Jump to content
Annons

Firewire framtidssäkert?


oioioi

Recommended Posts

Jag ska ut och handla ljudkort i dagarna. Ett externt sådant eftersom det nu kommer användas med en Laptop. Mycket möjligt att det blir en stationär dator om något år.

Jag har helt varit inne på firewire-anslutet kort. Men nu kommer ju strax USB 3 sitta i alla nya datorer. Kommer det innebära att behovet, och marknaden, för firewire försvinner? Det vore ju lämpligt ifall ljudkortet fungerar även med en dator köpt år 2011...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte om USB3 kommer att uppgraderas på andra fronter än bara överföringshastigheten, men en av nackdelarna med USB, är att ljudkortet inte kan initiera kommunikationen, utan måste vänta tills datorn frågar efter det. Det leder till en högre belastning och även till att man inte kan komma ner på lika låg latency som med Firewire-ljudkort. Firewire-enheter kan initiera kommunikation mellan de olika enheterna på egen hand eftersom det är ett mer "intelligent" interface - och det är framför allt därför det är bättre än USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

USB är mera manligt då enligt dig Claes. För mannen får ju snällt vänta tills kvinnan ber om att bli penitrerad. Han får ju inte ta några egna initiativ.

Förlåt men jag kunde inte låta bli. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om USB3 kommer att uppgraderas på andra fronter än bara överföringshastigheten, men en av nackdelarna med USB, är att ljudkortet inte kan initiera kommunikationen, utan måste vänta tills datorn frågar efter det. Det leder till en högre belastning och även till att man inte kan komma ner på lika låg latency som med Firewire-ljudkort. Firewire-enheter kan initiera kommunikation mellan de olika enheterna på egen hand eftersom det är ett mer "intelligent" interface - och det är framför allt därför det är bättre än USB.

Jo, det är ju därför jag vill ha firewire. Men om det är på utdöende om något år känns det dumt att köpa ett firewire-ljudkort som (förhoppningsvis) ska användas många år, även med en framtida dator.

Jag vill ju inte hamna i Betamax-fällan så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Jo, det är ju därför jag vill ha firewire. Men om det är på utdöende om något år känns det dumt att köpa ett firewire-ljudkort som (förhoppningsvis) ska användas många år, även med en framtida dator.

Jag vill ju inte hamna i Betamax-fällan så att säga.

Med tanke på latency trots USB3 är knappast firewire på utdöende inom närmsta framtiden. Vi kanske kan hoppas på en utveckling av Firewire som följd av USB-utvecklingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Läste nyss på Sweclockers hemsida att 1394 S3200 Mbit/s är på gång. USB3 4,2 Mbit/s är enligt Sweclockers bara teoretiska värden eftersom USB inte kommer att kunna utnyttja maxhastigheten. Det lutar åt att Firewire S3200 blir den snabbaste och mest driftsäkra överföringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nyss på Sweclockers hemsida att 1394 S3200 Mbit/s är på gång. USB3 4,2 Mbit/s är enligt Sweclockers bara teoretiska värden eftersom USB inte kommer att kunna utnyttja maxhastigheten. Det lutar åt att Firewire S3200 blir den snabbaste och mest driftsäkra överföringen.

Jäpp - visst är det så.

Jag har läst en jämförelse mellan olika interface - och USB2 ligger på ungefär 50% effektivitet, medan Firewire ligger på runt 75%. Förmodligen är det något ditåt som gäller med de nya versionerna.

S3200 togs egentligen fram 2007 men har inte kommit ut på marknaden, verkar det som - men det är ju välkommet när det än kommer... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Överdriv inte.

Både FW400 och USB2 funkar utmärkt för vanliga ljudkort om det bara är bra gjort på bägge ändar. En del tidiga kort och tidiga datorer var mindre bra på den punkten men det är numera löst. Kör du inte väldigt många kanaler (säg över 20) så spelar det ingen större roll.

Av historiska orsaker är utbudet av FW kort större än USB kort. Det gick helt enkelt inte att få in mer än 2 in och 2 ut på USB1.

Frågan är snarare vad som kommer finnas på datorerna. Min gissnig är att bärbara framöver inte kommer ha firewire. Idag finns den där för att videokameror ofta har (eller snarare hade) det. Nyare videokameror med inbyggd hårddisk kommer nog ha USB mest. Apple har till exempel slutat med FW på vissa av sina burkar. Alla andra typer av externa enheter (hårddiskar, kameror, printrar, you-name-it) har mestadels gått över till USB.

Det går oftast att köpa instickskort med FW på, så helt stängt är det inte.

