vid ett byte från en gammal Soundcraft-mixer till en Behringer, så blev det också ett lyft i ljudkvaliteten både när det gäller brus och ljudkvalitet, så det är inte alltid man kan lita på märket - även om vissa påstår att det ska vara enormt mycket bättre även om mixern är typ 30 år gammal och mer eller mindre utsliten... 🙂

Jag har tidigare kört med ett 24HE-rack i princip helt fyllt med burkar från Behringer, så jag är inte den som fnyser åt budgetprylar, eftersom det faktiskt lät bra på den tiden också - åtminstone enligt mina erfarenheter.

När jag senare bytte ut monitorerna till en helt annan klass, så började jag däremot höra en massa brister. När man börjar höra sådana brister, så blir man kinkigare med tiden och Behringer-burkarna åkte ut och ersattes av annat - men för att börja pilla med musik så är det helt ok prylar för rimliga pengar i alla fall.

Visst blir det totalt sett dyrare att köpa billigt först och nästan behöva skänka bort det för att bli av med det och senare köpa prylar på nästa nivå - för att nästan behöva skänka bort det och köpa prylar på nästa nivå etc... - men det är tyvärr enda sättet att verkligen lära sig uppskatta ljudkvaliteten och förstå vad man ska lyssna efter. Om man har kört med budgetprylar från början, så hittar man till slut bristerna och förstår mer om hur prylarna fungerar i praktiken - och först då har man en chans att få lite hum om vad man ska leta efter för att bli nöjd i nästa steg. Det är då sämre att köpa dyra prylar från början (speciellt om de har en speciell ljudkaraktär) - för det är inte säkert att det är den karaktären man egentligen vill ha - och utan tidigare referenser, så kan man hamna helt fel och lägga ut en massa pengar på dyra prylar som sedan känns helt fel trots prislappen. Man kan liksom inte låta någon annan förklara vad man SKA använda, utan det är något man behöver komma fram till på egen hand genom att skaffa mer erfarenhet. För många kan budgetfabrikaten räcka till för deras krav, medan andra ställer högre krav på ljudet och måste köra med andra prylar för att bli nöjda. Det är individuellt, helt enkelt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpt allt det där utom ljudkortet. Satsa på ett bra sådant, för om det finns brister i det(t.ex preamps) kan du inte bli av med dom oavsett hur dyra mikrofoner osv du har sen. Visst du kan EQ'a och ha dig i program, men det blir en j-a massa extra jobb. Speciellt om man inte är en erfaren tekniker i studion.

Jag har själv problem med att hitta orsaken till vissa obalanser(men blir bättre 😐 osv, så jag valde att istället köpa ett bra ljudkort med bra preamps, för att iaf undvika en flaskhals i processen.

Utgå från ett bra ljudkort, sen kan du i framtiden uppgradera sakerna runt omkring.

Dessa skulle jag spanat på:

http://www.thomann.de/se/tc_electronic_desktop_konnekt_6.htm 199EUR Om du vill håll dig i prisklassen

Om du kan utöka budget för att få ett riktigt bra ljudkort:

http://www.thomann.de/se/apogee_duet.htm 449EUR

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Helt rätt.

När jag började med att spela in bandets musik lite mer på allvar en gång i tiden, så körde vi med en kassettporta från Yamaha och sedan bytte vi till en modell från Fostex - och det var skitkul. Ännu längre tillbaks så körde vi med en 2-kanals rullbandare med sound on sound, men det var mer lek då och mindre seriöst... Ljudet var inte så noga, utan det var känslan att man kunde spela in och visa vad man hade gjort, som var det viktiga. Senare kom både rullbandare, midi och större mixer etc in i bilden. Ljudet blev betydligt bättre förstås, men man hade inte uppskattat det på samma sätt om man hade börjat på den högre nivån direkt, eftersom man inte hade haft något att jämföra med. Jämför man sedan med det jag har i dag, så är skillnaden som natt och dag, men det var inte urdåligt tidigare heller...

Vid ett byte från en gammal Soundcraft-mixer till en Behringer, så blev det också ett lyft i ljudkvaliteten både när det gäller brus och ljudkvalitet, så det är inte alltid man kan lita på märket - även om vissa påstår att det ska vara enormt mycket bättre även om mixern är typ 30 år gammal och mer eller mindre utsliten... 🙂

Jag har tidigare kört med ett 24HE-rack i princip helt fyllt med burkar från Behringer, så jag är inte den som fnyser åt budgetprylar, eftersom det faktiskt lät bra på den tiden också - åtminstone enligt mina erfarenheter.

