Jump to content
Annons

Tapesimulering?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Sitter och lyssnar på min Buzzking´s-inspelning. Cymbalerna ligger lite för starkt i mixen, bara lite, jag vill ha mer cymbaler än det oftast är på inspelningar, trummisens sväng sitter mer i hihat och ride än i virvelslaget är min åsikt. Men det är inte volymen jag stör mig på, det är nåt hårt i det digitala ljudet jag inte gillar.

Har haft några telefonsamtal med en seglarkompis som är gammal studioräv och fått lite åsikter om det här med rullbandare. Långsamma fyrspårs hemma-Revox avfärdar han helt, det ska vara 38 cm fart på bandet och två spår så att magnetflödet blir max. Då kan man spela in så VU-n slår en bit in på rött utan att det distar, man vinner att bruset blir mindre på så sätt. Bandkomprimeringen gör dessutom det där göttiga med ljudet, speciellt diskanten förbättras. Men för att det verkligen ska bli bättre menar han så är det riktiga Studerbandare som gäller. Vanlig långsam A77 är inget att fundera på, du blir bara förbannad när du hör hur taskigt det låter, säger han.

Finns det dataprogram som verkligen gör det där Studern klarar av, och som jag kan köra helt fristående i laptopen sen jag gjort mixen i portastudion? Jag är ute efter att spela in nästan effektlöst, det går bra i portan, det är tejpljudet jag vill åt. När vi förr spelade in våra LP i studio på först 24-kanals band och sen mastrade till tvåspårs band lät det fruktansvärt bra. Vinylskivorna som vi sen fick var en stor besvikelse, då var ljudet skit jämfört med masterbandet.

Har T-racks den här funktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Har du en A77? . Spela upp ditt ljud i halva farten eller en 8-del eller vad man nu tycker kan vara lämpligt genom

din A77. Spela in igen och mappa tillbaka till rätt hastighet. Du kan på så sätt öka bandbredden på din A77 med en faktor som du själv väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en A77? . Spela upp ditt ljud i halva farten eller en 8-del eller vad man nu tycker kan vara lämpligt genom

din A77. Spela in igen och mappa tillbaka till rätt hastighet. Du kan på så sätt öka bandbredden på din A77 med en faktor som du själv väljer.

Har ingen rulle alls än. Men jag har skickat ut spanare på jakt efter en riktig Studer! Med lite flyt får jag tag på en sån till rätt pris. Bra idé med att ändra farten!

PS Erkänner att jag inte fattade det med fartändringen alls. DS 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag pratade just med XL-Audio (Samma som Em-nordic) och med en kille där som heter Fredrik.

Dom har kvar en ny Tascam BR-20T i kartong som kostar 35000:- Men han sa att det skulle handla om ca 10000:- för den som är intresserad av att köpa den. Men det slutgiltiga priset sätts ju av den butik som man köper den i eftersom XL-Audio bara är distributör. Du kan nog pressa ner den ordentligt eftersom dom har haft den rätt länge i lager. Han sa att dom skulle gå igenom maskinen och smörja upp den innan den säljs i så fall. Där har du en helt okörd rullbandare. Jag tror jag har manualen som PDF till den som jag kan skicka om du är intresserad.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade just med XL-Audio (Samma som Em-nordic) och med en kille där som heter Fredrik.

Dom har kvar en ny Tascam BR-20T i kartong som kostar 35000:- Men han sa att det skulle handla om ca 10000:- för den som är intresserad av att köpa den. Men det slutgiltiga priset sätts ju av den butik som man köper den i eftersom XL-Audio bara är distributör. Du kan nog pressa ner den ordentligt eftersom dom har haft den rätt länge i lager. Han sa att dom skulle gå igenom maskinen och smörja upp den innan den säljs i så fall. Där har du en helt okörd rullbandare. Jag tror jag har manualen som PDF till den som jag kan skicka om du är intresserad.

Det blir för mycket pengar för ett fattigjon som jag i alla fall...

Är det för tvåspår och kvarttums band? Och 38 cm speed?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar URS Saturation. Typ 149 Dollar och är grym på att ge rätt karaktär åt enskilda spår och hela mixar... de olika karaktärerna som man kan välja emellan skiljer sig rätt bra från varandra. speciellt när man lägger en plugg hyffsat subtilt på varje spår:)

URSSAT.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Yamahas VCM-bord har en bättre tape-emulering där man kan ställa Bias och bandtyp och välja mellan 4 olika bandare. Man kan också välja mellan 2 hastigheter. Val av bandare gör man helt separat för Rec och Repro. Man kan tex välja en Ampex ATR100 på Rec och en Studer A820 på Repro.