USB3 kommer inte ha någon som helst direkt påverkan på ljudkort. USB2 är som sagts redan bra nog för oss vanliga dödliga (om vi inte skall 128 kanaler eller så). Påverkan blir i stället indirekt genom att datorerna inte längre kommer ha FW-anslutningar. Syftet med USB3 är snarast att hindra andra standarder för att ta mark. Exempel på möjliga standarder är SATA för seriellt anslutna hårddiskar.

Nå, mina 10 öre av tankar. Ta dem för vad de är värda.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

FireWire S3200, kommer enligt wikipedia, att ha samma anslutning som FireWire800.

USB3.0, kommer enligt Wikipedia, inte att ha samma anslutning som USB1.0 och USB2.0 om jag förstår det rätt.

Så för att svara på fråga kommer FireWire800 inte att dö ut och med detta kommer heller inte FireWire400 att dö ut eftersom FireWire800 är bakåtkompatibel med FireWire400. Mest troligt kommer FireWire att fortsatt ha bättre faktiskt prestanda jämfört med USB vad gäller stabilitet och förmodligen också vad gäller överföringshastigheter.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du hört att FireWire kommer att dö ut?

Jag skulle iaf inte tro att det händer över en natt, utan du hinner nog köpa dina ljudkort och använda dem gott och väl innan du ens börjar fundera...

Skulle det nu visa sig att USB 3 inte kommer har samma port så innebär det en HEL DEL förändringar för var mans dator.

Och om du precis köpt en ny MacBook Pro så tror jag inte att du säljer den för att det snart kommer en ny sorts anslutning? FW800 räcker väl för dig gott och väl?

Det är inte så att ett ljudkort på "dagens marknad" kommer att dö ut. Köper du ett FW kort idag så känns det inte som att du "måste" ha det senaste kortet. Finns så många som är så jävla bra och räcker LÄÄÄÄÄNGE....

Vilka kort har planer på att byta anslutning förresten? För även om de har det så lär det dröja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan det här bättre än mig! Jag kör firewire 800 och har aldrig upplevt några problem. Som mest har jag suttit och jobbat med ca 50 kanaler på min Macbook Pro och verkar inte ens i närheten av något tak överhuvudtaget. Min fråga blir alltså: Vad är idag den övre gränsen för USB, USB2, firewire, firewire 800? Jag förstår att det kanske inte går att svara exakt på frågan men kan någon ge en ungefärlig beskrivning? Och också vad det innebär rent praktiskt, t ex hur många av en krävande mjukvaruplugg man kan ha igång innan man slår i taket pga valet av något av ovanstående. Det skulle kanske kunna ge en bra, om än ungefärlig, bild?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är framförallt film/tv branchen som har nytta av högre hastighet på firewire eftersom standarden för capture använder 1394. Där är de råa AVI-filerna väldigt stora även fast kamerorna komprimerar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det kommer bli någon snabb övergång till varken USB3 eller nyare Firewire-varianter, av den enkla anledning att det inte finns så många tillämpningar idag som kräver såna extrema bandbredder. Det enda jag kommer på spontant är direkt överföring mellan två datorer eller från en hd-videokamera. För extern lagring känns eSata som ett mer naturligt val av kostnadsskäl, sata-kontroller finns oftast redan i datorn ändå.

För ljudkort finns inte bandbreddskraven om man inte har en extrem rigg och latencyn är ju oftast bra nog som det är. Med tiden kommer ju de långsammare varianterna fasas ut iom att tillbehören blir mer avancerade och bandbreddskrävande, men jag tror inte på någon plötslig firewire-död inom de närmsta åren.

Usb har ju framförallt fördelen att det är billigt, firewire är i allmänhet dyrare att implementera eftersom hårdvaran är mer komplicerad. Firewire har bättre protokoll och topologi och jag skulle tycka det var mycket synd om det försvann. Jag tror att det kommer ha en fortsatt plats på marknaden för proffs och mer krävande hemanvändare, medan normalanvändaren inte har behov som motiverar att det finns firewire-interface på varenda dator. Ungefär som det ser ut nu alltså.

PS: Wonderboy: Vilken buss ljudkortet använder har inte med hur många kanaler eller pluggar du kan köra i datorn att göra. Det enda det begränsar är hur många samtidiga in eller utgångar du kan använda på ljudkortet, och där brukar det fysiska kortet sätta stopp snarare än bussen.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Överdriv inte.

Både FW400 och USB2 funkar utmärkt för vanliga ljudkort om det bara är bra gjort på bägge ändar. En del tidiga kort och tidiga datorer var mindre bra på den punkten men det är numera löst. Kör du inte väldigt många kanaler (säg över 20) så spelar det ingen större roll.