När jag senare bytte ut monitorerna till en helt annan klass, så började jag däremot höra en massa brister. När man börjar höra sådana brister, så blir man kinkigare med tiden och Behringer-burkarna åkte ut och ersattes av annat - men för att börja pilla med musik så är det helt ok prylar för rimliga pengar i alla fall.

Visst blir det totalt sett dyrare att köpa billigt först och nästan behöva skänka bort det för att bli av med det och senare köpa prylar på nästa nivå - för att nästan behöva skänka bort det och köpa prylar på nästa nivå etc... - men det är tyvärr enda sättet att verkligen lära sig uppskatta ljudkvaliteten och förstå vad man ska lyssna efter. Om man har kört med budgetprylar från början, så hittar man till slut bristerna och förstår mer om hur prylarna fungerar i praktiken - och först då har man en chans att få lite hum om vad man ska leta efter för att bli nöjd i nästa steg. Det är då sämre att köpa dyra prylar från början (speciellt om de har en speciell ljudkaraktär) - för det är inte säkert att det är den karaktären man egentligen vill ha - och utan tidigare referenser, så kan man hamna helt fel och lägga ut en massa pengar på dyra prylar som sedan känns helt fel trots prislappen. Man kan liksom inte låta någon annan förklara vad man SKA använda, utan det är något man behöver komma fram till på egen hand genom att skaffa mer erfarenhet. För många kan budgetfabrikaten räcka till för deras krav, medan andra ställer högre krav på ljudet och måste köra med andra prylar för att bli nöjda. Det är individuellt, helt enkelt.

Exakt! Man behöver träna sina öron och "lära sig lyssna". Men på den lägsta budgetnivån så är det i princip hugget som stucket vad man väljer för allt är i princip lika.

Men Behringer är faktiskt inga dåliga grejer att börja med. Yamaha MW8CX är en helt komplett mixer med ljudkort där Cubase ingår. Upplösningen är 16 bitar som inte är det allra bästa. Men i nybörjarstadiet så är det ju helheten som räknas och preamparna är faktiskt viktigare än bitdjupet i det här läget. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dessa skulle jag spanat på:

http://www.thomann.de/se/tc_electronic_desktop_konnekt_6.htm 199EUR Om du vill håll dig i prisklassen

Precis det jag nämnde tidigare. Nu har du två som nämner det och det är långt bättre än M-audios skitljudkort. Billigare pris och mycket bättre kvalle dessutom. Man får det man betalar...allt som oftast men här är ett av få undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Behringer gör faktiskt bra grejer för så lite pengar så där håller jag med...

Men det finns så mycket annat billigt skit som får det att låta förjävligt på ren svenska... Då blir det bättre med en kassettbanspelare....

En av anledningarna till att billiga kalle-anka-prylar får det att låta ok är att de dåliga preamparna och signalvägarna komprimerar signalerna och slätar ut transienterna eftersom det är så lågt till tak.

Walt Disney vrider sig i sin grav så ofta som du nämner Kalle Anka i negativa sammanhang. 😐 Här har du en bild att använda istället för ord vad som gäller:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara få honom att förstå att vad det handlar om så att han inte blir besviken sen när han får grejerna. Han kanske har förväntningar att få väldigt bra grejer för lite pengar och så blir det bara besvikelse. Jag hade ju kunnat välja ett finare ord än just bajskorvar kanske. Det var väl valet av ljudkortstillverkare som fick mig att uttrycka mig så.

Rödemicken är ju helt ok men det externa M-Audioljudkortet med inbyggda preampar får jag ju krupp av att se.

post-14099-1237855497.jpg

Vem är det här?

Det är ju för guds skull Bubbles! Världens bästa människa.

Edit: Haha, denna är ju ännu bättre: Bubbels älskar Rush!

Redigerat av browno
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt.

När jag började med att spela in bandets musik lite mer på allvar en gång i tiden, så körde vi med en kassettporta från Yamaha och sedan bytte vi till en modell från Fostex - och det var skitkul. Ännu längre tillbaks så körde vi med en 2-kanals rullbandare med sound on sound, men det var mer lek då och mindre seriöst... Ljudet var inte så noga, utan det var känslan att man kunde spela in och visa vad man hade gjort, som var det viktiga. Senare kom både rullbandare, midi och större mixer etc in i bilden. Ljudet blev betydligt bättre förstås, men man hade inte uppskattat det på samma sätt om man hade börjat på den högre nivån direkt, eftersom man inte hade haft något att jämföra med. Jämför man sedan med det jag har i dag, så är skillnaden som natt och dag, men det var inte urdåligt tidigare heller...