De modellerna som Emuleras är

Studer A80 MK1

Studer A80 MK4

Studer A820

Ampex ATR100

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Fina grejer ser det ut som! Kan man stoppa in nån av dem i datorn utan att ha Cubase eller nåt inspelningsprogram i den?

Jag vill kunna mixa ner och bränna en cd i digitalportan, och ta denna cd och peta in i datorn och köra den i ett sånt där program, sen kunna bränna en ny cd av det. Cubase osv kan jag aldrig fatta, har svårt att fatta Hotmail, jag är lite plojty plojty i huvudet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir kanske svårt att köra pluggar i en porta:)

Hade du haft mac hade jag absolut rekommenderat dig att kolla in Garageband (gratis enkelt musikprogram) som är betydligt lättare än hotmail:) Steinberg har väl någon motsvarighet som heter Sequel va?

Känns som kan man lära sig en porta (vilket jag aldrig hade orkat) så hade iaf garageband varit ett enklare alternativ:)

http://www.sequel-music.net/home.html

Finns säkert massvuis med instruktionsfilmer man kan glo på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nilsson. Om du skaffar dig ett inspelningsprogram så lovar jag att hjälpa dig så mycket jag kan. Och jag lovar, du klarar det.

Jag också... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir kanske svårt att köra pluggar i en porta:)

Hade du haft mac hade jag absolut rekommenderat dig att kolla in Garageband (gratis enkelt musikprogram) som är betydligt lättare än hotmail:) Steinberg har väl någon motsvarighet som heter Sequel va?

Känns som kan man lära sig en porta (vilket jag aldrig hade orkat) så hade iaf garageband varit ett enklare alternativ:)

http://www.sequel-music.net/home.html

Finns säkert massvuis med instruktionsfilmer man kan glo på...

Jag skrev nog ganska nästan övertydligt att jag vill spela in och mixa i porta. Dataprogram är helt ointressant. Jag önskar att ni förstod det. Jag har suttit fyra timmar och försökt rippa en låt till MP3 nu. Det finns inte en chans i helvetet att det går. Att börja med ett dataprogram känns lika lockande som att hugga bort händerna eller åtminstone aldrig spela ett instrument mer. Jag hatar datorerna och datorprogrammen så jag kan spy, varje dag känner jag mig utvecklingsstörd pga att jag inte fattar det allra enklaste. Mina spelpolare fattar typ 1000 gr mindre ändå.

Så att ni föreslår dataprogram förstår jag är av vänlighet men det känns ändå som ett hån. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skrev nog ganska nästan övertydligt att jag vill spela in och mixa i porta. Dataprogram är helt ointressant. Jag önskar att ni förstod det. Jag har suttit fyra timmar och försökt rippa en låt till MP3 nu. Det finns inte en chans i helvetet att det går. Att börja med ett dataprogram känns lika lockande som att hugga bort händerna eller åtminstone aldrig spela ett instrument mer. Jag hatar datorerna och datorprogrammen så jag kan spy, varje dag känner jag mig utvecklingsstörd pga att jag inte fattar det allra enklaste. Mina spelpolare fattar typ 1000 gr mindre ändå.

Så att ni föreslår dataprogram förstår jag är av vänlighet men det känns ändå som ett hån. 😄

När det gäller musikprogram på dator finns det bra videos som enkelt förklarar dem. Det tar tid lära sig dem annars. Fick själv lära mig den långa vägen. Fanns inga videos då. Hade det gjort det hade jag införskaffat dem och sparar mig en massa tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller musikprogram på dator finns det bra videos som enkelt förklarar dem. Det tar tid lära sig dem annars. Fick själv lära mig den långa vägen. Fanns inga videos då. Hade det gjort det hade jag införskaffat dem och sparar mig en massa tid.