Så du påstår på fullaste allvar att det inte är någon större skillnad på USB och FW -ljudkort?! Om man inte har krav på låg latency och bara kör små projekt så kanske man inte märker någon stor skillnad (dock fortfarande en skillnad) men har man högre krav så är det bara FW som fungerar (förutom internt förstås...).

Link to comment
Dela på andra sajter

PS: Wonderboy: Vilken buss ljudkortet använder har inte med hur många kanaler eller pluggar du kan köra i datorn att göra. Det enda det begränsar är hur många samtidiga in eller utgångar du kan använda på ljudkortet, och där brukar det fysiska kortet sätta stopp snarare än bussen.

/Andreas

Tack för förtydligandet/ förklaringen! Är inte då denna diskussion lite overkill? Om både firewire 400, 800 och USB2 klarar biffen galant är det inte då, som YogSothoth säger, att det är på ljudkortssidan begränsningen ligger idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förtydligandet/ förklaringen! Är inte då denna diskussion lite overkill? Om både firewire 400, 800 och USB2 klarar biffen galant är det inte då, som YogSothoth säger, att det är på ljudkortssidan begränsningen ligger idag?

Då jag startade tråden undrade jag ifall firewire kommer att finnas kvar på konsumentmarknaden om några år. Kommer alltså min framtida dator, kanske en bärbar år 2012 ha firewire-port? Eller har USB (3.0 eller kanske 4.0) monpol då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Frågan är irrelevant eftersom det bara är att köpa 1394 PCIe eller Cardbus beroende på om man kör stationär eller laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Så du påstår på fullaste allvar att det inte är någon större skillnad på USB och FW -ljudkort?! Om man inte har krav på låg latency och bara kör små projekt så kanske man inte märker någon stor skillnad (dock fortfarande en skillnad) men har man högre krav så är det bara FW som fungerar (förutom internt förstås...).

Ja visst är det skillnad på usb och fw. Det är högre latens i usbkort och de drar mer cpu. De som påstår annat undrar jag om de någonsin har kört annat än just usbkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag startade tråden undrade jag ifall firewire kommer att finnas kvar på konsumentmarknaden om några år. Kommer alltså min framtida dator, kanske en bärbar år 2012 ha firewire-port? Eller har USB (3.0 eller kanske 4.0) monpol då?

På stationära finns det säkert kvar både Firewire och USB, men bärbara är antagligen mer inne på USB.

Gissningar som stämmer med den kommande verkligheten är alltid svåra att göra när det är en bransch i ständig förändring, som datorbranschen är - men i jakten på att allt ska bli billigare, så ryker förstås de dyraste interfacen först (dvs Firewire) - men till hi-end maskiner kommer det fortfarande att krävas bästa prestanda i alla lägen, så därför kommer Forewire inte att försvinna som interface, utan det kommer förstås att utvecklas vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det skillnad på usb och fw. Det är högre latens i usbkort och de drar mer cpu. De som påstår annat undrar jag om de någonsin har kört annat än just usbkort.

Kanske, men spelar det nån roll. Min förra bil hade turbo och 250 hästar. Min nuvarande har 65 hästar. Går lika långsamt i morgonrusningen.

Enligt min erfarenhet så:

- CPU-belastning blir med tiden mindre och mindre intressant. Köp en ny dator med 8-kärnor CPU på 3GHz och det blir gott om kraft kvar. Frågan var ju vilken påverkan CPU-belastningen kommer ha om 3 år.

- latency beror på vad du gör. Spelar du in ljud spelar det mindre roll. Skapa monitor-mixen inuti ljudkortet så blir det närmast ointressant med latency. Många ljudkort numera har mixer i ljudkortet med effekter som reverb.

- spelar du mjukvaru-instrument är latency hos ljudkortet viktigt. Kanske till och med extremt viktigt för vissa människor, vi är olika känsliga. Skillnaden är dock inte så himmelsvid mellan FW och USB2. Med gamla USB1.1 var det enorm skillnad. Är man extremt känslig kanske det är bättre att köra med ett internt ljudkort (PCI eller PCIe beroende på vilken dator man har). För att skydda investeringen kan man ju sen ha externa mikstärkare, AD och DA.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är dock inte så himmelsvid mellan FW och USB2. Med gamla USB1.1 var det enorm skillnad. Är man extremt känslig kanske det är bättre att köra med ett internt ljudkort (PCI eller PCIe beroende på vilken dator man har). För att skydda investeringen kan man ju sen ha externa mikstärkare, AD och DA.

Ibland är USB1.1 bättre än USB2.0 då 1.1 inte lastar datorn lika mycket och om man bara behöver 2 kanaler så...