Vid ett byte från en gammal Soundcraft-mixer till en Behringer, så blev det också ett lyft i ljudkvaliteten både när det gäller brus och ljudkvalitet, så det är inte alltid man kan lita på märket - även om vissa påstår att det ska vara enormt mycket bättre även om mixern är typ 30 år gammal och mer eller mindre utsliten... :rolleyes:

Jag har tidigare kört med ett 24HE-rack i princip helt fyllt med burkar från Behringer, så jag är inte den som fnyser åt budgetprylar, eftersom det faktiskt lät bra på den tiden också - åtminstone enligt mina erfarenheter.

När jag senare bytte ut monitorerna till en helt annan klass, så började jag däremot höra en massa brister. När man börjar höra sådana brister, så blir man kinkigare med tiden och Behringer-burkarna åkte ut och ersattes av annat - men för att börja pilla med musik så är det helt ok prylar för rimliga pengar i alla fall.

Visst blir det totalt sett dyrare att köpa billigt först och nästan behöva skänka bort det för att bli av med det och senare köpa prylar på nästa nivå - för att nästan behöva skänka bort det och köpa prylar på nästa nivå etc... - men det är tyvärr enda sättet att verkligen lära sig uppskatta ljudkvaliteten och förstå vad man ska lyssna efter. Om man har kört med budgetprylar från början, så hittar man till slut bristerna och förstår mer om hur prylarna fungerar i praktiken - och först då har man en chans att få lite hum om vad man ska leta efter för att bli nöjd i nästa steg. Det är då sämre att köpa dyra prylar från början (speciellt om de har en speciell ljudkaraktär) - för det är inte säkert att det är den karaktären man egentligen vill ha - och utan tidigare referenser, så kan man hamna helt fel och lägga ut en massa pengar på dyra prylar som sedan känns helt fel trots prislappen. Man kan liksom inte låta någon annan förklara vad man SKA använda, utan det är något man behöver komma fram till på egen hand genom att skaffa mer erfarenhet. För många kan budgetfabrikaten räcka till för deras krav, medan andra ställer högre krav på ljudet och måste köra med andra prylar för att bli nöjda. Det är individuellt, helt enkelt.

Byt ut alla "man" till jag i fortsättningen så är du snäll Claes.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Walt Disney vrider sig i sin grav så ofta som du nämner Kalle Anka i negativa sammanhang. :rolleyes: Här har du en bild att använda istället för ord vad som gäller:

Det är lugnt, jag grävde upp walt, snurrade in honom i koppartråd och bytte ut gravstenen till en magnet.

nu driver jag hela min studio på den induktion jag får när han vrider och vänder på sig. Fortsätt så Afreak!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Byt ut alla "man" till jag i fortsättningen så är du snäll Claes.

Tack.

+1

Det fick jag lära mig då jag läste psykologi. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mest för hans egen skull. Nybörjare som kommer hit kan ju tro att Claes generella sätt att tala gör honom till förespråkare för all teknik vad gäller studioinspelning, när det i själva verket finns lika många sätt att göra det på som folk här.

( Men jo, mest för att jag inte delar Claes syn på inspelning :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Att använda "man" istället för "jag" är också ett sätt att ta distans från personliga åsikter och generalisera dom vilket tyder på bristande självkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nu på att plocka ihop början på min studio exklusive dator då och undrar om ni använt

någon av produkterna och vad ni tycker om dom och om den ena slår ut den andra vice versa..

 

Jag kommer syssla med lite akustisk inspelning av bland annat gitarr, melodica, ukulele och så vidare..

men jag vet att jag kommer även börja jobba en hel del med klaviatur också iom att jag vill kunna göra

annan musik än bara vispop och sånt..

 

Jag kommer jobba i Cubase om det hjälper att veta..

 

så svara gärna på om ni användt produkterna ovan och vad ni tyckte om dom, eller om ni vet vad det är men kan rekomendera

något liknande/bättre i prisklassen.

 

hoppas på svar!

 

/nlg84

 

så här ser listan ut..

fortsätt att att komma med hjälpsamma förslag istället för att göra tråden till nån pajkastning.. jag har förstått att det finns många stora egon på

det här forumet men jag är inte ute efter att kritisera folk eller hur dom skriver.. innehållet är det viktiga! så kom med förslag på vad jag ska behålla

