Jump to content
Annons

Broadcast nivåer


4Trax

Recommended Posts

Har gjort en del TV-reklam jobb genom åren och och aldrig behövt bry mig om sätta rätt nivå för tv-sändning. Legat på -8dB sedan skickas det till Mastring (onlinen) så fixar de exakt sändningsnivå.

Nu har vi börjat onlina själva över nätet här på jobbet och hajar inte riktigt hur man ska ligga i nivå på det final mastrade ljudet för nu verkar ingen justera det i efterhand så det som skickas det sänds.

Det är ju ljudtrycket som TV mäter och inte signal db.

Pratade med en kille på online företaget vi ska skicka filerna till (Bild /ljud).

Han sa att det är nya normer ute och man ska ligga på -12.5 på digital mätaren. Du kan börja där , sa han??? Vaddå börja där....kan jag överskrida detta frågade jag men han var lite hemlig på denna punkt. Har gjort inslag till direktsänd TV och där låg man på -8 dB. Det var vad jag har kört med fram tills nu?

Nån som har "exakt" koll på den biten var man ska ligga för TV-sändning/Reklam.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Du måste ta reda på vilken standard som gäller. Den europeiska standarden är kalibrerad så att 0 dBFS är +24 dBU medan många tillverkare kalibrerar 0 dBFS till +20 dBU.

Därför har tex SR och SVT kaliberat om sina Yamaha-bord.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill egentligen bara veta var jag ska ligga av nån som håller på med detta!

Fick mail med gällande normer som inte stämmer med killen jag pratade med så jag är lite förbryllad!

"No programme peak is allowed to exceed +4 dBu using a PPM meter with the EBU digital scale (IEC 268-10 IIB) , where 0 dBu equals -18 dbFS on the Digtal scale"

Så +4dBu motsvarar -14dBFS och han jag pratade med sa att ligga runt -12.5 dBFS vilket motsvarar +5.5dBu på ppm mätaren? Vad gäller??

Edit:

Just det detta står det också.. " The commercial's loudness should be within the range of -22 to -18 dBFS according to Leq (A) (IEC 60804)"

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Är din digitala skala kalibrerad enligt EBU-standarden då? I annat fall har du +4 dBU vid -18dBFS. Du måste veta det först och främst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De menar att 0dbu på en ppm mätare "EBU digital scale (IEC 268-10 IIB)" motsvarar -18dBFS på en digital mätare ala Logic, PT .

Så det är ingen kalibrering utan det motvarar dessa värden på dessa mätare! Om jag förstått det rätt.

Men om du vet vilken nivå oavsett mätare eller standard jag ska ligga på kan du berätta det för mig då Analogfreak?

Jag har mätverktyg som mäter IEC 268-10 type ll2 BBC Scale, IEC 268-10 type l Nordic N9, EBU scale , DIN.....osv.

Anyone?

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag skulle lägga mig på -12 dBFS. Du får aldrig kliva över 0 dBr (PML Permitted Maximum Level) vilket motsvarar +9 dBu enligt EBU-standarden. 0dBr = -9 dBFS (EBU-standard). 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall definitivt höra med kanalen i fråga vilka nivåer som gäller. Jag vet att TV3 vill ha PPM +5.5 för sina program men PPM +4.5 för trailers.

Just för reklam vet jag inte då jag bara mixar ljud till själva programmen, bland annat för TV3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skulle lägga mig på -12 dBFS. Du får aldrig kliva över 0 dBr (PML Permitted Maximum Level) vilket motsvarar +9 dBu enligt EBU-standarden. 0dBr = -9 dBFS (EBU-standard). 🙂
Du skall definitivt höra med kanalen i fråga vilka nivåer som gäller. Jag vet att TV3 vill ha PPM +5.5 för sina program men PPM +4.5 för trailers.

Just för reklam vet jag inte då jag bara mixar ljud till själva programmen, bland annat för TV3.

Tack för svaren!

Intressant!

Ni ligger ju på samma nivå. 5.5 PPM och +9dBu (EBU PPM) blir båda -12 dBFS (Digital full scale).

Men det som slår mig direkt är ju att jag kan ju limitera vid -12 dbfs och trycka till med limitern ordentligt så signalen fortfarande är låst till-12 dbFS men då är det inte 5.5 PPM längre utan mätaren slår i taket alltså över 7 PPM.

Har ju fått tillbaka mastrade klipp från Riviera och de ligger på -8 dBFS och de är ju hårt limiterade. Det skulle ju innebära att PPM mÄtaren alltid går i taket vid reklam?? Eller är jag fel ute?

Jag är fortfarande lite förvirrad men lite klokare och att jag tänkt rätt iaf.

Har ni mer att ge ..please give it to me! 😄

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall definitivt höra med kanalen

Såg att den skulle visas på typ alla kanaler TV3, TV4, Kanal5, 6an,9... osv men det är bara en uppladdning så de måste ju ha samma normer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att den skulle visas på typ alla kanaler TV3, TV4, Kanal5, 6an,9... osv men det är bara en uppladdning så de måste ju ha samma normer....

Alltid bra att höra efter.. före 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...