Internt (eller cardbus) är förstås den absolut bästa lösningen då man slipper extra minnesbuffrar och datorbelastning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag startade tråden undrade jag ifall firewire kommer att finnas kvar på konsumentmarknaden om några år. Kommer alltså min framtida dator, kanske en bärbar år 2012 ha firewire-port? Eller har USB (3.0 eller kanske 4.0) monpol då?
Svarar dig en gång till på din första fråga´om du klickar på länken.

För att kommentera din andra fråga så är den omöjlig att svara på med 100% säkerhet eftersom tre år i datorvärden historiskt sett varit väldigt lång tid och mycket utvecklats i rasande takt de gångna tre åren. Det som går att säga är att din framtida dator med största sannolikhet kommer att kunna kommunicera med externa enheter (ljudkort, hårddisk, videokamera) och mest troligt kommer både FireWire och USB att finnas kvar som standarder. Det är inte otänkbart att ytterligare en ny standard sett dagens ljus om tre år. Frågar du mig bör du köpa ett ljudkort med FireWire och TI-kontroller då det på alla sätt är bättre än USB för att framtidsäkra din investering. Visar det sig att du klarar dig fint med USB prestandamässigt så kör på det istället om inte plånboken räcker till FireWire.

Det är Apple tillsammans med Texas Instruments, Sony, Digital Equipment Corporation, IBM, och INMOS/SGS Thomson (nu STMicroelectronics) som utvecklat FireWire. Tanken var att finna en bättre ersättare till den dyra SCSI-tekniken.

Intel, Compaq, Microsoft, Digital, IBM, och Northern Telecom utvecklade USB1.0. USB2.0 utvecklades vidare av Hewlett-Packard, Intel, Lucent, Microsoft, NEC, och Philips. TI (TexasInstruments) tillverkar både USB och FireWire kontrolchip. Tanken med USB var att ersätta serie- och paralellportar i en dator.

Källa för USB

Källa för FireWire

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kanske, men spelar det nån roll. Min förra bil hade turbo och 250 hästar. Min nuvarande har 65 hästar. Går lika långsamt i morgonrusningen.

 

Enligt min erfarenhet så:

- CPU-belastning blir med tiden mindre och mindre intressant. Köp en ny dator med 8-kärnor CPU på 3GHz och det blir gott om kraft kvar. Frågan var ju vilken påverkan CPU-belastningen kommer ha om 3 år.

- latency beror på vad du gör. Spelar du in ljud spelar det mindre roll. Skapa monitor-mixen inuti ljudkortet så blir det närmast ointressant med latency. Många ljudkort numera har mixer i ljudkortet med effekter som reverb.

- spelar du mjukvaru-instrument är latency hos ljudkortet viktigt. Kanske till och med extremt viktigt för vissa människor, vi är olika känsliga. Skillnaden är dock inte så himmelsvid mellan FW och USB2. Med gamla USB1.1 var det enorm skillnad. Är man extremt känslig kanske det är bättre att köra med ett internt ljudkort (PCI eller PCIe beroende på vilken dator man har). För att skydda investeringen kan man ju sen ha externa mikstärkare, AD och DA.

 

// Gunnar

 

Oavsett om man har mixer i ljudkortet eller inte så kommer hög latency vara ett problem vid tracking. Det krävs låg latency för att man ska kunna tracka syncront med playback.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Oavsett om man har mixer i ljudkortet eller inte så kommer hög latency vara ett problem vid tracking. Det krävs låg latency för att man ska kunna tracka syncront med playback.

...om man tvunget vill ha med effektpluggar från sin DAW i medhörningen, ja. Om man har en DSP-mixer i ljudkortet så kan man få helt latencyfri medhörning om man inte bryr sig om några effekter, även om man skulle ha ställt in 20 sekunders latency... 😄

Om man däremot ska spela in midi från sitt klaviatur och lyssna på något VSTi, så kommer man inte från latency. Enda chansen i så fall är att lyssna på syntens inbyggda ljud medan man spelar in - och att man byter till sitt VSTi efter det och bara använder VSTi-ljud vid playback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Då får du bara det du skickar in i ljudkortet och inte de redan trackade spåren genom din zero-latency. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förtydligandet/ förklaringen! Är inte då denna diskussion lite overkill? Om både firewire 400, 800 och USB2 klarar biffen galant är det inte då, som YogSothoth säger, att det är på ljudkortssidan begränsningen ligger idag?

Nja, du misstolkar mig lite. Usb har märkbart sämre latency och cpu-belastning generellt, men det avgör inte hur många pluggar eller kanaler du kan köra samtidigt i datorn (även om cpu-belastningen påverkar lite grann). Du kan ju normalt jobba med många fler kanaler än vad ditt ljudkort klarar att spela in på en gång. Där är själva datorns spec och prestanda ofantligt mycket viktigare än vilken buss ljudkortet ligger på.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...