eller byta ut men att det ligger i prisklassen.. som jag sagt i tidigare inlägg så vill jag bara komma igång nu. och butgeten kan vi väl säga ligger nånstans mellan 10.000 - 15.000 men vill helst komma undan så billigt som möjligt.. Röde M3 har jag hört mycket gott om och även om det skulle vara så att den kanske inte skulle passa min röst så duger den bra till att micka annat med. Klaviaturet känns helt okej också för att börja med. så vad jag vill ha hjälp med mest är hörlurar och ljudkort egentligen.. som fungerar bra för en nybörjare som inte vill kunna jobba ett litet tag med prylarna. Datorn har jag redan beställt (kommer köra PC, prestandan finns i nått inlägg längre upp i tråden) så det behövs inte diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Du har redan fått några tips på ljudkort och sen finns det redan massa trådar om ljudkort att plöja igenom. Sen har studio haft något, några nummer där de testat ett flertal ljudkort och jämfört. Minns nu inte vilket, vilka nummer men kanske någon. Det kan vara värt köpa dessa nummer som pdf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
fortsätt att att komma med hjälpsamma förslag istället för att göra tråden till nån pajkastning.. jag har förstått att det finns många stora egon på

det här forumet men jag är inte ute efter att kritisera folk eller hur dom skriver.. innehållet är det viktiga! så kom med förslag på vad jag ska behålla

eller byta ut men att det ligger i prisklassen.. som jag sagt i tidigare inlägg så vill jag bara komma igång nu. och butgeten kan vi väl säga ligger nånstans mellan 10.000 - 15.000 men vill helst komma undan så billigt som möjligt.. Röde M3 har jag hört mycket gott om och även om det skulle vara så att den kanske inte skulle passa min röst så duger den bra till att micka annat med. Klaviaturet känns helt okej också för att börja med. så vad jag vill ha hjälp med mest är hörlurar och ljudkort egentligen.. som fungerar bra för en nybörjare som inte vill kunna jobba ett litet tag med prylarna. Datorn har jag redan beställt (kommer köra PC, prestandan finns i nått inlägg längre upp i tråden) så det behövs inte diskuteras.

Du måste ju kunna nöja dig nån gång med de tips du får.

Varför valde du hårddiskar med bara 16MB cache?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Detta har jag till mina demos: internt ljudkort M-Audio1010LT, SPB1 (som följer i prenumeramerarationen av studio bla), art tubemp mp project series. köpte miken å ljudkortet beggat för 1600:- Nypris ca 3000 + preampen ca 700:-

Funkar helt okej! Har inte erfarenhet av just dina prylar du tänkt köpa men håller med diehard att du ändå fått ett hav att välja å vraka i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen direkt erfarehet av inköpslistan, men om du lär dig hantera grejerna ordentligt kommer du säkert få klart godkänd kvalitet. Många blir frustrerade i början för att det inte låter bra "out of the box" - oavsett prisläge, men med lite pluggande (micplaceringar, akustikbehandling, mixning etc) brukar det lösa sig.

ja, jag hoppas verkligen det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan fått några tips på ljudkort och sen finns det redan massa trådar om ljudkort att plöja igenom. Sen har studio haft något, några nummer där de testat ett flertal ljudkort och jämfört. Minns nu inte vilket, vilka nummer men kanske någon. Det kan vara värt köpa dessa nummer som pdf.

ja, kanske om det är billigare än i affären för inte betalar jag 80 spänn för tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda "man" istället för "jag" är också ett sätt att ta distans från personliga åsikter och generalisera dom vilket tyder på bristande självkänsla.

Lite snabb psykoanalys där kanske? 😄

Det kan också betyda att man helt enkelt vill göra inlägget lite mindre egocentrerat. Står det jag jag jag jag överallt blir det tråkigare läsning på någe vis. "titta på mig" lite så?

Jag använder nog "man" i vissa inlägg för att inte det skall bli så egocentriskt. typ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Med m-boxen få du Pro-tools. Dumt, om du redan har Cubase. 😄

aldrig fel att ha om man vill colabba lite med någon som kör PT 😄

Jag tänkte faktiskt närmast på mbox 1. Den har focusritepreampar som åtminstone jag är väldigt nöjd med, och tydligen skall de låta bättre än de senare modellerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snabb psykoanalys där kanske? 😉

Ja - verkligen... 🙂

Det kan också betyda att man helt enkelt vill göra inlägget lite mindre egocentrerat. Står det jag jag jag jag överallt blir det tråkigare läsning på någe vis. "titta på mig" lite så?

Jag använder nog "man" i vissa inlägg för att inte det skall bli så egocentriskt. typ 😄

Exakt! Det blir väldigt trist att läsa om det står "jag" överallt - och dessutom är mycket i mitt inlägg ganska allmängiltigt, så jag vet inte riktigt vad "laxlaxlax" hängde upp sig på. Det hade också varit intressant att veta VAD han inte håller med om, i stället för att bara säga att han "inte delar min syn på inspelning"... ☺️

Visst finns det flera sätt att jobba på, men de flesta blir med tiden och erfarenheten allt kinkigare med HUR det låter - och nöjer sig då inte längre med ATT det låter, som de gör i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...