Jag tycker alla borde lära sig Tascam 2488mkll. Det finns DVD för det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Tracktion borde vara nåt för dig Nilsson. :rolleyes:

Fy fan, vidrigt. Har redan den där demon i datorn och vet inte hur jag få bort den. Det kan inte vara meningen att karlar ska hålla på med sånt där. Är det nån som på fullt allvar tror att det går att skapa musik med det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamahas VCM-bord har en bättre tape-emulering där man kan ställa Bias och bandtyp och välja mellan 4 olika bandare. Man kan också välja mellan 2 hastigheter. Val av bandare gör man helt separat för Rec och Repro. Man kan tex välja en Ampex ATR100 på Rec och en Studer A820 på Repro.

De modellerna som Emuleras är

Studer A80 MK1

Studer A80 MK4

Studer A820

Ampex ATR100

Det där är bara önskedrömmar. Som alkemisterna som var anställda av kungahusen förr för att framställa guld, det gick ju inte det heller. Rullbandspelare är ett grundämne som ej kan kopieras med varken kisel, ettor eller nollor. :rolleyes:

post-8284-1238450605.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det där är bara önskedrömmar. Som alkemisterna som var anställda av kungahusen förr för att framställa guld, det gick ju inte det heller. Rullbandspelare är ett grundämne som ej kan kopieras med varken kisel, ettor eller nollor. :rolleyes:

Klart att det går. Frågan är bara hur. För övrigt så vet varenda fysiker hur man gör guld.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fy fan, vidrigt. Har redan den där demon i datorn och vet inte hur jag få bort den. Det kan inte vara meningen att karlar ska hålla på med sånt där. Är det nån som på fullt allvar tror att det går att skapa musik med det där?

Nej du är en den enda karlen här. Alla vi andra är bara fjollor. Vilken tur att det finns karlar som du. :rolleyes: Du går väl ut i skogen också och hugger ved och lastar på flakmoppen. Och givetvis tar dig en kaffekask efteråt som en riktig karl. För en riktig karl dricker väl det och inget kärringdricka som Té.

Link to comment
Dela på andra sajter

främsta anledningen till att jag vill ha tejp är att få bra upplösning på mastern. att klämma ut en 16bit/44khz-fil ur en porta är ju som att amputera hela mixen? 8 kanaler med minst 24/96, genom en mixer och sen in på tejp - då har man ju inte trunkerat bort något. inte digitalt iaf.... sen att bandaren kanske "äter" lite upplösning gör ju inte så mkt. den ger ju så mkt tillbaka! :rolleyes:

fortfarande på jakt efter någon som vet om det duger att köra vhs som masterbandare i hobbystudion? (klart att det inte blir broadcast-kvalitet, men dom kostar ju 300:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

främsta anledningen till att jag vill ha tejp är att få bra upplösning på mastern. att klämma ut en 16bit/44khz-fil ur en porta är ju som att amputera hela mixen? 8 kanaler med minst 24/96, genom en mixer och sen in på tejp - då har man ju inte trunkerat bort något. inte digitalt iaf.... sen att bandaren kanske "äter" lite upplösning gör ju inte så mkt. den ger ju så mkt tillbaka! :rolleyes:

fortfarande på jakt efter någon som vet om det duger att köra vhs som masterbandare i hobbystudion? (klart att det inte blir broadcast-kvalitet, men dom kostar ju 300:-)

Som jag hört från ett riktigt proffs från rullepoken är varken VHS eller DAT nåt att ha. Digitalt lite brus, men fult ljud, åtminstone i DAT. Det slutar nog med en A77 för min del, mer har jag nog inte råd till.

Trivsamt med en själsfrände bland idel ettor och nollor som lever på pluggar till frukost.

Jag ska maila min guru och fråga honom om VHS... tror han varnar för mkt krångel med tejpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja... jag vill ju så gärna tro att det kan finnas "fusk" som inte kostar som en Saab....men Farbror Barbro har nog rätt: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."

en 1/2" studer är nog the shit. man får väl börja prostituera sig eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja... jag vill ju så gärna tro att det kan finnas "fusk" som inte kostar som en Saab....men Farbror Barbro har nog rätt: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."

en 1/2" studer är nog the shit. man får väl börja prostituera sig eller nåt.

Det finns en Studer till salu för fem tusen har jag sett. För mycket för mig...

Det där sista är nog för sent för mig.

Jag har lite grejer jag borde sälja. Kan man få nåt för en Adam Hall plastlådsrack? Vet inte vad de kallas ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...